Największym rynkiem nieruchomości luksusowych w Polsce jest Warszawa, która charakteryzuje się też najwyższymi cenami. Także w stolicy padł w 2019 roku transakcyjny rekord. Za apartament położony przy ulicy Foksal 13/15 nabywca zapłacił 17 mln zł.
Na kolejnym miejscu w rankingu znalazły się: blisko 200-metrowy lokal we Wrocławiu za 3,5 mln zł oraz blisko 100-metrowy w Gdyni za 3 mln zł. Dalej w zestawieniu są: Poznań z transakcją 2,7 mln zł, Kraków – 2,6 mln zł, Katowice – 2 mln zł i Łódź – 1,9 mln.
Minimalna średnia cena za metr kwadratowy, jaką trzeba zapłacić, aby stać się właścicielem nieruchomości premium, czyli tzw. próg wejścia, jest w Polsce bardzo zróżnicowana. Najwyższy próg wejścia jest w Warszawie i w ubiegłym roku wyniósł 26,4 tys. zł.
Na kolejnych miejscach znajdują się: Trójmiasto z wartością 18,5 tys. zł, Wrocław – 14,5 tys. zł, Kraków – 14,9 tys. zł oraz Poznań – 11,7 tys. zł. Najniższy próg wejścia odnotowano natomiast w Łodzi i wyniósł on 7,5 tys. zł. W 2019 roku w Warszawie, Trójmieście i Poznaniu próg wejścia wzrósł o 6 proc., w Krakowie poszedł w górę o 8 proc., a w Łodzi o 14 proc. We Wrocławiu pozostał natomiast bez zmian.
W Warszawie zanotowano także najwyższą średnią cenę metra kwadratowego w segmencie nieruchomości premium, która wyniosła 32 tys. zł. Z kolei nabywcy w Trójmieście średnio płacą 19,2 tys. zł za mkw, a we Wrocławiu 17,1 tys. zł.
W 2019 roku rynek nieruchomości premium w Polsce urósł o ponad jedną trzecią, a jego wartość przekroczyła 1,8 mld zł. Tylko w Warszawie wartość rynku wyniosła w ubiegłym roku 779 mln zł, co oznacza wzrost o 12 proc. W stolicy sprzedano 203 apartamenty premium, co stanowi jedną piątą całej sprzedaży ekskluzywnych lokali w analizowanych miastach.
Sprzedaż na rynku nieruchomości premium w całym 2019 i w pierwszym kwartale 2020 roku utrzymywała się na stabilnym poziomie. W pierwszych trzech miesiącach tego roku była wyższa niż w analogicznym okresie zeszłego roku. W drugim kwartale – już po rozpoczęciu pandemii – sprzedano w Warszawie mniej apartamentów, ale średnia cena wzrosła o 9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku.
Doświadczenia ekspertów HLSM oraz historyczne dane, w tym z czasów kryzysu w 2008 roku wskazują, że segment premium pozostaje odporny na zawirowania na rynkach finansowych. Obserwowane zmniejszenie wolumenu sprzedaży można traktować jako chwilowe.
Od początku pandemii, pierwszym i najbardziej zauważalnym trendem był skokowy wzrost zainteresowania klientów ofertami luksusowych nieruchomości. Doradcy HLSM stwierdzili aż trzykrotnie więcej zapytań o tego typu oferty. Liczba wizyt na stronie internetowej HLSM wzrosła w tym czasie dwukrotnie. Rosnącą popularnością zaczęły cieszyć się nieruchomości gotowe do odbioru w tym roku, najchętniej z przylegającymi działkami lub ogrodami, albo zlokalizowane w odległości do 100 km od aglomeracji.
Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie