MICAM Milano to wiodące targi branży obuwniczej. Czy może nam Pan powiedzieć coś więcej o tym wydarzeniu? Co sprawiło i nadal sprawia, że jest tak wyjątkowe?
MICAM to wiodące na świecie targi obuwnicze. Odbywają się dwa razy w roku – w lutym i we wrześniu na Fiera Milano Rho. Wrześniowa edycja poświęcona jest kolekcji wiosenno-letniej, a lutowa – jesienno-zimowej w kolejnym roku. W trakcie każdej edycji wystawia się ponad 1 000 marek, a odwiedza ją średnio ponad 48 000 ludzi z ponad 130 krajów.
MICAM to wyjątkowe wydarzenie, także dlatego, że łączy w sobie różne elementy.
Po pierwsze – to duża szansa dla kupców, aby przyjechać i zapoznać się z bogatą ofertą prezentowaną przez najważniejsze międzynarodowe i włoskie marki, które inwestują w naszą wystawę, a tym samym – w swój biznes na najważniejszym, międzynarodowym rynku.
Po drugie, to ważne wydarzenie z punktu widzenia mody i innowacyjności. Przywiązujemy do nich dużą wagę i mamy nawet specjalną dedykowaną strefę dla początkujących projektantów. Co roku – przy pomocy specjalnej komisji złożonej z ekspertów w dziedzinie marketingu, mody i komunikacji – wybieramy 12 młodych utalentowanych projektantów z całego świata i dajemy im możliwość zaprezentowania swoich kolekcji podczas wystawy.
W pewnym sensie kreujecie trendy i tworzycie "it" jutra. To naprawdę ekscytujące!
Tak, dzięki tej inicjatywie możemy połączyć markę MICAM i naszą wrażliwość z nowymi markami oraz innowacjami na światowym rynku obuwniczym.
Jak zmieniała się branża obuwnicza na przestrzeni lat? Z punktu widzenia Dyrektora Zarządzającego MICAM?
Branża się rozwija, rynek się rozwija. MICAM jest jak lustro tego, co dzieje się w tych obszarach. I z tego powodu staramy się pomóc kupcom i innym uczestnikom wystawy jeszcze lepiej zrozumieć rynek obuwniczy. Chcemy ich edukować, dlatego stworzyliśmy nową komórkę wewnątrz MICAM – MICAM X. To swego rodzaju centrum innowacji MICAM, wewnątrz którego chcielibyśmy dać kupującym i wystawcom możliwość bycia na bieżąco ze zmianami w branży.
Organizujemy seminaria, specjalne strefy, w których prezentujemy, m.in., trendy i materiały. Sam obszar MICAM X jest podzielony jest na 4 filary-obszary tematyczne.
Pierwszy to Sztuka, Dziedzictwo i Przyszłość, w którym skupiamy się na szukaniu i przedstawianiu pomysłów na piękno, jego genezę i to, jak oraz co inspiruje twórców pięknych produktów.
Następnie mamy Trendy i Materiały – wciągające doświadczenie odkrywania przyszłych trendów, w którym nasi kupcy i wystawcy mogą poznać szeroki wachlarz materiałów, z uwzględnieniem sezonu, na którym skupia się edycja MICAM.
Stworzyliśmy również nowe narzędzie dla kupujących – Trends Buyer Guide powered by Livetrend (naszego partnera w zakresie prognozowania trendów i rozwiązań materiałowych). To przewodnik, który daje kupcom pewne wyobrażenie o tym, co wydarzy się w przyszłości i pomaga im zidentyfikować potencjalne bestsellery nadchodzącego sezonu.
Po raz pierwszy konferencja teasująca MICAM odbywa się w Polsce Dlaczego?
Przede wszystkim włoski sektor obuwniczy nastawiony jest na eksport, a główne kraje docelowe w 2022 roku – w porównaniu do 2021 roku – gwarantowały nam wzrosty dwucyfrowe. Ale jeśli spojrzymy na polski rynek, który jest dla nas dopiero 9. rynkiem pod względem wartości, widzimy, że jest to dla nas bardzo obiecujące miejsce. W porównaniu z sytuacją przedpandemiczną nasz eksport wzrósł tutaj o ponad 120% zarówno wartościowo, jak i ilościowo. To bardzo ekscytujące i jest jednym z głównych powodów, dla których chcielibyśmy skupić naszą uwagę na Polsce i tutaj promować kolejną edycję MICAM.
To naprawdę imponujące! Ale co poza tym może nam Pan jeszcze powiedzieć o polskim rynku obuwniczym i jego perspektywach?
Średnia cena eksportowa na polski rynek w tej chwili jest dość niska, ale spodziewamy się, że w przyszłości ten wskaźnik również wzrośnie, a polski rynek zacznie być bardziej zorientowany na jakość w kwestii wyboru obuwia.
Ta prognoza osadzona jest w ideach stojących za MICAM, który jest nie tylko wydarzeniem międzynarodowym, ale także promowanym i wspieranym przez Assocalzaturifici – Stowarzyszenie Producentów Włoskiego Obuwia, organizację zajmującą się promowaniem produktów najwyższej jakości. I oczywiście Włochy są znane z produkcji wysokiej klasy i luksusowego obuwia, dlatego ta ten wskaźnik jest dla nas bardzo istotny.
I to prowadzi nas do ostatniego pytania. W pewnym sensie Włochy – ze swoim kunsztem w obszarze wytwarzania obuwia – są wzorem i punktem odniesienia dla reszty branży. Jak sobie radzicie z tą presją?
Cóż, to trudne pytanie... (śmiech)
W MICAM jesteśmy niejako ambasadorami "made in Italy" na międzynarodowej arenie, co jest w zasadzie całkiem proste z uwagi na naszą tradycję rzemieślniczą. Ale nie bierzemy naszego sukcesu za pewnik i wciąż staramy się jak najlepiej wykorzystać tę tradycję. Łączymy ją z innowacjami, kreatywnością i technologiami oraz przeprojektowujemy tak, aby jak najlepiej odpowiadała na wyzwania przyszłości.
Dziękuję za rozmowę!
Materiał sponsorowany przez GPoland