Wysoka wydajność przy możliwie największym obniżeniu kosztów – o takim połączeniu marzą nie tylko operatorzy flot, dla których oznacza to wysokie zyski, ale również konsumenci, którzy dzięki temu mogą np. zapłacić mniej za dostawę rzeczy zamówionych w sklepie internetowym. Według najnowszego badania Goodyear Sustainable Reality Survey, w którym wzięło udział ponad 1400 operatorów flot z 31 krajów europejskich, w tym z Polski, branża logistyczna jest na dobrej drodze do połączenia tych dwóch kryteriów. Z raportu wynika, że ok. połowa średnich flot i prawie 2/3 dużych operatorów stosuje rozwiązania poprawiające efektywność i obniżające koszty. Pełną treść raportu można pobrać pod linkiem. O jakich rozwiązaniach mowa? Dobrym przykładem jest tutaj pakiet Goodyear Total Mobility.
Dobre ogumienie kluczem do sukcesu
Ekologiczna i ekonomiczna flota pojazdów to jedno, ale nie wyjadą one na drogi bez odpowiednich opon. Goodyear Total Mobility zaczyna się już w tym punkcie, ponieważ jedną z części składowych pakietu jest ogumienie z półki premium. O tym, że inwestycja w ten podstawowy element jest ważna, świadczy fakt, że np. opony Goodyear z serii FUELMAX ENDURANCE pozwalają zaoszczędzić nawet 40 tys. litrów paliwa rocznie przy flocie składającej się ze 100 pojazdów.
Dodatkowo producent oferuje usługi bieżnikowania oraz rowkowania, zapewniające oponom wielokrotne życie, ponieważ można je pogłębiać, bieżnikować i ponownie pogłębiać, przy koszcie znacznie niższym niż w przypadku zakupu nowych. Opony poddane bieżnikowaniu mają taki sam profil i zapewniają osiągi porównywalne z nowymi. Zarządzanie flotą pod kątem opon odbywa się przez oprogramowanie FleetOnlineSolutions (FOS), które pozwala zminimalizować liczbę przestojów i ograniczyć nakłady administracyjne. FOS przechowuje wszystkie dane potrzebne do zarządzania flotą w jednym miejscu - nie tylko informacje na temat pojazdów i ich opon, ale także informacje dotyczące umowy i finansów.
– W związku z wysokimi cenami paliw nie jest zaskoczeniem, że floty zwracają coraz większą uwagę na parametry opon i inne różnice materiałowe, które mogą pomóc w zwiększeniu ich wydajności. Zmiana opon we flocie na bardziej efektywne paliwowo może przełożyć się na znaczące oszczędności – wyjaśnia Maciej Szymański, dyrektor marketingu Goodyear ds. opon użytkowych w Europie.
Lepiej zapobiegać niż leczyć
Rozwiązania z dziedziny nowych technologii, pozwalające z wyprzedzeniem przewidywać zagrożenia i wyeliminować potencjalne problemy, które mogłyby doprowadzić do uziemienia pojazdów, to gwarancja nieprzerwanej mobilności floty i jej sukcesu w biznesie. Dlatego w pakiecie Goodyear Total Mobility są oferowane takie rozwiązania jak TPMS, Checkpoint i Drivepoint.
Co kryje się pod tymi tajemniczymi nazwami? Goodyear TPMS to zestaw czujników montowanych na felgach. Pozwalają one monitorować ciśnienie i temperaturę w każdej z opon. Dane są przekazywane w przystępnej formie do aplikacji obsługiwanej np. przez managera floty. Jeżeli wystąpią jakiekolwiek nieprawidłowości, to może on skorzystać z pomocy całodobowej ServiceLine24 i skierować pojazd do jednego z warsztatów sieci TruckForce, by usunąć usterkę lub zapobiec jej wystąpieniu.
– W każdym naszym zestawie jest zamontowany system Goodyear TPMS, który przede wszystkim umożliwia szybszą reakcję na ubytki powietrza lub awarię osi. Korzystamy również z codziennych raportów oraz aplikacji mobilnej. Dzięki temu nasi kierowcy dostają informację o awarii, co przekłada się na szybszą reakcję, ograniczenie kosztów naprawy oraz terminowe dostarczenie towaru, co w dzisiejszych czasach jest kluczowe dla naszych klientów – podkreślają przedstawiciele firmy Apport Logistyka, która ma flotę 125 pojazdów ciężarowych dostarczających towary do różnych krajów Europy.
Checkpoint to zamontowana w nawierzchni metalowa płyta, zawierająca zaawansowane kamery, lasery i czujniki, które odczytują informacje o oponie, gdy pojazd nad nią przejeżdża. Zaawansowana technologia predykcyjna interpretuje dane w ciągu kilku sekund, zapewniając dokładny pomiar ciśnienia w oponach, pozostałej głębokości bieżnika, obciążenia osi i całkowitej masy pojazdu. Dostarcza ona szczegółowe informacje i daje wymierne oszczędności, ponieważ nie trzeba kierować ciężarówek do serwisu na kontrolę ani zatrudniać dodatkowych osób do monitorowania stanu ogumienia. Obecni w bazie mechanicy mogą skupić się na bardziej wymagających zadaniach. System kamer odczytuje numer rejestracyjny pojazdu, co umożliwia automatyczne przypisanie raportu do konkretnej ciężarówki.
Dla mniejszych firm dostępny jest system Goodyear Drivepoint. Składa się z czujników ciśnienia umieszczonych na zaworach opon i odbiorników zasilanych bateriami. Te odbiorniki, zamontowane w wybranym miejscu w bazie floty, odczytują poziom ciśnienia we wszystkich oponach, gdy pojazdy znajdą się w ich zasięgu. Zebrane dane są przesyłane do chmury Goodyear, analizowane i wyświetlane w formie raportu w aplikacji do zarządzania flotą Fleet Manager. System jest zalecany wszędzie tam, gdzie pojazdy często wyjeżdżają na krótkie trasy.
Odpowiednie ogumienie oraz dbanie o jego stan to jedne z najważniejszych punktów, jeżeli chce się mieć dobrze prosperującą firmę logistyczną, zadowolonych kontrahentów oraz równie zadowolonych odbiorców końcowych. Obecnie sklepy internetowe prześcigają się w skracaniu czasu realizacji zamówień, a częścią tego wyścigu jest sprawnie funkcjonujący i oszczędny transport drogowy. Z odpowiednimi oponami i pomocą nowoczesnych technologii można zajechać bardzo daleko.
Materiał powstał przy współpracy z Goodyear