W czwartkowe popołudnie znana z produkcji ciężarówek i autobusów spółka MAN Truck and Bus SE rozesłała do mediów oświadczenie. Poinformowała w nim, że przyjęła kompleksowy pakiet działań mających na celu restrukturyzację działalności w obszarze autobusów.
Taka restrukturyzacja jest firmie potrzebna, bo w ostatnich latach znacząco spadła sprzedaż autobusów. Jeszcze w 2019 roku MAN sprzedawał około 7,4 tys. takich pojazdów rocznie. Sytuacja pogorszyła się w czasie pandemii i rok 2021 gigant zamknął z wynikiem zaledwie 4,6 tys. sprzedanych maszyn. Obecny rok zapowiada się jeszcze gorzej, bo po dziewięciu jego miesiącach udało się sprzedać zaledwie 2,8 tys. autobusów.
"Ze względu na pogorszenie się ogólnej sytuacji gospodarczej, spowodowane wojną w Ukrainie i związany z tym wzrost kosztów materiałów i energii, w perspektywie krótko- i średnioterminowej nie można spodziewać się znaczącej poprawy sytuacji rynkowej i sprzedażowej, a tym samym rozwoju działalności autobusowej. Z tych względów konieczne jest pilne dostosowanie struktury tego obszaru biznesowego" – poinformował w czwartek MAN.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Trzeba restrukturyzować
Oznacza to, że obie fabryki autobusów firmy - w polskich Starachowicach i tureckiej Ankarze - będą kontynuować produkcję, ale muszą przejść restrukturyzację. Trzeba bowiem dostosować dzienne moce produkcyjne do aktualnego rozwoju sytuacji na rynku.
- W polskim zakładzie produkcyjnym w Starachowicach w przyszłości ma być produkowanych osiem jednostek autobusowych dziennie zamiast obecnych dwunastu – zapowiedział cytowany w komunikacie Michael Kobriger, członek zarządu ds. produkcji i logistyki w MAN Truck and Bus SE.
- To planowane zmniejszenie mocy produkcyjnych zmusi nas do zlikwidowania 860 miejsc pracy w zakładzie w Starachowicach. Poinformowaliśmy o tym załogę w zakładzie i teraz przystąpimy do konsultacji ze związkami zawodowymi – dodał. Obecnie fabryka ta zatrudnia około 3,5 tys. osób.
MAN podkreśla w oświadczeniu, że "jest świadomy swojej odpowiedzialności społecznej i zamierza w ciągu najbliższych tygodni współpracować ze związkami zawodowymi, aby znaleźć realne rozwiązania dla firmy i pracowników w Starachowicach". W planach jest między innymi zaoferowanie zwolnionym członkom załogi zatrudnienia w innych zakładach MAN-a, na przykład w fabryce samochodów ciężarowych w Krakowie lub w słowackich Banovcach.
Negocjacje będą trudne
- Skala planowanych zwolnień jest bardzo duża, chodzi o około 30 procent załogi. Będziemy próbowali negocjować - skomentował w rozmowie z PAP Jan Seweryn, przewodniczący NSZZ Solidarność w starachowickiej fabryce MAN-a. - Liczymy, że uda się te zwolnienia przynajmniej częściowo zminimalizować. Chociaż prezes Kobriger podczas dzisiejszej rozmowy dawał do zrozumienia, że nie ma odwrotu od tych zwolnień – przyznał.
Jak dodał, z zapowiedzi zarządu można wywnioskować, że w zakładzie dojdzie do zwolnień grupowych. Jan Seweryn spodziewa się, że pisma w tej sprawie w przyszłym tygodniu trafią do związków zawodowych i urzędów pracy. - Przez 30 dni od daty doręczenia tych pism będziemy mieli czas, aby prowadzić negocjacje z zarządem – wyjaśnił związkowiec.
Kryzys widać jak na dłoni
MAN nie jest jedynym międzynarodowym gigantem, który żegna się z częścią załogi. W poniedziałek koncern Philips zapowiedział, że zwolni cztery tysiące pracowników ze swoich oddziałów i fabryk rozsianych w różnych częściach świata. Ze względu na słabe wyniki finansowe firma przeprowadzi "nieuniknioną" restrukturyzację. Zarząd Philipsa w Polsce zapowiada, że też musi zredukować wydatki. Na razie nie odpowiedział jednak wprost, czy trzeba będzie zwalniać pracujących nad Wisłą ludzi. Od 100 do 250 może natomiast pożegnać kraśnicka Fabryka Łożysk Tocznych - informował niedawno "Dziennik Wschodni".
Zwalnia też np. Meta, czyli firma Marka Zuckerberga, która jest właścicielem Facebooka. Z pracą w tej korporacji pożegna się aż 11 tys. osób. Ogromne redukcje przeprowadza też Elon Musk w niedawno przejętym Twitterze.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj