W ciągu 2022 r. z polskiego rynku zniknęło niemal 4 tys. tradycyjnych sklepów. I mowa tutaj jedynie o placówkach ostatecznie zamkniętych, bo takich, które "tylko" zawiesiły swoją działalność, było ponad 9,5 tys., jak wynika z danych wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet.
Dwie główne przyczyny takiego stanu rzeczy to wzrost kosztów – głównie energii – co przekłada się na ceny towarów oferowanych w sklepach stacjonarnych. Nie da się nie odczuć rosnącej inflacji, która w całym roku 2022 wyniosła 14,4 proc., a niewiele lepiej było w kolejnych miesiącach. Sierpień 2023 zamknęliśmy wzrostem cen o 10,1 proc. Na pewno większość osób dotkliwie odczuwa to w swojej codzienności – rachunki rosną, podobnie jak sumy na sklepowych paragonach.
W odpowiedzi na te trudności Polacy jeszcze mocniej stawiają więc na zakupy w Internecie. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej korzystanie z e-sklepów to najczęściej wskazywana przez badanych strategia, która ma poprawić stan ich budżetu domowego.
To z kolei przekłada się na statystyki. W ubiegłym roku liczba sklepów Internetowych wzrosła według Dun & Bradstreet o 10,7 proc., do niemal 58 tys.
Prognozy dla tego rynku są optymistyczne. Eksperci firmy Strategy&, będącej częścią sieci firmy doradczej PwC, przewidują, że w 2027 r. osiągnie on wartość 187 mld zł, czyli o ponad 94 mld zł więcej niż w 2021 r.
To wszystko prowadzi do jednego wniosku – jeśli prowadzisz tradycyjny sklep, przeniesienie go do Internetu może być właściwym rozwiązaniem.
E-commerce: najistotniejsze korzyści
Sklep internetowy jest dostępny o każdej porze dnia i nocy. Oznacza to, że klienci mogą robić zakupy 24 godziny na dobę, kiedy tylko zechcą, z każdego miejsca na świecie. To zwiększa potencjalne przychody. E-commerce daje możliwość szybkiego rozszerzenia oferty, zasięgu działania oraz łatwego wprowadzenia nowych produktów.
Dzięki platformom takim jak Allegro, sprzedawcy mają możliwość dotarcia do szerokiej bazy potencjalnych klientów - przykładowo, Allegro odnotowuje miesięcznie 22 mln odwiedzających w swoim serwisie. To liczba, o której właściciele samodzielnych sklepów Internetowych mogą tylko pomarzyć, nie mówiąc oczywiście o sklepach tradycyjnych.
Rozwijająca się technologia i dostęp do wielu nowoczesnych narzędzi (np. systemu analitycznego Allegro Analytics z danymi dotyczącymi sprzedaży, rynku i konkurencji), pozwalają na maksymalizację efektywności marketingu. Zaawansowane algorytmy i analiza danych oferują możliwość dostosowania oferty do indywidualnych potrzeb i preferencji każdego klienta. To z kolei zwiększa szanse na realizację zakupu.
Własny sklep czy marketplace?
Jak już wspomnieliśmy, dla wielu konsumentów cena jest kluczowym kryterium wyboru miejsca zakupów, co sprawia, że stanowi też główną broń sprzedawców w codziennej walce konkurencyjnej. Trudno jednak obniżać ceny w chwili, gdy właśnie przeprowadziliśmy jakieś inwestycje, choćby w nowy e-sklep. Z tego powodu budowa własnego sklepu Internetowego, połączona z koniecznością prowadzenia działań marketingowych i pozycjonujących, to ta trudniejsza droga wejścia w świat e-commerce. Trzeba liczyć się z wydatkami na poziomie przynajmniej kilku tysięcy złotych.
Alternatywą są platformy sprzedażowe, takie jak Allegro. Dzięki możliwościom, jakie daje marketplace, handel w Internecie może rozpocząć każdy, bez konieczności inwestowania we własny sklep. Od razu dostajemy możliwość bezpośredniego dotarcia do milionów potencjalnych klientów, czego nie da się osiągnąć w tak krótkim czasie na własną rękę. Jest to jedna z najistotniejszych przyczyn szybkiego wzrostu popularności platform sprzedażowych. Eksperci firmy Strategy& przewidują, że udział tego modelu sprzedaży w całym handlu online w Polsce wzrośnie z obecnych 45 proc. do 55–60 proc. w 2027 r.
Lider rynku marketplace
Portalu Allegro nie trzeba przedstawiać nikomu. Działająca od 1999 r. platforma jest pierwszym wyborem dla milionów użytkowników każdego dnia. Miesięcznie odnotowuje ona ponad 22 mln odwiedzających.
Z takim potencjałem można naprawdę sporo osiągnąć. Jak wynika z wyliczeń Allegro, sprzedawcy już po 3 miesiącach działalności osiągają średnio 23 000 zł przychodu.
Allegro umożliwia wykonywanie zakupów także klientom z zagranicy, a od kilku miesięcy działa czeska wersja portalu, co otwiera polskim sprzedającym nowe możliwości dotarcia do klientów zza południowej granicy. Istotne jest to, że Allegro przyjęło zasadę "wystawiaj raz – sprzedawaj wszędzie", dzięki czemu wystarczy tylko wybrać oferty, które chcemy udostępniać w Czechach. Cała reszta – w tym tłumaczenie opisów i parametrów, a nawet przeliczenie cen – odbywa się automatycznie.
Mamy więc do dyspozycji możliwości i zasięgi nieporównywalne z żadną inną formą handlu. A wszystko to, dostępne już od 0 zł – założenie konta nic nie kosztuje, a na start nowi sprzedający nie płacą prowizji od sprzedaży.
Wszystko w jednym miejscu
Wybór platformy sprzedażowej to więc najlepsza opcja na start dla sprzedawców wchodzących w świat e-commerce. Gwarantuje nam to ogromny zasięg, ale i łatwość działania nieosiągalną nigdzie indziej. Allegro oferuje różnorodne narzędzia i programy, aby wspomóc sprzedawców w prowadzeniu efektywnego biznesu online. Szczególnymi względami cieszą się przedsiębiorcy po raz pierwszy rejestrujący się na platformie. Łączna wartość bonusów na start to nawet do 30 000 zł w Programie Powitalnym.
Program Powitalny umożliwia nowym przedsiębiorcom sprzedaż bez prowizji przez pierwsze trzy miesiące i korzystanie z abonamentu profesjonalnego za darmo. To doskonała okazja, by zapoznać się ze wszystkimi funkcjonalnościami Allegro.
Platforma dysponuje też własnym systemem reklamowym. Nowi sprzedawcy otrzymują 500 zł na start, które mogą wykorzystać na reklamę swoich produktów. To świetny sposób na zwiększenie widoczności swojej oferty wśród potencjalnych klientów.
Allegro stawia również na szybką i efektywną logistykę. Dzięki programowi One Fulfillment by Allegro towary są pakowane i wysyłane bezpośrednio z magazynów Allegro, co umożliwia dostarczenie ich do klienta w ciągu 24 godzin.
Nie można też zapomnieć o programie Allegro Smart!. Oferowanie bezpłatnej dostawy w ramach tego programu może – według wyliczeń portalu – podnieść sprzedaż nawet o 20 proc.
Co ważne, założenie i prowadzenie konta firmowego na Allegro jest bezpłatne. Opłaty pojawiają się dopiero w momencie, gdy nastąpi sprzedaż lub przedsiębiorca zdecyduje się na dodatkową promocję swoich produktów.
Twoi klienci już tam są
Niemal 66 proc. Polaków w wieku od 16 do 74 lat korzysta z Internetu, aby zorientować się w dostępnych produktach czy usługach. Według statystyk GUS jest to trzecia najpopularniejsza aktywność online, zaraz po przeglądaniu wiadomości i używaniu e-maila.
Dodatkowo raport firmy Gemius pokazuje, że aż 77 proc. internautów dokonuje zakupów online. Główne powody? Możliwość zakupów o każdej porze (75 proc. odpowiedzi), brak konieczności dojazdu do sklepu (74 proc.) oraz korzystniejsze ceny w porównaniu do sklepów stacjonarnych (67 proc.). Dla wielu z nich zakupy online stały się już nawykiem.
To wszystko potwierdza, że czas sklepów, które działają tylko w wersji stacjonarnej, odchodzi w przeszłość. Warto wykorzystać potencjał Internetu i przenieść swój sklep do sieci. Klienci już tam na niego czekają.
Chcesz wykorzystać potencjał rynku e-commerce i marketplace? Załóż konto na Allegro!
Płatna współpraca z Allegro