Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jakub Ceglarz
|
aktualizacja

Lufthansa dostanie 9 mld euro. Jest zgoda Komisji Europejskiej

11
Podziel się:

Komisja Europejska osiągnęła porozumienie z niemieckim rządem w sprawie pomocy dla Lufthansy. Niemcy będą musieli zrobić pół kroku w tył, ale Bruksela ostatecznie zgodziła się na rekordową pomoc dla przewoźnika. Linia dostanie aż 9 mld euro pomocy od państwa.

Czarne chmury nad Lufthansą zaczną powoli znikać. Rząd podłączy linii kroplówkę, a światowe niebo zacznie się powoli otwierać
Czarne chmury nad Lufthansą zaczną powoli znikać. Rząd podłączy linii kroplówkę, a światowe niebo zacznie się powoli otwierać (Pixabay)

Polska Agencja Prasowa informuje, że porozumienie już w zasadzie zostało osiągnięte. Tak mówią źródła w Brukseli.

Komisja Europejska przez pewien czas kręciła nosem na państwową kroplówkę dla Lufthansy. A konkretniej na jej wielkość, która sięga 9 mld euro.

Przedstawiciele Unii chcieli, żeby linia dała również coś od siebie. Na przykład przekazała część swoich rejsów innym przewoźnikom. Efekt? Niemcy zrobili krok w tył i zgodzili się na rezygnację z części swoich tzw. slotów. To prawo do korzystania z infrastruktury lotniskowej w konkretnym czasie - na przykład do obsługi pasażerów czy odprawy bagażowej.

Zobacz także: Obejrzyj: Koronawirus w Polsce. Ruch lotniczy jeszcze długo nie wróci

Źródła twierdzą, że Lufthansa zgodziła się na przekazanie 24 slotów. Taki układ miała zaakceptować Komisja Europejska.

Jak informowaliśmy kilka dni temu, niemiecki Fundusz Stabilizacji Gospodarczej ma zainwestować w spółkę aż 9 mld euro.

Przypomnijmy, że FSG to podmiot powołany przez rząd niemiecki specjalnie na okoliczność walki z kryzysem wywołanym przez koronawirusa. Powstał już po wybuchu epidemii, czyli w marcu tego roku.

Sporą część ze wspomnianych 9 mld euro Fundusz przeznaczy na przejęcie udziałów w Deutsche Lufthansa. Spółka nazywa to "cichymi udziałami", czyli takimi, które poza dostarczaniem kapitału mają nie mieć wpływu na zarządzanie spółką. Państwo nie będzie więc mogło blokować niektórych decyzji zarządu Lufthansy.

Gdy przewoźnik wróci na właściwe tory, będzie mógł niejako "odkupić" te udziały co kwartał. Opłata? 4 proc. do końca 2021 roku, później oprocentowanie ma wzrosnąć aż do 9,5 proc. w 2027 roku.

Spółka ma również zostać dokapitalizowana tak, by państwo posiadało 20 proc. udziałów w Deutsche Lufthansa. Cena akcji w zapisie ma wynosić 2,56 euro za sztukę.

Oprócz wspomnianych form, FSG zapewni również do 3 mld linii kredytowej do spółki z KfW (niemieckiego banku rozwoju) oraz prywatnych banków.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(11)
WYRÓŻNIONE
Ewg
4 lata temu
Ròwni i ròwniejsi
Njny
4 lata temu
A nasz LOT to co nie ucierpial widze ze sa lepsi i gorsi w Uni to tak jak ze stoczniami tam u frycow utrzymali a u Nas zlikwidowali
hehe
4 lata temu
Ciekaw jestem z jakich rejsów zrezygnowali.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (11)
Nasza spółka ...
4 lata temu
A MY w naszą najbardziej dochodową spółkę wpompujemy mliardy...W kosciolki..ratujemy dzięki temu tysiące miesjsc pracy
ciekawe
4 lata temu
zara zaraz unia finansuje a niemcy beda mieli prawo jako panstwo do udzialow a nie unia?
taka demokrac...
4 lata temu
wiedzialem ze pieniadze z pomocy pojda na niemieckie firmy. nie udalo im sie wyciagnac kasy na "emigrantow" to teraz wyciagna na COVID. bagno
Bretan
4 lata temu
I jak tu konkurować z firmą która nie musi latać żeby mieć miliardy na koncie? Na zamknięciu granic tracili milion € dziennie a teraz dostali 9000 milionów € czyli tyle ile by stracili przez 25 lat nic nierobienia.
klm
4 lata temu
A co z airberlin? Do dzisiaj okradzeni ludzie przez niemieckiego przewoźnika nie odzyskali pieniędzy za bilety z odwołanych lotów. To jest złodziejstwo jakby Niemcy mieli kłopot z definicją.