Według badania Euromonitor, w 2021 roku marketplaces wygenerowały aż 48 proc. całkowitej wartości zakupów Polaków w internecie. To imponujący wynik. Platformy sprzedażowe to lubiane miejsca zakupów, a najpopularniejsze to Allegro, Aliexpress i Empik. Marketplaces to dodatkowy kanał sprzedaży i szansa na większy zysk w porównaniu do własnego sklepu internetowego. Przyjrzymy się bliżej obu rozwiązaniom.
Własny sklep internetowy - więcej wad czy zalet?
Po pierwsze, posiadanie własnego sklepu internetowego pozwala na zdecydowanie większą kontrolę nad prowadzoną działalnością. Właściciele w pełni decydują o wyglądzie i funkcjach sklepu oraz polityce cenowej i marketingu. Sklep internetowy to możliwości tworzenia konfiguratorów - jak w sklepach z oponami czy butami do biegania, sprzedaży subskrypcyjnej, personalizowanych produktów czy zestawów, które klient komponuje sam. To także najlepsza opcja na dostosowanie strategii do oczekiwań swoich klientów i własnych potrzeb.
Po drugie, sklep internetowy pozwala z reguły na zdobycie większej ilości zainteresowanych odbiorców niż marketplace. Wszystko dlatego, że może działać jako dedykowana platforma właśnie dla Twojej marki. Dzięki temu koncentrujesz się wyłącznie na swoim asortymencie i usługach oraz ich promocji. To sprawia, że masz szansę na zbudowanie bardziej zróżnicowanej i lojalnej grupy klientów, co prowadzi następnie do ugruntowania Twojej pozycji na rynku. Samodzielnie tworzysz strategię utrzymania zadowolonych internautów i zapobiegasz ich utracie.
Z drugiej strony, otwarcie własnego sklepu internetowego wiąże się jednak z pewnymi ryzykami i wyzwaniami. Wymaga przede wszystkim inwestycji w oprogramowanie czy kampanie marketingowe (koszt pozyskania klienta). Dodatkowo, konieczna jest często wiedza techniczna oraz znajomość obsługi narzędzi i systemu. Właściciel ma także za zadanie zapewnić bezpieczeństwo transakcji oraz gromadzonych danych.
Podsumowując, musisz liczyć się z kosztami początkowymi oraz koniecznością zadbania o wiele kwestii samodzielnie lub przy pomocy specjalistów, w tym o budowanie własnej bazy klientów. Jeśli jednak dokładnie przemyślisz swoją strategię rozwoju, może się to okazać bardzo korzystnym rozwiązaniem.
Czy warto otwierać własny sklep internetowy?
Otwarcie własnego sklepu internetowego, mimo wyzwań, jakie się z tym wiążą, może być dobrym pomysłem. Wymaga jednak czasu, zaangażowania oraz poczynienia pewnych inwestycji.
W przypadku prowadzenia e-biznesu, kluczem do sukcesu jest dostarczenie klientom wartościowych produktów oraz profesjonalnej obsługi. Nie możesz zapomnieć o tym drugim elemencie. Istotne jest również, aby nie pomijać tematu reklamy i promocji stworzonej marki. Dzięki temu będziesz mieć szansę stać się liderem na rynku. Niezależnie czy wybierzesz tylko własny sklep, czy połączysz go z działaniami na marketplace, musisz wiedzieć co chcesz osiągnąć i w jaki sposób.
Sprzedaż na marketplace - z czym musisz się liczyć
Marketplace to platforma, na której sprzedawcy oferują swoje produkty i która pobiera za to prowizję lub umożliwia wykupienie abonamentu. Aby rozpocząć tam sprzedaż często wystarczy jedynie szybki proces rejestracji Dzięki generowaniu ruchu przez samą platformę marketplace masz szansę na zdobycie dużej liczby klientów praktycznie od początku swojej działalności. To miejsce, gdzie internauci szukają różnych produktów, dzięki czemu masz większą możliwość znalezienia klienta niż w przypadku własnego ukierunkowanego już konkretnie sklepu internetowego.
We wspomnianym już badaniu Euromonitora wskazano główne kategorie kupowane na marketplaces. Są to ubrania, drobna elektronika, kosmetyki lub produkty związane ze zdrowiem. Tym samym kategorie te mają dużą szansę na wygenerowanie dobrych zysków.
Sprzedaż na marketplace może być tańsza niż prowadzenie własnego e-sklepu. Nie musisz inwestować w platformę e-commerce czy opłaty za hosting. Koszt pozyskania klienta jest też zupełnie inny. Na marketplaces możesz wykupić płatne kampanie i wyświetlać swoje oferty wyżej niż inni sprzedawcy. Jest to mniej czasochłonne niż tworzenie kampanii w wyszukiwarce czy social media, ale ostateczna cena zależy od konkurencyjności w Twojej kategorii.
Co ważne, w przypadku sprzedaży produktu pobierana jest obowiązkowa prowizja. Koszty te mogą być naprawdę wysokie. Często jeśli przedsiębiorca najpierw ma swoją ofertę na marketplace, to szuka sposobu na otwarcie własnego sklepu, bo prowizje "zjadają" mu marżę. Finalnie okazuje się, że jest drogo. Oprogramowanie SaaS wydaje się być wówczas tańsze, gdyż kilkaset złotych za nie jest wciąż niewspółmierne z prowizją od sprzedaży na elektronicznej platformie sprzedażowej.
Na marketplace otrzymujesz dodatkowo wsparcie od platformy, na której sprzedajesz. To ona zapewnia operatorów do płatności i kurierów. Jednak obsługę klienta czy proces zwrotów i reklamacji musisz dostosować do standardów i wymogów właściciela marketplaces. Nie możesz ustalać ich samodzielnie. Wybierając własny sklep internetowy zyskujesz więcej decyzyjności. W przypadku wyboru platformy pod sklep online w modelu SaaS jak np. AtomStore nie musisz martwić się o kwestie związane z płatnościami czy logistyką. To jakby gotowy miejsce pod wynajem sklepu, które czeka na wypełnienie go zawartością.
To nie koniec ograniczeń związanych z marketplacem. Jako sprzedawca tracisz kontrolę nad stroną i wizerunkiem marki. Sprzedaż na marketplace oznacza, że jesteś całkowicie uzależniony od platformy, na której sprzedajesz swoje produkty. Nie decydujesz o wyglądzie, funkcjonalności, co wpływa także na Twój brand. Dodatkowo, konkurujesz tam z wieloma innymi sprzedawcami oferującymi podobne towary. Może to działać na Twoją marżę oraz skłonić Cię do obniżenia cen, aby zachęcić klientów do zakupu. Musisz dokładnie przemyśleć, czy takie kroki w dłuższej perspektywie są opłacalne.
Czy zawsze musisz wybierać?
ー Wiele sklepów internetowych boi się sprzedaży na marketplace’ach, myśląc, że ta forma sprzedaży zdominuje ich własny sklep internetowy. Nic bardziej mylnego - połączenie sprzedaży w sklepie internetowym i na marketplace może przynieść wiele korzyści i zwiększyć zyski e-biznesu. A pomaga w tym cały zestaw udogodnień. Od synchronizacji produktów i cen w obu miejscach, po integrację płatności między sklepem a marketplace’m. A to ważne, bo klient szukając optymalnego rozwiązania, porównuje oferty w kilku miejscach ー mówi Michał Szmigielski, Chief Operating Officer w AtomStore, platformy sprzedażowej dla dużych i średnich sklepów internetowych. ー W AtomStore, dzięki zaawansowanym modułom integracji, sklep może w łatwy sposób dodać swoja ofertę np. na: Allegro, Ebay, Kup na Ceneo, Zakupów Google. Moduły integracji pozwalają między innymi na grupowe wystawianie ofert, automatyzację zarządzania stanami i ceną oraz pobieranie zamówień do AtomStore i realizację zamówień bez wychodzenia z panelu sklepu. Nasi klienci często z nich korzystają, wiedząc jaki potencjał tkwi w połączeniu działań we własnym sklepie i platformie marketplace ー dodaje.
Własny sklep internetowy vs marketplace - w skrócie
Własny sklep internetowy
ZALETY |
WADY |
● samodzielnie w pełni kontrolujesz wygląd, funkcjonalność i zawartość e-sklepu |
● własny sklep internetowy generuje wyższe koszty wdrożenia i utrzymania |
● masz możliwość dostosowania sklepu do indywidualnych potrzeb i preferencji klientów |
● istnieje konieczność gwarancji bezpieczeństwa transakcji i danych klientów |
● towarzyszy Ci większa niezależność od zewnętrznych platform marketplace |
● wymagana jest wiedza techniczna lub zatrudnienie osoby, która będzie zarządzać e-sklepem |
● masz większą swobodę w prowadzeniu działań marketingowych oraz elastyczność w ustanawianiu cen i ofert promocyjnych |
● nie masz gotowego ruchu z platformy, co oznacza, że musisz zdobyć własną bazę klientów |
Marketplace
ZALETY |
WADY |
● masz zapewniony gotowy ruch z platformy |
● nie masz kontroli nad wyglądem i funkcjonalnością sklepu, masz mniejszą elastyczność w ustanawianiu cen i ofert promocyjnych |
● marketplace to mniejsze koszty startowe |
● masz ograniczone możliwości dostosowania sklepu do indywidualnych potrzeb i preferencji klientów |
● może być Ci łatwiej zarządzać i obsługiwać zamówienia |
● marketplace cechuje mniejsza swoboda w prowadzeniu działań marketingowych, np. konieczność korzystania z narzuconych przez platformę |
● pewność co do bezpieczeństwa transakcji i danych klientów spoczywa na platformie |
● prowizje i koszt, jakie generuje platforma, "zjadają" marżę sprzedawcy |
Czy warto wejść na rynek e-commerce?
Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników. Przede wszystkim, warto zwrócić uwagę na konkurencję. Na rynku e-commerce działa wiele sklepów internetowych, które oferują podobne produkty. Dlatego, aby odnieść sukces, trzeba się wyróżnić. Można to zrobić poprzez oferowanie unikalnych towarów, korzystne ceny, szybką dostawę, doskonałą obsługę klienta, itp. I to niezależnie czy działamy na własnym sklepie czy na platformie marketplace. Jeśli jednak uda się zrealizować plan biznesowy, to rynek e-commerce oferuje wiele korzyści. Najważniejszą z nich jest dotarcie do szerokiego grona odbiorców, działanie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, dzięki czemu można znacząco zwiększyć sprzedaż i osiągnąć zysk.
Decydując się na sprzedaż w internecie, warto przemyśleć każdą z opcji i wybrać tę, która będzie najlepiej odpowiadała indywidualnym potrzebom i oczekiwaniom. Własny sklep internetowy daje większą swobodę i kontrolę, ale wiąże się z wyższymi kosztami i znaczną odpowiedzialnością. Marketplace z kolei oferuje gotową bazę klientów i mniejsze koszty, ale ogranicza możliwości dostosowania sklepu do indywidualnych potrzeb i preferencji. Rozważ otwarcie własnego sklepu internetowego, jako sposobu na osiągnięcie większej kontroli nad działalnością, a także na budowę własnej marki i lojalnej bazy klientów, a następnie spróbuj połączyć to ze sprzedażą na marketplace lub odwrotnie. Łatwiej skupić się na jednym kierunku naraz. Gdy Twoja działalność ogranicza się do sieci i planujesz, aby stała się jedynym źródłem dochodu, prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem jest założenie własnego sklepu i wsparcie sprzedaży przy pomocy platform marketplace. Dzięki temu dywersyfikujesz kanały dystrybucji i docierasz do najszerszego grona osób.
Autor: Gabriela Gil, Marketing manager ds. B2B i programu partnerskiego w AtomStore
Materiał prasowy: AtomStore