Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRWL
|
aktualizacja

Mandat za kierunkowskaz. Nieświadomie łamiemy przepisy

83
Podziel się:

Nieprawidłowe lub całkowity brak sygnalizowania planowanych manewrów, które prowadzi do utrudnień w ruchu drogowym, podlega karze mandatu w wysokości 200 zł. Ta sytuacja dotyczy wielu kierujących, aczkolwiek nie wszyscy zdają sobie sprawę z konsekwencji swojego postępowania.

Mandat za kierunkowskaz. Nieświadomie łamiemy przepisy
Łatwo jest dostać mandat za kierunkowskaz (Adobe Stock, DAREK11)

Niewłaściwe używanie kierunkowskazów, zwłaszcza w momentach, gdy planowane manewry nie są sygnalizowane, skutkuje zakłóceniami w ruchu i może zakończyć się mandatem na kwotę 200 zł. Niestety, wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z powagi tego problemu, jak informuje serwis autokult.pl.

Przepisy regulujące używanie kierunkowskazów

W Ustawie prawo o ruchu drogowym, konkretnie w art. 22 ust. 5, zawarte jest postanowienie o konieczności wyraźnego i terminowego sygnalizowania zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz natychmiastowego zaprzestania sygnalizacji po zakończeniu manewru.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowa Škoda Kodiaq PHEV na trasie do Wisły

Problemy z interpretacją przepisów

Ponieważ przepisy te nie odnoszą się bezpośrednio do problemu utrudniania ruchu, ich interpretacja związana z używaniem kierunkowskazów może znacznie się różnić. Spotkać można kierowców, którzy stosują sygnalizację bardzo selektywnie albo sygnalizują skręt, mimo że kontynuują jazdę prosto. Są również tacy, którzy traktują użycie kierunkowskazów jako opcjonalne.

Konsekwencje nieużywania kierunkowskazów

Mimo że kara za brak użycia kierunkowskazów rzadko jest egzekwowana, może prowadzić do kolizji. Niewłaściwe lub brak sygnalizacji manewru, szczególnie na rondach, powoduje utrudnienia i zatory. Prawidłowa sygnalizacja umożliwia innym uczestnikom ruchu podjęcie decyzji o wjeździe na skrzyżowanie. Bez tego mogą czekać, co prowadzi do powstawania korków.

Błędna sygnalizacja na skrzyżowaniach

Jednym z głównych problemów jest mylna sygnalizacja na tzw. „pierwszeństwie łamanym”, gdzie droga przebiega prosto, ale pierwszeństwo mają pojazdy skręcające. Kierowcy, którzy nie sygnalizują skrętu mimo zamiaru wykonania manewru, wprowadzają zamieszanie. Problem stanowią również ci, którzy sygnalizują skręt w prawo, choć jadą prosto.

Takie nieścisłości powodują, że kierowcy na tego typu skrzyżowaniach stosują różne zasady, co znacznie obniża wzajemne zaufanie i prowadzi do problemów w ruchu drogowym.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
wiadomości
gospodarka
prawo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
WP Autokult
KOMENTARZE
(83)
WYRÓŻNIONE
dizzy
3 miesiące temu
wystarczy przeczytać przepisy, a czytanie ze zrozumieniem to 2 klasa szkoły podstawowej ale z pustego i Salomon nie naleje
Jan
3 miesiące temu
90 procent kierowców włącza kierunkowskaz informując o skręcaniu a nie o zamiarze skręcania to dopiero jest tragedia
Alek
3 miesiące temu
Też mnie boli, że kierowcy są traktowani jako jedyni użytkownicy dróg w Polsce. Noszę się z zamiarem napisania skargi do RPO, w sprawie nierównego traktowania . To co zrobiła poprzednia władza z pieszymi zakrawa na śmiech, kierowca morderca, pieszy święta krow a i to bez mózgu, ale za to z telefonem
NAJNOWSZE KOMENTARZE (83)
Eryk
3 miesiące temu
Dlatego ja przy wątpliwościach prawnych korzystam z profesjonalnej pomocy w kancelarii Cejrowski. Ogromna wiedza i doświadczenie.
Rencista
3 miesiące temu
Co niektórzy zdali na prawo jazdy i teraz nie umieją jeździć nie wiedzą do czego służy kierunkowskaz. A dokładniej jest że kierunkowskaz służy do sygnalizowania zmiany kierunku jazdy nic więcej. Obligatoryjnie powinni wszyscy przychodzić psychotesty bo ze zrozumieniem jest problem.
Jan
3 miesiące temu
Następny błąd w przepisach . Mam dom ba takim skrzyżowaniu . Wjazd na poseję na wprost i ja zawsze używam kierunkowskazu . Ciekawe kto ma rację ?
Akjam
3 miesiące temu
Kiedy w końcu będzie kampania informacyjna dla pieszych i kierowców? Po zmianie przepisów powstały przejścia sugerowane gdzie pieszy musi ustąpić samochodowi. A póki co chodzą po staremu.
obserwator
3 miesiące temu
Te przepisy drogowe to tak jak z konstytucją ,kazdy uj interpretuje sobie ją na swój strój,ha ha ha ha.....
...
Następna strona