Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Paweł Orlikowski
|
aktualizacja

LOT kontra Ryanair. Walka o przestworza

56
Podziel się:

PLL LOT zbliża się do Ryanaira pod względem łącznej liczby przewiezionych pasażerów. W pierwszych trzech kwartałach 2019 r. obsłużył zaledwie 14 tys. mniej osób, chociaż wyłączając z tego loty czarterowe różnica wzrasta już do 221 tys. pasażerów. Brexit może znacznie wpłynąć na dalsze wyniki.

PLL LOT walczy z Ryanairem. Dzieli ich już zaledwie 14 tys. pasażerów
PLL LOT walczy z Ryanairem. Dzieli ich już zaledwie 14 tys. pasażerów (East News)

Polski przewoźnik PLL LOT bije się z irlandzkim Ryanairem o palmę pierwszeństwa w polskich przestworzach. Jest coraz bliżej tanich linii, bo w pierwszych trzech kwartałach 2019 r. obsłużył tylko 14 tys. pasażerów mniej. Przynajmniej, gdy łączymy liczbę przewiezionych osób w lotach regularnych i czarterowych.

Przy takim spojrzeniu, LOT obsłużył nieco ponad 8 mln 984 tys. pasażerów, a Ryanair nieco ponad 8 mln 998 tys., co daje zaledwie 14 tys. na korzyść irlandzkiego przewoźnika.

W ujęciu lotów regularnych, czyli najważniejszych dla obu przewoźników, już nie jest tak kolorowo dla naszych narodowych linii. Tu Ryanair przewiózł niewiele ponad 8 mln 994 tys. osób, a PLL LOT ponad 8 mln 773 tys., a więc daje to już 221 tys. pasażerów mniej.

Zobacz także: Obejrzyj: "Wysoce podejrzane". Balcerowicz krytykuje zakup linii Condor

Warto zaznaczyć, że w tym samym czasie polskie lotniska łącznie obsłużyły niemal 37,6 mln pasażerów. Co przy okazji jest wzrostem o 6 proc. wobec analogicznego okresu w 2018 r. - wynika z analizy Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), za który odpowiada Departament Rynku Transportu Lotniczego.

Polskie Linie Lotnicze LOT odnotowały w tym okresie znaczny wzrost. Narodowy przewoźnik obsłużył w pierwszych trzech kwartałach 2019 r. o 995 tys. pasażerów więcej, niż w analogicznym okresie 2018, a jego dynamika wzrostu wyniosła 12 proc.

"Nadal obserwowany jest spadek dynamiki wzrostu w porównaniu z 2018 r. Dla przykładu, w tym samym okresie dynamika ta pomiędzy rokiem 2018 a 2017 wynosiła 16 proc." - czytamy w analizie.

Wśród portów lotniczych największymi wzrostami po trzech kwartałach 2019 r. mogło cieszyć się lotnisko Kraków-Balice, które obsłużyło o prawie 1,2 mln pasażerów więcej w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Oznacza to wzrost liczby pasażerów w tym porcie o 23 proc.

Kierunki lotów

Z danych ULC wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2019 r. odnotowano 8,2 proc. wzrostu w przewozach regularnych, czyli obsłużono o ponad 2,5 mln pasażerów więcej niż w analogicznym okresie 2018 r.

Brexit może sporo namieszać na krajowym rynku lotów pasażerskich, bowiem najwięcej pasażerów podróżowało na trasach do i z Wielkiej Brytanii. W pierwszej trójce znalazły się jeszcze Niemcy i Włochy.

Za to największe wzrosty liczby pasażerów zostały odnotowane w przypadku Ukrainy (+561 tys. pasażerów), a następnie Holandii (+183 tys. pasażerów) i znów Wielkiej Brytanii (+178 tys. pasażerów). Z kolei największe spadki odnotowano na trasach do i z Szwecji, Hiszpanii i Izraela.

Wśród portów lotniczych największe wzrosty w ruchu regularnym po trzech kwartałach 2019 r. odnotował port Kraków-Balice (1,17 mln pasażerów więcej), następnie lotnisko Chopina w Warszawie (+1,15 mln pasażerów) oraz port lotniczy Gdańsk im. L. Wałęsy (+243 tys. pasażerów).

Spadki w ruchu regularnym odnotowały za to porty: Lublin, Katowice w Pyrzowicach, Szczecin-Goleniów, Poznań-Ławica oraz Rzeszów-Jasionka.

Wśród przewoźników największą dynamikę wzrostu osiągnął PLL LOT, który przewiózł w ruchu regularnym po trzech kwartałach 2019 r. prawie 851 tys. pasażerów więcej, niż w analogicznym okresie 2018. Najwięcej pasażerów ogółem przewiózł natomiast Ryanair.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(56)
WYRÓŻNIONE
psikus
5 lata temu
gdyby Tusek z Gradem dalej rządzili to dzisiaj LOT byłby już zgermanizowany... a tu psikus, LOT spolonizował Condora...
PiS rządzi i ...
5 lata temu
Za Tuska takie coś byłoby nie do pomyślenia...
NSZ
5 lata temu
Gdyby Tfusk nadal rządził LOT-u by już nie było....
NAJNOWSZE KOMENTARZE (56)
fds
5 lata temu
Czemu nie został uwzględniony Ryanair Sun ??
Latam Ryanair...
5 lata temu
Drogo tym LOTem
MS
5 lata temu
Sznowna Redakcjo, ten artykuł jest oparty na zupełnie fałszywych danych. Jak ostrzegł ULC prezentując tabelę z przewozami poszczególnych linii lotniczych pasażerowie z rejsów krajowych są w niej liczeni podwójnie. Raz w porcie wylotu i drugi raz w porcie przylotu. Oznacza to, że rzeczywiste przewozy LOT-u w ciagu trzech kwartałów 2019 były o ponad 1,3mln pasażerów mniejsze. Ryanair też wykonywał i wykonuje rejsy krajowe, ale w tym samym okresie przewiózł tylko około 150tys. pasażerów. Konieczna jest korekta tego artykułu.
jock
5 lata temu
nie mam nic przeciwko zeby lot wykonczyl ryanaira, nie ma gordzej obslugi klienta i wiekszej chciwosci niz w tych liniach, nawet jesli lot bedzie taki sam to juz wole placic polskiej firmie.
TYLKO POLSKA
5 lata temu
a ja powiem tylko tyle że jako naród to jesteśmy śmieszni. Byle jaki artykół o czmkolwiek i już skaczemy sobie do gardeł. I polityka bo ty za PO a ty za PiS. Jest rozmowa o Locie a tu ból. Powinniśmy jako naród wspierać nasz przemysł, banki, sklepy czy Lot a nie innych, bo póżniej jest płacz że oni maja a my nie. Zastanawiał się ktoś czy np. Niemiec, Austriak ma pieniądze w POLSKIM BANKU!! Odpowiecie sobie na to pytanie. Miłej nocy i spokojnego życia
...
Następna strona