Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|

Lotnisko w Radomiu liczy na milion pasażerów. PPL podaje termin

42
Podziel się:

Do końca tego roku z Lotniska Warszawa-Radom może skorzystać do 180 tys. pasażerów. Polskie Porty Lotnicze planują, że już w 2025 r. liczba ta przekroczy milion. I przekonują, że mimo trudnych początków, "oczekują, że inwestycja przyniesie zyski".

Lotnisko w Radomiu liczy na milion pasażerów. PPL podaje termin
Lotnisko Warszawa-Radom otwarto 27 kwietnia 2023 r. Już w 2025 r. ma odprawiać milion pasażerów rocznie (Agencja Wyborcza, Fot. Marcin Kucewicz / Agencja Wyborcza.pl)

Lotnisko Warszawa-Radom przez pierwsze dwa tygodnie działalności odprawiło 3,6 tys. pasażerów. Obecnie odbywa się tam 12 operacji tygodniowo. Do końca roku liczba pasażerów ma sięgnąć 150-180 tys. Inwestycja kosztowała 800 mln zł i miała być magnesem dla tanich linii lotniczych i czarterów.

- Opierając się tylko na prognozach przedstawicieli portu oraz analizach IATA, widać teraz tym bardziej, jak dyskusyjne było wpakowanie 800 mln zł w to lotnisko. Dla mnie to także "dobry" prognostyk do tych szumnych zapowiedzi odnośnie CPK w 2027 roku, która to inwestycja będzie nieporównywalnie większa niż Radom - mówił money.pl Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Polskie Porty Lotnicze, nowy właściciel radomskiego lotniska, utrzymują jednak, że mimo trudnych początków, Lotnisko Warszawa-Radom może odnieść sukces. "Według prognozy przyjętej w 5-letnim planie gospodarczym Polskich Portów Lotniczych próg 1 mln pasażerów zostanie przekroczony w 2025 r." - czytamy w odpowiedzi biura prasowego PPL na pytania money.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Rynek powoli weryfikuje Radom". Lotnisko dla tanich linii bez Ryanaira i Wizz Aira

Milion pasażerów w Radomiu. Kiedy lotnisko będzie rentowne?

Ta liczba - milion pasażerów - nie jest tylko symboliczna. Przyjęło się, że jest to próg rentowności dla lotniska regionalnego. Oznacza to, że przy takiej liczbie podróżnych w ciągu roku, jest już w stanie na siebie zarabiać.

"Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której Lotnisko Warszawa-Radom będzie długotrwale nierentowne. Z niezależnych prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) dla Polski wynika, że nasz rynek lotniczy będzie się szybko rozwijał. Dotyczy to także Lotniska Warszawa-Radom" - dodaje biuro prasowe PPL.

PPL wskazuje odpowiedzialnych za sukces lotniska w Radomiu

Polskie Porty Lotnicze podkreślają, że przez najbliższe trzy lata nie tylko one będą odpowiedzialne za sukces biznesowy i ekonomiczny nowego lotniska w Radomiu.

"Oczywiście odpowiedzialne za rentowność będą, przez najbliższe lata, trzy podmioty. Polskie Porty Lotnicze, które jako zarządzający muszą wykazać się umiejętnościami biznesowymi, a także samorząd Radomia i Województwa Mazowieckiego, które są odpowiedzialne za promocję regionu i rozwój gospodarczy regionu oraz rozbudowę wskaźników 'mobility' i 'connectivity' regionu we współpracy z władzami lotniska" - czytamy dalej.

Co to za wskaźniki? Ten pierwszy odnosi się do liczby podróży lotniczych odbywanych statystycznie w ciągu roku przez jednego mieszkańca. Przed pandemią dla Polski ten wskaźnik wahał się w granicach jednego lotu rocznie, przy średniej europejskiej wynoszącej kilka lotów. Connectivity to z kolei wskaźnik liczby połączeń dostępnych z danego portu lotniczego, rozumianych jako pary rejsów (tam i z powrotem) do miast.

"Oczekujemy, że przyniesie zyski". PPL o Lotnisku Warszawa-Radom

Zapytaliśmy PPL, czy będzie bronić uzasadnienia dla inwestycji 800 mln zł w Lotnisko Warszawa-Radom, jeśli okaże się ono trwale nierentowne. "Sama możliwość szybkiego dotarcia w odległe miejsca lub po prostu szybkiego transportu np. w sytuacji zagrożenia życia, jest ogromnym atutem, a rozwój społeczny i gospodarczy regionu, związany ze wzrostem wskaźników "connectivity" i "mobility" nie zawsze musi się przekładać na zyski zarządcy infrastruktury" - czytamy.

Polskie Porty Lotnicze są jednak spółką akcyjną i dla nas inwestycja w Lotnisko Warszawa-Radom to element biznesu. Oczekujemy, że inwestycja przyniesie zyski, chociaż jest to oczywiście projekt wieloletni - dodano.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(42)
WYRÓŻNIONE
Polak
2 lata temu
Czemu nie od razu miliard? Od 2014 nikt nie chce latać z Radomia, więc czemu teraz miałoby się to zmienić tylko dlatego że pisowscy kolesie dorwali się do defraudowania?
Kraken
2 lata temu
✈️ Kiedy wybuchnie wojna na Bliskim Wschodzie, Polska przyjmie sześć milionów, naszych sąsiadów z nad morza śródziemnego, dlatego każde miasto powinno posiadać lotnisko 🙃
Najpiękniejsz...
2 lata temu
Przecież jest magnesem dla tanich linii. Tylko polaryzacja zamontowana odwrotnie. Odpycha.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (42)
Peter
rok temu
To lotnisko moze zdobyć ok 100-150 tys pasażerów rocznie. To stało wartosc na najbliższe 25 lat , optymistyczna , i nielatwa do utrzymania. Oznacza to trwały deficyt ok 15-30 mln zl rocznie, za który zapłacą pasazerowie innych lotnisk. I było to wiadomo przed rozbudowa. , która nb była zbedna- bo pas i terminal już byly. A 800 mln za stosunkowo mały zakres prac oznacza po prostu pranie pieniedzy. Realne koszta ( 500 m pasa + terminal w estetyce supermarketu) to ok 200 mln.
Realista
2 lata temu
Ktoś z matmy dostał pałę. W 2 tygodnie 3,6 tys., Czyli powiedzmy w miesiąc max 8 tys w zaokrągleniu (z dużym nadmiarem), do końca roku 2024 jest 7 miesięcy, co daje 8000*7=56000+3600 co już odleciało w pierwszych 2 tygodniach + max 3600 w pozostałych 2 tygodniach. Wychodzi mi prawie 65000 do końca 2023 roku. Kurde, gdzie tu 180 000?
??'
2 lata temu
No może w ciągu 50lat jak dobrze pójdzie to1mln pasazyrow bedzie
Kraken
2 lata temu
✈️ Kiedy wybuchnie wojna na Bliskim Wschodzie, Polska przyjmie sześć milionów, naszych sąsiadów z nad morza śródziemnego, dlatego każde miasto powinno posiadać lotnisko 🙃
Arrs
2 lata temu
Analizując na chłodno, bez niepotrzebnego, politycznego zacietrzewienia to: Lotnisko Radom - nie konkuruje z Okęciem i nawet nie z Modlinem. Okęcie będzie się zapychać, więc tu większość specjalistów jest zgodna - trzeba myśleć o lotnisku odciążającym. Czyli... Modlin vs Radom a może lepiej Modlin + Radom. Starałem się oddzielić emocje i wyszło mi, że pomysł nie jest taki zły. W kręgu oddziaływania, oprócz Radomia (214 tys. mieszkańców dane z Wikipedii ), są Kielce (196 tys.), Ostrowiec Św. (63 tys) ., Skarżysko Kam (48tys.), Puławy (44,5tys), Piaseczno + Konstancin (70 tys), a nawet południowa część Warszawy (biorąc pod uwagę oddaną S7 to nawet Ursynów (151 tys) ma teraz całkiem dobre połączenie samochodowe - (ok 1h 15min). Czyli licząc, tylko te większe miejscowości (bez okolicznych "sypialni") jest to blisko 0,8 miliona ludzi. A jak wygląda Modlin? Oprócz stolicy i Nowego Dworu Mazowieckiego (28,5tys) z większych miejscowości to tylko Płock (120 tys.) jest miastem, naturalnie korzystającym z Modlina. Oczywiście nie można lekceważyć ciążenia całej Warszawy i jej okolic, ale... spora część niemałych przecież miejscowości ma do Modlina bardzo daleko. Na pewno dla Kielc, czy Ostrowca Św. ale też i Radomia to Kraków, po skończeniu całej S7-mki, będzie wygodniejszy niż Modlin, ale już nie tak wygodny jak Radom. Stąd sam pomysł powstania RDO, moim zdaniem, nie jest totalnie zły - a już na pewno nie tak, jak większość szanownych Państwo pisze. Ponad to uważam, że Modlin, jak najbardziej powinien zostać. Być i obsługiwać północną część Mazowsza. Natomiast... Żeby lotnisko w Radomiu zagrało to, zarządzający lotniskiem muszą się wykazać. Oni MUSZĄ ściągnąć dużego gracza, a najlepiej graczy np WizzAir + EasyJet, albo coś jeszcze, (Ryanair raczej zostanie w Modlinie) Bo gdyby (oprócz LOT-u i wycieczek z biur podróży) pojawiały się tam, regularne np 2-3 razy w tyg. połączenia z Wielką Brytanią, Norwegią, Irlandią, Holandią + parę city break-ów (typu Barcelona, Neapol itp) i parę kierunków całorocznych (typu Wyspy Kanaryjskie) - to śmiem twierdzić, że samoloty będą wystarczająco zapełnione. A wtedy wszystko - będzie wyglądało inaczej. Natomiast... mam obawy, czy tak będzie, bo patrząc, że ten zarząd robi od razu - złe działania, takie jak płatny parking... ręce opadają... Przecież to totalna głupota jest!!! Bo tylko zachęty takie jak jak min darmowy parking dla podróżnych - pozwolą na rozruszanie lotniska. Bezpłatny parking bardzo zwiększy atrakcyjność dojazdu z dalszych odległości. Czy oni naprawdę nie rozumieją, że jak nie będzie samolotów to i tak parking będzie pusty? Zarabianie na parkingach to melodia przyszłości. Wtedy gdy będzie się zatykał - OK, można wprowadzić jakieś opłaty, ale teraz??? A co zrobić, żeby ściągnąć low costy? Przede wszystkim opłaty lotniskowe też muszą być niskie, bardzo niskie (wiem to zarzucał PPL Modlinowi), ale innej rady nie ma. Lotnisko musi żyć i SŁUŻYĆ ludziom. To nie pomnik, żeby tylko ładnie wyglądał. Podsumowując, moim zdaniem lotnisko w tym miejscu ma sens, tylko... (tylko i aż) teraz potrzeba sensownego, odważnego zarządzania.
...
Następna strona