Marketplace to w skrócie internetowe targowisko. Jeden serwis oferuje klientom sprzedaż podobnych towarów od różnych firm i sklepów.
W ten sposób, kupując np. buty, nie trzeba przeglądać oferty każdego sklepu z osobna. Wystarczy wejść na serwis typu marketplace i przejrzeć interesujące nas modele.
Serwis, na którym dokonujemy zakupów, staje się pośrednikiem pomiędzy klientem, a sklepem.
Marketplace. Czy zakupy są bezpieczne?
Zazwyczaj zakupy na serwisach typu marketplace są bezpieczne. Platforma, jako pośrednik pomiędzy klientem a sklepem, zwykle sprawdza, z kim ma do czynienia, a w razie potrzeby rozsądza spory na linii klient - sklep.
Serwis marketplace zwykle odpowiada też za obsługę płatności.
Swoje oferty w serwisach typu marketplace mogą jednak umieszczać nie tylko firmy, czy sklepy, ale i osoby prywatne, które chcą np. pozbyć się niepotrzebnych rzeczy.
Serwisem, który zaczynał od specjalizowania się w takich właśnie aukcjach, jest np. Allegro. Podobnie działa też eBay.
Platforma marketplace nie jest w stanie zweryfikować każdej osoby, która wystawia na sprzedaż swoje rzeczy. Dlatego przy zakupach warto zachować ostrożność i sprawdzać np. opinie o sprzedającym, które udostępnia większość serwisów.
Polacy polubili marketplace
Według danych Eurostatu, w 2018 roku aż 19 proc całego polskiego e-handlu koncentrowało się wokół serwisów marketplace.
Najpopularniejszą platformą jest Allegro. Zna ją 80 proc. badanych. Druga na liście - OLX - jest wymieniana przez 39 proc. ankietowanych.
– Przez lata zakupy przez internet kojarzyły się Polakom z zakupami robionymi na Allegro, bo małe i średnie sklepy online, zakładane przez jednoosobowe firmy, nie były jeszcze powszechne – mówi "Rzeczpospolitej" Jacek Zientkiewicz, brand manager w firmie Shoper. – Dziś marketplace’y wciąż są u nas popularne – z przyzwyczajenia. Dla niektórych to zakupowe miejsca pierwszego wyboru.
Nowy marketplace na rynku
Niedawno swój marketplace uruchomił najpopularniejszy portal społecznościowy - Facebook.
Na razie trudno przewidywać, czy zagrozi on pozycji takich gigantów polskiego rynku, jak Allegro, OLX czy Zalando. Już jednak wiadomo, że obecność firmy na facebookowym marketplace jest pożądana.
Oprócz dodatkowego kanału sprzedaży, obecność na portalu społecznościowym otwiera sklepom nowy kanał promocji, a wraz z nim nową grupę klientów, która może być zainteresowana zakupami.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl