Rozmowa z Alessandro Zanotti, Global Managing Director Retail & Fashion, Accenture Song zrealizowana została w ramach 4. Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji, który odbył się 17-18 maja 2022 r. w The Westin Warsaw. Więcej informacji na stronie https://dystrybucja.pl/
W ostatnich miesiącach o metaversum mówi się coraz więcej. Czym właściwie jest?
Żyjemy w czasach, w których na naszych oczach internet przechodzi prawdziwą ewolucję. Pierwotnie wykorzystywany do wymiany informacji internet danych, najpierw przekształcił się w internet ludzi, w którym użytkownicy co kilka sekund tworzą terabajty nowych informacji i dzielą się swoimi doświadczeniami m.in. w globalnej sieci mediów społecznościowych. Obecnie prężnie rozwija się internet rzeczy, który poprzez wymianę danych łączy urządzenia na całym świecie. Metaversum jest kolejnym etapem tej ewolucji – w Accenture nazywamy go internetem miejsc. Jest to przestrzeń, w której możemy spotykać się w celu realizacji naszych potrzeb, podobnie jak w świecie fizycznym. Możemy spodziewać się, że metaversum będzie zarówno miejscem interakcji społecznych i pracy, jak i sklepem internetowym czy miejscem rozrywki.
Na szczególną uwagę zasługuje świat gier, ponieważ jest to branża, która jako pierwsza zaczęła budować metaversum. Mimo że nie wszystkie elementy takiej przestrzeni zostały przez nią skutecznie wdrożone, podstawy istnieją już od lat i w pewnym sensie możemy nazwać świat gier mianem pierwszego metaversum. We współczesnym świecie ponad 400 mln użytkowników internetu to gracze komputerowi, dla których metaversum jest standardowym środowiskiem, w którym spędzają czas wolny, korzystają z rozrywki i nawiązują kontakty. To także miejsce, w którym dokonują transakcji kupna-sprzedaży i wymiany online. Stąd według szacunków wartości rynku metaversum w 2030 roku będzie wynosić 700 miliardów dolarów.
Wspomniał Pan także o innych, poza branżą gamingową, zastosowaniach metaversum. W jaki sposób mogą wykorzystywać tę przestrzeń firmy? Czy Accenture podejmuje już działania w tym obszarze?
Podczas pandemii stanęliśmy przed wyzwaniem onboardingu tysięcy rekrutowanych pracowników. Rozwiązaniem stała się własna przestrzeń Accenture w metaversum - The Nth Floor (N-te piętro), w której nasi pracownicy nie tylko przechodzą przez proces onboardingu, ale też uczestniczą w warsztatach zorientowanych na rozwój zawodowy, zdobywają nowe kompetencje oraz spotykają się i integrują. Szacujemy, że w tym roku w metaversum Accenture będzie pracować ponad 150 tys. nowych pracowników – już od pierwszego dnia pracy. The Nth Floor to także sale konferencyjne do spotkań z klientami i przestrzenie do organizacji wydarzeń biznesowych. Za pomocą technologii cyfrowych bliźniaków oraz okularów VR możemy spotykać się na N-tym piętrze, niezależnie od miejsca, w którym się obecnie znajdujemy, co przynosi oszczędności w zakresie kosztów i czasu.
Jaki kierunek rozwoju przyjmie metaversum? Co to oznacza dla biznesu i konsumentów?
Przede wszystkim spodziewamy się zmian w kanałach komunikacji z klientem. W ciągu najbliższych pięciu lat w dystrybucji wielokanałowej metaversum stanie się niczym innym jak kolejnym kanałem do komunikacji i sprzedaży. Pojawią się również nowe produkty i usługi, często dostępne tylko w przestrzeni cyfrowej, a to w bezpośredni sposób będzie oznaczać zmiany w kanałach dystrybucji. Przed przedsiębiorcami powstają nowe wyzwania, które wymagają zmiany ich modeli biznesowych i samej definicji oferowanych produktów. Metaversum to jutrzejszy rynek konsumencki, a jego dostępność codziennie wzrasta. Już 74 proc. ankietowanych dorosłych użytkowników internetu wyraża chęć dołączenia do świata metaversum. Do 2021 roku na świecie sprzedano ponad 16,5 miliona zestawów VR, a do roku 2024 liczba ta powinna wzrosnąć ponad dwukrotnie (do 34 milionów). Jesteśmy coraz bardziej przyzwyczajeni nie tylko do tego, by spędzać czas w cyfrowej przestrzeni, ale także dokonywać w niej transakcji zakupowych produktów wyłącznie cyfrowych. Przykładowo rynek NFT w 2021 roku był wyceniony na 25 miliardów dolarów. Wypatrując trendów rynkowych warto też zwrócić uwagę na działania liderów cyfrowych technologii, którzy już dzisiaj aktywnie inwestują w świat metaversum.
Jakie są główne elementy niezbędne do funkcjonowania w metaversum?
Metaversum to połączenie wielu technologii, takich jak rozszerzona rzeczywistość, blockchain, cyfrowe bliźniaki czy przetwarzanie brzegowe. Technologia cyfrowych bliźniaków wykorzystywana do przeniesienia nas do wirtualnych przestrzeni będzie rozwijać się w kierunku umożliwiającym coraz większą personalizację naszych awatarów. Ważnym oczekiwaniem konsumentów wobec tej technologii będzie zdolność cyfrowego bliźniaka do przekazania wizerunku, który odzwierciedla ich własne postrzeganie siebie. Z kolei firmy będą musiały nauczyć się funkcjonować w ramach centralizowanych (należących do konkretnych marek) i decentralizowanych (służącym do interakcji społecznych podobnie jak media społecznościowe) przestrzeniach metaversum. Przykładowo projektowanie nowych produktów, spotkania pracowników, sprzedaż produktów i usług oraz obsługa reklamacji może odbywać się we własnym metaversum firmy, podobnym do tego, którym dla Accenture jest N-te piętro. Kolejnym elementem niezbędnym do funkcjonowania w metaversum będą waluty. Aktywa, które można nabyć za wirtualne pieniądze w metaversum mogą być sprzedawane jako produkty do użytkowania tylko w ramach poszczególnych centralizowanych przestrzeni lub z możliwością ich wykorzystania w całym ekosystemie metaversum. Wybory firm, dotyczące tych poszczególnych aspektów, będą wyznacznikami dla przyszłej strategii metaversum tych organizacji, które podejmą się tego cyfrowego wyzwania i wykorzystają szansę na rozwój w nowym świecie.
Artykuł sponsorowany