Dofinansowanie w ramach unijnego programu "Łącząc Europę" uzyskał projekt pod nazwą "Zwiększenie możliwości operacyjnych części lotniczej lotniska pod potrzeby operacji wojskowych w Porcie Lotniczym Wrocław". Jego wartość to 350 mln zł, z czego 175 mln zł to pieniądze unijne.
Dofinansowanie dla Portu Lotniczego Wrocław
W ramach inwestycji powstaną: dodatkowa płyta postojowa, kolejna droga kołowania, droga szybkiego zjazdu oraz nowa płyta do odladzania samolotów. Przebudowana ma zostać również istniejąca droga kołowania, co pozwoli na przyjmowanie samolotów wojskowych kodu F (największych samolotów świata) i jednocześnie skróci czas operacji lotniczych.
Tak ma wyglądać rozbudowa lotniska:
"Rozbudowa infrastruktury będzie sprzyjać nie tylko wojskowej mobilności w Europie, ale posłuży także lotnictwu cywilnemu. Inwestycja zwiększy przepustowość lotniska i przyspieszy wykonywanie operacji lotniczych, dzięki czemu wrocławski port osiągnie wyższy poziom funkcjonowania" – powiedział prezes Portu Lotniczego Wrocław Dariusz Kuś.
We wrześniu, w rozmowie z Money.pl, Kuś tłumaczył, że port we Wrocławiu pełni podwójną funkcję:
(...) nasze lotnisko od zawsze było współużytkowane przez wojsko. Teraz przed nami budowa bazy przeładunkowej dla armii amerykańskiej w bezpośrednim sąsiedztwie portu lotniczego. To decyzja, która zapadła jeszcze przed wojną w Ukrainie, na mocy umowy między prezydentami Donaldem Trumpem i Andrzejem Dudą.
I choć sama baza będzie za płotem, na terenie wojskowym, to starty i lądowania oraz kołowanie samolotów, będą się odbywać po stronie cywilnej, czyli na terenie cywilnego portu lotniczego. To przykład infrastruktury podwójnego użytkowania, którą w ostatnim czasie chętnie dofinansowuje Unia Europejska. Udało nam się wygrać grant w wysokości około 175 mln zł - na modernizację istniejącej i budowę potrzebnej infrastruktury, która spełni potrzeby i wojska, ale również cywilnych linii lotniczych. To naprawdę duży impuls prorozwojowy - mówił Kuś.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pod koniec 2023 r. ma się rozpocząć budowa nowej płyty postojowej, a w 2024 r. budowa drogi szybkiego zjazdu oraz równoległej drogi kołowania; rok później przebudowa istniejącej drogi kołowania i budowa nowej płyty do odladzania.