W trakcie szczytu klimatycznego COP24 Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział zaostrzenie przepisów podatkowych wobec osób, które sprowadzają do Polski samochody z dużą pojemnością silnika. W przypadku aut z silnikiem powyżej 2,0 już dziś podatek akcyzowy jest znacznie wyższy i wynosi 18,6% wartości auta, a nie tak jak w przypadku mniejszego silnika 3,1%.
Większość posiadaczy samochodów z dużym silnikiem musi się także liczyć z zapłatą wyższej składki OC. Łatwo to wytłumaczyć: auto może osiągać większą prędkość, a to z kolei jest najczęstszą przyczyną wypadków w naszym kraju. Takie podejście stosują ubezpieczyciele.
Na podstawie danych internetowej porównywarki OC i AC rankomat.pl sprawdzamy, jaki wpływ na cenę OC mają pojemność i moc silnika.
Cena OC a pojemność silnika
W III kwartale 2018 r. najwięcej za ubezpieczenie OC płacili właściciele pojazdów z pojemnością silnika powyżej 3,0. Znacznie mniej na obowiązkowe polisy (-44%) wydawali posiadacze samochodów z silnikami do 1,0.
Młodzi kierowcy płacą więcej za duży silnik!
Towarzystwa ubezpieczeniowe przypisują młodym osobom większe ryzyko spowodowania kolizji lub wypadku. W związku z tym, przedstawiają im znacznie droższe oferty OC niż doświadczonym, starszym kierowcom.
Posiadanie auta z silnikiem o dużej pojemności może dodatkowo podwyższyć koszt polisy. Młode osoby powinny więc przemyśleć zakup nieco „słabszego” samochodu. Różnice w propozycjach ubezpieczenia OC po uwzględnieniu pojemności silnika są w ich przypadku znacznie większe niż dla ogółu kierowców i wynoszą średnio nawet 825 złotych.
Przedstawione powyżej ceny OC są uśrednione i dotyczą ogółu kierowców. Aby przekonać się, ile faktycznie może dopłacić młody kierowca do obowiązkowego ubezpieczenia samochodu, jeśli wybierze model z silnikiem o większej pojemności, przeprowadziliśmy przykładową kalkulację cen OC, w porównywarce rankomat.pl.
Założyliśmy, że kierowca ma 24 lata, mieszka w Warszawie, prawo jazdy otrzymał w 2016 r. i wypracował do tej pory 10% zniżki w OC za bezszkodową jazdę. Posiada on Volkswagena Golfa IV z 2005 roku.
Najtańsze propozycje ubezpieczenia OC kształtują się następująco:
● pojemność silnika 1,4: 1671 zł,
● 1,6: 1784 zł,
● 2,0: 1952 zł.
Duża moc, mała pojemność – czy tak zaoszczędzimy na OC?
Podczas kalkulacji składki OC, znaczenie może mieć nie tylko pojemność, ale również moc silnika. W przypadku niektórych modeli samochodów (szczególnie najnowszej generacji), nawet przy niewielkiej pojemności silnika auto może uzyskać świetne osiągi. Jak do tej kwestii podchodzą towarzystwa ubezpieczeniowe?
Sprawdziliśmy, ile za ubezpieczenie OC zapłaci ten sam przykładowy kierowca, jeśli jest właścicielem auta z silnikiem o większej mocy.
Na najtańsze OC Volkswagena Golfa V z 2007 r. wyda:
● 1671 zł, jeżeli samochód ma silnik 1,4 o mocy 80 KM;
● tyle samo będzie kosztować OC (1671 zł), w przypadku ubezpieczenia auta z silnikiem o takiej samej pojemności (1,4), ale mocy 170 KM,
● 1949 zł, jeśli samochód ma silnik o mniejszej mocy (150 KM), ale większej pojemności: 2,0
Uwaga! Towarzystwo, które przedstawiło kierowcy najtańszą propozycję ubezpieczenia, nie zmieniło ceny OC w przypadku tej samej pojemności silnika i większej mocy. Jednak niektóre firmy uwzględniły ten czynnik i podniosły składki o kilka lub nawet kilkadziesiąt złotych.
Wnioski dla kierowcy
Na podstawie wyników kalkulacji można wnioskować, że:
● wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe uwzględniają pojemność silnika podczas wyceny składki. Zazwyczaj, im jest ona wyższa, tym droższa będzie polisa;
● dla niektórych firm moc silnika ma znaczenie, jednak nie tak duże, jak jego pojemność; dlatego jeśli posiadamy samochód z silnikiem o podwyższonej mocy, warto porównać oferty różnych firm i poszukać takiej, która nie uwzględnia tego czynnika podczas wyceny OC;
● młody kierowca, który rozważa zakup auta z “mocnym” silnikiem może zaoszczędzić, jeśli wybierze model (zazwyczaj nowszej generacji) z małą pojemnością silnika, ale o podwyższonej mocy oraz sprawdzi ceny w porównywarce.