Wśród pięciu branż: transportu, przemysłu, budownictwa, handlu i usług, najspokojniejsze o przyszłość jest budownictwo i przemysł - wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, które cytuje PAP. Najbardziej o przyszłość w drugim półroczu obawiają się usługodawcy i mikrofirmy.
Autorzy badania wskazuję, że pierwszą falę uderzenia pandemii odczuło negatywnie ok. 70 proc. mikro, małych i średnich firm, tracąc całość lub część przychodów. Gospodarka się rozmraża, ale nie oznacza to powrotu do stanu sprzed koronawirusa.
Jak wskazali respondenci w badaniu Keralla Research, na zlecenie BIG InfoMonitor, największą obawą firm jest prawdopodobieństwo utraty klientów.
Prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak powiedział PAP, że najwięcej (40 proc. przedsiębiorców) mówi jednak o zamiarze utrzymania dotychczasowego sposobu działania i niechęci do wprowadzania zmian.
- Może to oznaczać, że firmom tym udało się wyjść cało z kłopotów, które gospodarce zafundował lockdown i liczą, że tak będzie dalej. Ale rodzi się pytanie, czy da się nie zmieniać nic, jeśli wszyscy inni będą to robić - stwierdził.
Ponad 22 proc. pytanych przedstawicieli firm albo nie wie, jaki powinien być kolejny krok (są zagubieni i nie potrafią przewidzieć, co jeszcze może spotkać ich biznes), albo wyszli z pandemii bez większego szwanku.
W transporcie więcej niż co piąta firma obawia się przymusu ograniczenia działalności gospodarczej, 7 proc. boi się spadku cen, a dodatkowo trzy na sto nie wykluczają ogłoszenia upadłości.
W usługach dodatkowo ponad osiem firm na sto bierze też pod uwagę zawieszenie działalności, a co dziesiąty usługodawca obawia się konieczności obniżki cen.
Czytaj także: Najbogatszy człowiek świata jest jeszcze bogatszy
Najspokojniejsze o przyszłość jest budownictwo. W tym sektorze główną bolączką jest ewentualna konieczność obniżki cen produktów i usług (12,5 proc.), ale są i tacy, którzy rozważają rozwój i podwyżki.
Jedynie firmy mikro, liczące od 1 do 9 pracowników, rozważają możliwość ogłoszenia upadłości lub połączenia z innym podmiotem, najczęściej zastanawiają się też nad obniżeniem cen produktów i usług.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl