Artykuł sponsorowany
Prognozowane dochody podatkowe budżetu państwa w 2020 r. wynoszą ponad 390 miliardów złotych(1). To aż 16,4% przewidywanego PKB(2) . Potwierdza to, jak wielka odpowiedzialność jest po stronie firm, które odprowadzają swoje podatki w kraju. Do przedsiębiorców, którzy aktywnie zasilają państwową kasę, należy m.in. lider polskiej branży odzieżowej – LPP.
Odpowiedzialność "po polsku"
Ta gdańska spółka zarządza pięcioma markami modowymi, które są doskonale znane polskim konsumentom – to Reserved, Mohito, Sinsay, Cropp oraz House. Dzięki swojemu sukcesowi w Polsce i za granicą tylko w 2018 r. LPP wpłaciło do polskiego budżetu niemal miliard złotych, w tym 144 miliony złotych podatku dochodowego (dodatkowe dane, w tym szczegóły dot. wpływów do budżetu państwa od LPP z tytułu podatków i innych danin w latach 2015-2018, można znaleźć na stronie: https://www.lppsa.com/zrownowazony-rozwoj/swiadomi-spolecznie). Tym samym spółka znalazła się wśród 30 największych płatników CIT-u według Ministerstwa Finansów(3). Równocześnie w 2018 r. uplasowała się w pierwszej trójce firm z branży handlowej pod względem wysokości odprowadzonych podatków i innych danin na rzecz państwa. O tym, jaką kwotą zasilony zostanie z ramienia LPP polski budżet za 2019 r., dowiemy się wkrótce – według szacunków będzie to ponad miliard złotych.
– Doskonale rozumiemy, jak wielka odpowiedzialność spoczywa na polskich przedsiębiorcach w odniesieniu do napędzania rodzimej gospodarki m.in. poprzez wpływy od nas do budżetu państwa. Chcemy realnie ją wspierać, co możliwe jest m.in. dzięki rosnącemu znaczeniu naszej spółki także na arenie międzynarodowej – podkreśla Marek Piechocki, współzałożyciel i prezes LPP.
Kim jest jeden z największych podatników?
Historia gdańskiego LPP to prawdziwe success story, które może być inspiracją dla wielu rodzimych marek. Firma założona została w 1991 r. i od tego czasu zarządzana jest przez wspólników jeszcze z czasów studenckich. Choć jej właściciele sami nazywają ją firmą rodzinną, jej definicja wymyka się klasycznemu pojmowaniu tego pojęcia. LPP od momentu powstania przeszło bowiem ogromną transformację – z niedużego, lokalnego przedsiębiorstwa w dużą firmę odzieżową oferującą swój asortyment już na kilkudziesięciu rynkach. Pomimo tego spółka nie zapomina o swoich polskich korzeniach.
LPP jest także jednym z największych prywatnych pracodawców w Polsce – tworzy obecnie ponad 14 tys. miejsc pracy w strukturach firmy w kraju (na świecie łącznie ok. 25 tys.). W ramach bieżącej działalności, a także prowadzonych inwestycji (wysokość tych poczynionych w Polsce przekroczyła w tym roku dwa miliardy złotych) współpracuje też z licznymi podwykonawcami, producentami i partnerami biznesowymi. Bardzo często wybiera tych rodzimych i w ten sposób również pośrednio pozytywnie wpływa na polski rynek pracy.
Apetyt na światowe rynki
LPP ma wyjątkowo silne związki z Polską i starannie je pielęgnuje, ale wykazuje też duży apetyt na ekspansję. Oferta tego producenta doceniana jest przez konsumentów w Europie i Azji oraz na Bliskim Wschodzie. Spółka posiada ponad 1700 salonów sprzedaży na trzech kontynentach, a ich łączna powierzchnia przekracza milion metrów kwadratowych. Kolekcje marek należących do LPP kupić można stacjonarnie w 25 krajach (m.in. w tak prestiżowych stolicach jak Londyn, Moskwa, Berlin czy Tel-Awiw), a online – w 30. Firma cały czas umacnia swoją pozycję za granicą, a w efekcie jej wpływy z eksportu rosną – według szacunków w 2019 r. wyniosły ponad trzy miliardy złotych. Do tego w drugim kwartale 2019 r. po raz pierwszy w historii przewyższyły wpływy z rodzimej sprzedaży.
Jedno jest pewne – chęć LPP do napędzania polskiej gospodarki m.in. poprzez zapewnianie solidnych wpływów do budżetu państwa płacąc tutaj podatki oraz umacnianie pozycji swoich marek w kraju i za granicą nie maleje. Postawa gdańskiego przedsiębiorstwa stanowi świetny przykład do naśladowania i inspirację dla innych rodzimych producentów, mających apetyt na odniesienie sukcesu.
(1)Za https://www.gov.pl/web/finanse/projekt-przekazany-do-sejmu-rp-w-grudniu-2019
(2)Za https://www.gov.pl/web/finanse/projekt-przekazany-do-sejmu-rp-w-grudniu-2019
(3)Za https://www.gov.pl/web/finanse/dane-za-rok-2018
Artykuł sponsorowany
Artykuł sponsorowany