Francja chce ograniczenia dostępu do mediów społecznościowych dla najmłodszych. Francuscy parlamentarzyści chcą wprowadzić nowe prawo, zgodnie z którym nieletni poniżej 15. roku życia będą potrzebowali zgody rodziców, aby założyć konto na portalu społecznościowym. Projekt określa też minimalny wiek, od kiedy założenie konta będzie możliwe - 13 lat.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Projekt ustawy został przyjęty przez Zgromadzenie Narodowe (niższą izbę francuskiego parlamentu) na początku marca. Zgłosili go posłowie centroprawicowego ugrupowania Horizons.
Celem nowego prawa ma być ochrona dzieci przed szkodami wyrządzanymi przez sieci społecznościowe, zwłaszcza w sferze zdrowia psychicznego. Według Laurenta Marcangeliego z partii Horizons wprowadzenie tego rozwiązania do francuskiego prawa "byłoby również konkretnym krokiem naprzód w ograniczaniu cyberprzemocy wśród młodzieży".
Dwa miliony dzieci narażonych jest na kontakt z treściami pornograficznymi każdego miesiąca, a milion uczniów pada ofiarą cyberprzemocy – stwierdził minister ds. transformacji cyfrowej Jean-Noel Barrot.
Dla uzasadnienia nowego prawa wnioskodawcy powołują się m.in. na wewnętrzne dokumenty grupy Meta, właściciela Facebooka i Instagrama. Według nich 32 proc. nastolatek, które mają kompleksy z powodu swojego wyglądu, czuje się gorzej z tej przyczyny po wchodzeniu na Instagrama.
Jeśli nowe prawo zostanie przyjęte, umożliwi pociąganie portali społecznościowych do odpowiedzialności – zaznacza socjolożka Divina Frau-Meigs, cytowana przez dziennik "Le Monde".
Według badań stowarzyszenia Generation numerique, na które powoływali się posłowie partii Horizons, w 2021 roku co najmniej 63 proc. osób poniżej 13 roku życia miało konto na co najmniej jednej sieci społecznościowej.
Projekt ma teraz zostać poddany pod głosowanie w Senacie, gdzie większość posiada centroprawica. W izbie wyższej francuskiego parlamentu toczy się również debata nad projektem ustawy kładącej kres tzw. sharentingowi, czyli publikowaniu przez rodziców wizerunku dziecka w mediach społecznościowych.