Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Impact
|
aktualizacja

Miasta czekają na nową erę transportu

34
Podziel się:

Nie tylko elektryczne autobusy mają być nadzieją na rewolucyjne zmiany na ulicach polskich metropolii. Obietnicę przełomu niosą również rozwijane przez przedsiębiorstwa technologie wodorowe.

Miasta czekają na nową erę transportu
(Shutterstock.com)

Opublikowane niedawno prognozy ONZ nie pozostawiają wątpliwości – w ciągu najbliższej dekady, najbogatsze państwa będą dalej rozwijać swoje metropolie. Obecnie, niemal połowa ludzkości mieszka w miastach, a do 2030 r. – wg. wyliczeń analityków PwC - będzie to już ponad 65 proc. Współczesny i przyszły człowiek to zarazem homo movens, poruszający się w obrębie miast z niespotykaną wcześniej intensywnością. Ciemne strony tego zjawiska znamy z pierwszej ręki, to m.in. zanieczyszczenie środowiska, zmiany społeczne czy spadek komfortu życia. Z tej perspektywy wizjonerskie obrazki i prototypy latających, autonomicznych taksówek, cichych elektrycznych autobusów, podziemnych tub do transportu pasażerów czy ulic zmieniających się poza godzinami szczytu w parki - wyglądają kusząco. Jednak by je zrealizować, nie wystarczą śmiałe wizje i przełomowe pomysły. Wie o tym Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), rozwijające programy i wspierające projekty z zakresu transportu przyszłości, czyli przyjaznego i dostępnego dla mieszkańców oraz środowiska.

Technologie wodorowe

Pojazdy wykorzystujące wodorowe ogniwa paliwowe do napędu potrzebują bezpiecznych i efektywnych zasobników wodoru, tak samo jak bateryjne samochody elektryczne wymagają szybkich i wydajnych ładowarek. Dlatego też NCBR realizuje program pn. „Magazynowanie wodoru” mający na celu opracowanie technologii magazynowania wodoru oraz stworzenie prototypu innowacyjnego systemu zasobnika tego gazu.

- Program, prowadzony jest w oparciu o model „problem-driven research”, który zakłada odejście od typowego dotychczas w Polsce finansowania badań poprzez udzielanie grantów na pojedyncze projekty. Różnica polega na tworzeniu programu badawczego z portfolio projektów, które przyczyniają się do rozwiązania głównego problemu poprzez opracowanie niedostępnych na rynku rozwiązań technologicznych – podkreśla dr inż. Wojciech Kamieniecki, dyrektor NCBR.

W tej chwili trwa już druga faza programu, która zakończy się 1 marca 2020 r. Do tego etapu zakwalifikowało się pięciu wykonawców - wśród nich są zarówno przedsiębiorstwa jak i jednostki naukowe. Cel procesu B+R jest jasny – za 3 lata ma zostać opracowany prototyp innowacyjnego, a jednocześnie bezpiecznego zasobnika wodoru do zastosowań mobilnych. Realizacja tego programu będzie kolejnym krokiem w stronę upowszechnienia technologii wykorzystania wodoru jako nośnika energii oraz rozwoju branży ogniw paliwowych w rozwiązaniach mobilnych, na przykład w pojazdach.

Transport miejski przyszłości

Jednocześnie z wodorowym planem, NCBR kontynuuje program Bezemisyjny Transport Publiczny, którego celem jest zintensyfikowanie procesu wdrożenia nowoczesnych rozwiązań w zakresie transportu bezemisyjnego. NCBR stosuje w nim formułę partnerstwa innowacyjnego, w której współzamawiającymi są NCBR, 26 miast oraz Górnośląsko - Zagłębiowska Metropolia (GZM). Zgodnie z przyjętą koncepcją technologiczną oraz modelem finansowania prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych w miarę osiąganych rezultatów, program został podzielony na dwie części: część badawczą, finansowaną przez NCBR ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, mającą na celu opracowanie prototypów pojazdów zgodnie z kryteriami wypracowanymi wspólnie przez NCBR i biorące udział w programie miasta i GZM oraz część wdrożeniową, której uruchomienie jest uzależnione od spełnienia określonych w postępowaniu wymagań dotyczących realizacji kolejnych etapów prac części badawczej.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(34)
WYRÓŻNIONE
a123
5 lata temu
Ładowarki do baterii nie wytwarzają energii tak jak mleko nie powstaje w pudełkach. Zastąpienie paliw plynnych wymagało by zwielokrotnienie mocy elektrowni i zdolności przesyłu sieci. Liczyć trzeba pomimo, że matury z matematyki i fizyki są na niskim poziomie.
złodzieje mar...
5 lata temu
Mnie się wydaje że tu nie chodzi o żadną ekologię tylko o biznes.
Remik
5 lata temu
W miastach tylko konno lub na rowerach, ewentualnie jak idzie ocieplenie to na wielbłądach...
NAJNOWSZE KOMENTARZE (34)
Asia
5 lata temu
za 10 lat elektryki na baterię będą smutną przeszłością....tak samo jak było ze świetlówkami. Przecie to nic nie zmienia. Jak truły tak trują albo i więcej (pewnie się przekonamy jak będzie trzeba utylizować akumulatory) - tylko gdzie indziej (tam gdzie produkuje się energię). Japończyki już dawno poszli w wodór...Ale MY EUROPA, TO PĘPEK ŚWIATA.... złodziejskich biznesów, które ekologię mają głęboko schowaną
ekologia
5 lata temu
stop starym złomom z importu
Bulldog
5 lata temu
Ledwo co bylismy Homo smartfonos a tu już homo movens. Prosze jak ta ewolucja szaleje. Ale redaktorów ponosi fantazja ;)
a kiedy walka...
5 lata temu
Policja wyczuje auto z dziurawym tłumkiem a nie słyszy motocykla obok z atrapą tłumika...
Tim
5 lata temu
a po co wynajdywać na nowo koło. Przecież w japońskich i koreańskich samochodach już są bezpieczne zasobniki wodoru i z tego co wiem udostępniona technologia i to darmowo.
...
Następna strona