- Michał Świerczewski za rozwój założonego przez siebie x-komu wziął się od razu po studiach i prowadzenie tej firmy jest jedynym wpisem w jego CV.
- Sieć handlowa z przychodami na poziomie 2,5 miliarda złotych rozpoczęła się od małego sklepu komputerowego w Częstochowie. Sukces przyniosło przeniesienie sprzedaży do internetu.
- Dziś Michał Świerczewski stoi na czele grupy, w której oprócz x-kom znajduje się także sklep z zabawkami i sprzętem RTV/AGD oraz sklep ze sprzętem outdoorowym. Jego czas pochłania też rozwijanie klubu piłkarskiego.
- O filozofii biznesowej Michała Świerczewskiego najwięcej mówią założenia stojące za sukcesem Rakowa Częstochowa. Pięć lat po przejęciu klubu przez biznesmena drużyna zdobyła Puchar Polski. Plany są jednak znacznie ambitniejsze.
Michał Świerczewski prowadzi wielki biznes z krótkim CV
W przypadku Michała Świerczewskiego nie ma potrzeby kompilowania długiej listy stanowisk obejmowanych w trakcie zawodowej kariery. Jego doświadczenie z CV ogranicza się do trzech literek przy sklepie x-kom: CEO. Prezesem firmy odnotowującej przychody na poziomie 2,5 miliarda złotych nie zostaje się jednak z dnia na dzień.
Dziewiętnaście lat na jednym stanowisku to historia budowania firmy od małego salonu z komputerami do potężnej sieci handlowej z odnogami w postaci sklepów z AGD i zabawkami oraz sprzętem dla preppersów. A gdyby tego było mało – także rozwijania wizji i strategii klubu piłkarskiego mającego przynosić zyski, a nie być zabawką w rękach bogatego prezesa.
Świerczewski od dzieciństwa związany był z Częstochową. Tam przechodził przez kolejne szczeble edukacji, zakończonej studiami informatycznymi na Politechnice Częstochowskiej. Na ostatnim roku wraz z dwoma kolegami założył niewielki sklep, w którego ofercie znalazły się komputery osobiste i podzespoły. Otworzenie salonu przy al. Wolności zbiegło się z rosnącym zainteresowaniem sprzętem komputerowym, który wiele osób wolało kupować w kameralnych punktach prowadzonych przez pasjonatów, a nie wielkopowierzchniowych molochach.
W 2002 roku tego typu biznes miał rację bytu również dlatego, że konkurencji nie stanowiły jeszcze sklepy internetowe. Komputery w polskich domach zaczęły stawać się normą, ale mało kto decydował się na zamawianie sprzętu przez sieć. Dzięki temu obroty firmy osiągnęły w ciągu trzech lat poziom 5 milionów złotych, a oprócz otwierania kolejnych sklepów stacjonarnych Świerczewski zdecydował o rozpoczęciu sprzedaży online. Dzięki temu po kilkunastu latach sklep z siedzibą w 200-tysięcznej Częstochowie stał się jednym z największych w Polsce.
Od małego sklepu do potężnej sieci handlowej
Jak dokładnie rozwijał swój biznes Michał Świerczewski? Rozpoczęcie sprzedaży internetowej, prowadzonej między innymi za pośrednictwem Allegro (gdzie x-kom wszedł w 2007 roku i szybko stał się największym sprzedawcą), było tylko jedną z części składowych sukcesu. Za dynamiczny przyrost obrotów odpowiadało przede wszystkim stałe poszerzanie asortymentu.
Podobnie jak sprzedaż komputerów stacjonarnych trafiła w potrzeby klientów na początku XXI wieku, kolejna dekada stała już pod znakiem notebooków oraz smartfonów. Dzięki ich sprzedaży obroty firmy w 2010 roku potroiły się, rosnąc rok do roku z 50 do niemal 150 milionów zł. Właściciel x-komu deklaruje w wywiadach, że za imponującym wzrostem obrotów stoją pracownicy oraz zrównoważony rozwój. Jedną z kluczowych decyzji miało być świadome wyhamowanie w celu rozwinięcia działu obsługi klienta.
Od 2008 do 2012 roku zatrudniono niemal dwustu pracowników, dzięki czemu w 2015 roku obroty firmy przekroczyły miliard złotych, w ciągu dwóch lat rosnąc o 471%. Jak wygląda to obecnie? W maju 2021 roku firma informowała o obrotach rzędu 2,5 miliarda złotych i rocznym wzroście o 36 procent. Sukcesy firmy nie byłyby możliwe, gdyby za wzrostem sprzedaży nie nadążała jakość obsługi, do której przez lata przyzwyczaili się klienci sklepów stacjonarnych oraz kanałów elektronicznych.
Teraz liczba pracowników przekroczyła już 2000, w czym znacząco pomogło przeniesienie rozproszonych częstochowskich oddziałów firmy do wybudowanej w 2018 roku siedziby. Na położony w częstochowskim kawałku Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec kompleks składa się czterokondygnacyjny biurowiec i centrum logistyczne. Jego budowa nie była zwykłą wypadkową rynkowej pomyślności, lecz elementem szerokiej wizji. Stała się ona jednym z powodów, dla których Świerczewski został w 2020 roku powołany do Rady Gospodarczej – Zespołu Doradców ds. Gospodarczych przy Marszałku Senatu RP. O strategicznym podejściu Świerczewskiego najlepiej opowie jednak historia jego najbardziej medialnej inwestycji.
O Michale Świerczewskim najwięcej mówi Raków Częstochowa
Jako zapalony kibic piłkarski, Michał Świerczewski boleśnie przeżył przypadający na lata 90. i początek XXI wieku upadek Rakowa Częstochowa. "Medaliki" spadły z najwyższej klasy rozgrywkowej w 1998 roku i na przestrzeni kolejnych kilku lat otarły się o dno, w pewnym momencie spadając nawet na kilka sezonów do IV ligi. W 2011 roku dynamicznie rosnący x-kom został strategicznym sponsorem klubu, a 30 grudnia 2014 roku dotychczasowy członek rady nadzorczej oraz główny udziałowiec RKS przejął 100 proc. akcji czerwono-niebieskich.
Zanim to się stało, Świerczewski zaprezentował plan podboju piłkarskiej Polski. W 2016 roku klub awansować miał do I ligi, w 2019 roku powrócić do Ekstraklasy, a na 100-lecie przypadające w 2021 roku osiągnąć największy sukces w historii. Tak też się stało, jednak znacznie ważniejsze od zdobycia Pucharu Polski i wicemistrzostwa kraju okazało się stworzenie z klubu maszyny zdolnej pracować na swoje sukcesy samodzielnie.
W obszernym wywiadzie opublikowanym przez serwis Weszło 20 sierpnia 2021 roku unikający rozmów z mediami Świerczewski deklarował, że jego celem jest rozwój szeroko rozumianej bazy sportowej. Chodzi tu nie tylko o stadion mogący pomieścić 12-15 tysięcy kibiców, ale także rozwój akademii piłkarskiej oraz pozyskanie kibiców z całego kraju. Jego zdaniem warunkiem koniecznym do osiągnięcia rozpoznawalności na poziomie Legii Warszawa czy Lecha Poznań jest zatrudnienie odpowiednich ludzi na odpowiednich stanowiskach.
Rokroczne wychodzenie Rakowa Częstochowa na plus właściciel x-kom osiągnąć chce zatem tymi samymi środkami, które pozwoliły na rozwinięcie małego sklepiku w potężną sieć handlową. Strategiczna wizja, za którą podążać ma miarowy rozwój oraz inwestycja w pracowników, może mu to umożliwić.
Nagrody money.pl
Michał Świerczewski został nominowany do tegorocznej nagrody money.pl. Dotąd wśród laureatów tego tytułu znaleźli się m.in. Rafał Brzoska z InPost, Michał Sołowow czy firma Warsaw Genomics.
Już po raz trzeci Nagrody money.pl trafią do najbardziej innowacyjnych firm i ludzi, którzy w nieschematyczny, otwarty i nowoczesny sposób patrzą na biznes, wyznaczając jego trendy.
Nagroda money.pl to prestiżowe wyróżnienie przyznawane od 2019 roku. Statuetki wręczymy w tym roku razem z Impactem na uroczystej gali w październiku. Wyboru laureatów nagrody dokonuje kapituła złożona z prezesów największych polskich firm, doświadczonych menadżerów, a także przedstawicieli redakcji money.pl oraz Wirtualnej Polski.