Udział w debacie wzięli:
· Piotr Dziadzio, wiceminister, Ministerstwo Klimatu i Środowiska
· Mateusz Damrat, dyrektor Państwowego Instytutu Geologicznego - Państwowego Instytutu Badawczego
· Łukasz Białczak, prezes, Geotermia Polska
· Jacek Kurpik, dyrektor d/s eksploatacji, Geotermia Uniejow
· Dorota Porowska, dr hab. profesor UW, Uniwersytet Warszawski
Moderator: Jakub Wiech, Energetyka24
Jakub Wiech otworzył dyskusję informacją, że jako dziennikarz energetyczny najczęściej dostaje pytania od czytelników właśnie o energię geotermalną. Jako pierwszego o wypowiedź poprosił ministra Dziadzio, pytając, czy obecna sytuacja geopolityczna jest sprzyjająca dla rozwoju geotermii.
Piotr Dziadzio, wiceminister, Ministerstwo Klimatu i Środowiska: – W tym trudnym okresie transformacji energetycznej, która jest prowadzona, a jest związana z całą polityką dekarbonizacji naszej gospodarki, miejsce geotermii zaczyna się pojawiać bardzo poważnie.
Geotermia to szansa
Następnie minister poświęcił chwilę obszarowi geotermii wykorzystującej wodę o różnej temperaturze. Następnie odniósł się do obszaru obejmującego przypowierzchniowe części skorupy ziemskiej, które można wykorzystać do celów geotermalnych za pomocą pomp ciepła:
– To jest obszar, który może obejmować praktycznie cały obszar naszego kraju. Możemy śmiało powiedzieć, że ta energia jest do zagospodarowania – twierdzi.
I dodaje: – Jednak obszar występowania geotermii typowej, wodnej, jest ograniczony tylko do części naszego kraju, powiedzmy, że to obejmuje 50 proc. i też jest w zasięgu wykorzystania. Niemniej jednak charakteryzuje się ona tym, że jest bardziej kosztowna. Geotermia to szansa, z której musimy skorzystać.
Następnie kontynuował o transformacji energetycznej: – Transformacja energetyczna przeszła w inny wymiar. Nie przechodzimy i nie będziemy przechodzili transformacji energetycznej w taki sposób, że będziemy wykorzystywać gaz ziemny jako paliwo pomostowe, ale musimy zrobić krok do przodu – przyspieszyć transformację energetyczną, wykorzystać odnawialne źródła energii, które są w zasięgu każdego miasta, każdego miejsca w naszym kraju.
Zapewnił, że możemy liczyć na wsparcie w wykorzystaniu energii geotermalnej przez Unię.
Jako następna wypowiadała się prof. Dorota Porowska z Uniwersytetu Warszawskiego, która mówiła przede wszystkim o geotermii wodnej: – Tereny predysponowane do wykorzystania energii geotermalnej z wód powyżej 45 stopni celsjusza to pas od północnego zachodu na południowy wschód Polski. W tym rejonie mamy już pięć otworów, które ujmują wody na cele ciepłownictwa. Możemy tworzyć nowe ujęcia wód termalnych nie tylko na potrzeby ciepłownictwa, ale też, przy okazji, z rekreacją czy balneoterapią.
Jako kolejną zaletę wód termalnych wskazała wciąż wysoką temperaturę już po odzysku ciepła do ciepłowni: – Możemy ją ponownie wykorzystać, np. do suszenia niektórych produktów (tak na Podhalu suszy się drewno), na potrzeby szklarni bądź też hodowania ryb ciepłolubnych.
Jako ciekawostkę prof. Porowska dodała, że wodę termalną o niskiej mineralizacji można też wykorzystać jako wodę pitną. Wody takie to polski ewenement w skali światowej, występuje w Mszczonowie i Poddębicach.
Postawmy na gruntowe pompy ciepła
Kolejny wypowiadał się Mateusz Damrat. Podkreślił uniwersalne zalety geotermii i podkreślił, żeby mówić nie tylko o geotermii klasycznej, średniotemperaturowej, ale też o gruntowych pompach ciepła i ich zaletach: – Warto pamiętać o gruntowych pompach ciepła, ponieważ energia ta jest dostępna na większości terenów. Jest dużo tańsza. Oczywiście jest też jakaś bariera finansowa takiej instalacji, natomiast jest ona do przekroczenia w skali gospodarstwa domowego. A duże odwierty to kwestia gminy i jednostek samorządu.
Zyskujemy energię dostępną siedem dni w tygodniu, niezależnie od pogody, niezależnie od światła słonecznego.
– Mamy obecnie zainstalowanych ok. 126 pomp ciepła. Jest to raczej mało, Niemcy dla porównania mają ich pół miliona. W wieloletnim programie rozwoju geotermii jest założenie, że do 2030 roku podwoimy ilość takich urządzeń. Pompy ciepła gruntowe to obecnie jedno z najtańszych źródeł ocieplania domu jednorodzinnego.
Dodał też, że wykorzystujemy jedynie 21-25 proc. potencjału znanych nam wód termalnych jeżeli chodzi o odzyskanie ciepła. Odniósł się też do kwestii finansowych:
– Ponieważ ryzyko inwestycyjne jest duże, jako Państwowa Służba Geologiczna wydajemy bezpłatne opinie dla jednostek samorządu w sprawie tego, czy taki potencjał geologiczny jest. Zostało już wydanych 150 takich opinii – zauważa.
Wszystko zaczyna się od gminy
Kolejnym prelegentem był Jacek Kurpik, który skupił się na odwiertach głębokich i kwestiach finansowych związanych z ich wykorzystaniem.
– W modelu biznesowym najważniejszą sprawą jest, by nie robić odwiertów w miejscach, gdzie nie będzie ich pełnego wykorzystania. Głównie chodzi o odwierty głębokie. Najlepszym rozwiązaniem jest budowanie w pobliżu dużych ciepłowni, gdzie część ciepła pozyskiwanego z innych mediów można zastąpić ze źródeł geotermalnych – twierdzi.
W tej chwili wykonanych jest kilka nowych odwiertów, np. w Kole, Turku, Sieradzu.
– Konieczne jest również odwiercenie drugiego odwiertu, aby można było zachować odnawialny charakter tych źródeł. Odwierty wykonane już w miejscach w pobliżu ciepłowni, gdzie ciepło może być wykorzystane bez nowych sieci – ograniczają koszty, bo wykonanie jednego odwiertu to kwota od 16 do 20 mln zł, a może i więcej, w zależności od głębokości – mówi Jacek Kurpik.
Jako ostatni wypowiadał się Łukasz Białczak. Na początku potwierdził wcześniejsze słowa Mateusza Damrata, dyrektora Państwowego Instytutu Geologicznego.
– Tak naprawdę wszystko zaczyna się od gminy, od jednostki samorządu terytorialnego, dlatego, że pierwszy krok, jaki samorządowcy powinni skierować, to właśnie do Państwowego Instytutu Geologicznego, z zapytaniem, czy faktycznie są takie możliwości – twierdzi.
– Temperatura, mineralizacja i wydajność to trzy główne wskaźniki mówiące o potencjale geotermalnym gminy. Gdy odwiert zostanie wykonany gmina zastanawia się, w jaki sposób najlepiej wykorzystać go pod kątem ciepłownictwa – mówi Łukasz Białczak
Opowiadał też o możliwościach finansowania energii geotermalnej na różnych etapach: – Na drugi etap Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej może znaleźć finansowanie w 40 proc. dotacji, resztę uzupełnić pożyczką. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ma program Geotermia Polska Plus.
Łukasz Białczak podkreślił, że najważniejsza rola do odegrania w wykorzystaniu energii geotermalnej leży na początku po stronie samorządów.
O potencjale energetycznym polskiej geotermii wypowiedział się ponownie minister Piotr Dziadzio: – Nie mamy w tej chwili w kraju żadnej instalacji, która produkowałaby energię elektryczną z geotermii.
Odniósł się też do możliwości zastosowania różnych technologii, które umożliwiłyby uzyskanie energii elektrycznej z ciepła oraz o problemach z nimi związanych. Do kwestii tych odnieśli się również pozostali paneliści. Mateusz Damrat stwierdził, że na chwilę obecną energii elektrycznej lepiej szukać w innych źródłach. Poruszono też kwestię wysokiej mineralizacji wód termalnych i możliwości ewentualnego użycia zasobów mineralnych. Łukasz Białczak wskazał również, że odwiert geotermalne spotykają się z pozytywnym odbiorem społeczeństwa.
Dowiedz się więcej:
OBSERWUJ TOGETAIR na:
Facebook https://www.facebook.com/TOGETAIR2022
Twitter https://twitter.com/togetair
YouTube TOGETAIR
DZIĘKUJEMY, ŻE JESTEŚCIE Z NAMI: TOGETAIR 2022
PARTNER STRATEGICZNY: PKN ORLEN PARTNER GŁÓWNY: PGE GŁÓWNY PARTNER ŚRODOWISKOWO-KLIMATYCZNY: Lasy Państwowe PARTNERZY ECO+: KGHM Polska Miedź, Bank Gospodarstwa Krajowego, McDonald’s, Grypa Żywiec, Microsoft, Polski Fundusz Rozwoju PARTNERZY ECO: Enea, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Lidl Polska, Agencja Rozwoju Przemysłu, ARP e-vehicles, T-mobile, VELUX, PWC, Fortum, Top Farms, Terra Nostra, Państwowy Instytut Geologiczny, NCBR PARTNERZY: PKO Bank Polski, LPP, BOŚ Bank, Saint Gobain, 3M, GPW, PAIH, Karmar, Eko Pak, Murapol, Danone, Żywiec Zdrój, Westinghouse, BOSCH, PKP Intercity, Polregio, Brother, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Hanton, Deloitte, Kross Rental, mLesing, Reloop, Stena Recycling, Rekopol, Lux Rad Nowoczesne Grzejniki, FPS, Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami, Red Snake, United, Koalicja Dbamy o wodę, IMGW PATNER ENERGETYCZNY Tauron PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO: Parlament Europejski, Komisja Europejska PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Finansów PATRONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Świętokrzyskiego, Lubuskiego, Podkarpackiego, Mazowieckiego, Wielkopolskiego, Zachodniopomorskiego, Opolskiego, Śląskiego, Dolnośląskiego, Warmińsko-Mazurskiego, Pomorskiego, Małopolskiego, Lubelskiego, Kujawsko-Pomorskiego, Podlaskiego, Łódzkiego PATRONATY I PARTNERZY MERYTORYCZNI: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, PARP, Państwowa Agencja Atomistyki, govtech, Biuro Rzecznika MiŚP, UOKIK, Polskie Regiony, Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie, IMGW, American Chamber of Commerce in Poland, Business Center Club, green way, Powiat Pilski, Łazienki Królewskie, Clean Air Fund, Polski Alarm Smogowy, Program Czysta Polska, PSPA, PIME, Fundacja Republikańska, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa, Akademia Górniczo-Hutnicza, Szkołą Główna Gospodarstwa Wiejskiego PARTNERZY MIĘDZYNARODOWI: eit Climate-KIC, UN Global Compact Network Poland, Business & Science Poland, American Chamber of Commerce in Poland, EurAtive.pl, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Polsat, Polsat News, Interia, Zielona Interia GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: PolskieRadio24.pl GŁÓWNY PARTNER BRANŻOWY: Energetyka24 PARTNERZY MEDIALNI: Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Polska Press, Audytorium17, RDC Radio Dla Ciebie, Polskie Radio Olsztyn, Polskie Radio Koszalin, Radio Opole, Polskie Radio Rzeszów, Radio Poznań, Biznes Alert, Teraz Środowisko, Wysokie Napięcie, Smog Lab, e-ciepło.pl, Pod Prąd, OZEON, Kapitał Polski, Ekologia.pl, EcoEkonomia.pl, Ekologia i Rynek, ekorynek.com, EkoGuru, Comparic.pl, BiznesTuba.pl, Business Hub, Business Magazine, Siła Nauki, SmartMe, Agencja Informacyjna GŁÓWNY PARTNER REKLAMY OOH: Clear Channel ORGANIZATORZY: Fundacja Czyste Powietrze, Fundacja Pozytywnych Idei PRODUCENT: Creative Harder Group
Materiał sponsorowany przez TOGETAIR 2022