Jak podaje PAP, pozew poprzedziły wielomiesięczne negocjacje ugodowe, które nie doprowadziły do satysfakcjonujących strony rozwiązań.
"Polskie Linie Lotnicze LOT złożyły do sądu w Seattle w stanie Waszyngton pozew przeciwko firmie Boeing. Przewoźnik domaga się odszkodowania w kwocie nie mniejszej niż 1 mld zł (250 mln dol. amerykańskich)" - przekazało PAP źródło. Jak dodało, "sprawa związana jest z wadami projektowymi w samolotach 737 MAX, które doprowadziły do ich uziemienia".
Informacje o złożeniu pozwu potwierdził we wtorek potwierdził we wtorek rzecznik prasowy PLL LOT Krzysztof Moczulski.
Straty za uziemione samoloty
Prezes PLL LOT Rafał Milczarski w rozmowie z dziennikarzami na początku października przyznał, że spółka poniosła duże straty, jeśli chodzi o uziemienie samolotów Boeing 737 MAX.
- Prowadzimy rozmowy i prowadziliśmy rozmowy z koncernem Boeing. Na razie te rozmowy nie przyniosły spodziewanych rezultatów, w związku z tym będziemy korzystać z przysługujących rozwiązań, żeby odszkodowanie uzyskać – mówił Milczarski.
- My nie odpuścimy i nie możemy odpuścić niczego, co firma Boeing jest nam winna. Jest to zupełnie naturalna rzecz i będziemy z tego typu roszczeniami do Boeinga występować - dodał.
Polski przewoźnik zamówił 15 Boeingów 737 MAX, o łącznej wartości katalogowej 1,8 mld dol. amerykańskich. Pierwsze maszyny zostały dostarczone przewoźnikowi w grudniu 2017 r.
W celu utrzymania planowanej siatki połączeń narodowy przewoźnik był zmuszony zastąpić pięć samolotów MAX posiadanych we flocie i 10 samolotów, które przez uziemienie nie zostały dostarczone do LOT w terminie, samolotami wyleasingowanymi w trybie awaryjnym. W ocenie spółki "istotnie zwiększyło to koszty operacyjne przewoźnika".
Wada konstrukcyjna
Samoloty Boeing 737 MAX zostały uziemione przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego 12 marca 2019 r., po dwóch wypadkach tych maszyn - w Indonezji w październiku 2018 r. i w Etiopii w marcu 2019 r., w których łącznie zginęło 346 ludzi.
Przyczyną tych tragicznych zdarzeń było oprogramowanie, które miało ułatwić obsługę samolotu. Jednak system kierowany tylko przez jeden czujnik kąta natarcia stale włączał się, tak jakby czujnik źle działał, pchając nos samolotu wielokrotnie w dół i ostatecznie uniemożliwiając kontrolę nad nim.
W marcu tego roku Boeing 737 MAX w barwach PLL LOT, po ponad dwuletniej przerwie, poleciał w pierwszy rejs pasażerski z Warszawy do Oslo, inaugurując powrót do lotów realizowanych tego typu maszynami. Przewoźnik zapewniał wówczas, że przed rejsem z pasażerami każda z maszyn przeszła wymagane przez regulatora lotniczego EASA modyfikacje. Każdy z pięciu samolotów LOT-u B737 MAX może zabrać na pokład do 186 pasażerów.