Zaawansowana technologia w służbie klientom
Po wielotygodniowych testach operacyjnych, swoją działalność rozpoczęło Międzynarodowe Centrum Logistyczne DHL. To jedna z największych, najbardziej innowacyjnych w Europie Środkowo-Zachodniej i największa w Polsce jednostka firmy. Obiekt otwiera zupełnie nowe możliwości logistyczne dla klientów indywidualnych i biznesowych DHL.
W Międzynarodowym Centrum Logistycznym DHL wdrożył technologię, która zdecydowanie przyspieszy czas sortowania paczek podnosząc wydajność obsługi i skracając terminy dostaw przesyłek. Dzięki temu jednostka będzie zdolna do obsłużenia nawet 45 tysięcy paczek w ciągu godziny. Dodatkowo zaawansowane systemy 1500 różnego rodzaju czujników i 800 kamer, umieszczonych na całej długości taśmy sortującej, umożliwią śledzenie paczki od momentu wejścia na sorter aż do jej załadowania na samochód.
Zaawansowane algorytmy pokierują także przyjęciami transportu liniowego, czyli ciężarówek z przesyłkami. Docelowo centrum będzie mogło przyjąć do 1 200 transportów liniowych dziennie.
- E-commerce jest jednym z najważniejszych filarów strategii Grupy DHL, dlatego stale inwestujemy w ten sektor. Powstanie Międzynarodowego Centrum Logistycznego w Polsce jest ważnym elementem, wspierającym ekspansję i modernizację naszej europejskiej sieci dostaw. Otwarcie jednostki stanowi również istotny krok w realizacji naszej strategii rozwoju na rynku usług crossborder. Dziś z dumą możemy stwierdzić, że nasza pozycja na rynku przesyłek transgranicznych jest niezwykle silna. Ta inwestycja to nie tylko znaczący kamień milowy dla DHL, ale także otwarcie drzwi do szerokich perspektyw dla naszych klientów z branży e-commerce, pozwalając im osiągnąć sukces na europejskich rynkach. Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Wzmacniamy nasza pozycję zaufanego dostawcy i zapewniamy naszym klientom coraz lepsze doświadczenia dostarczając im usługi, które są niezawodne, cenowo atrakcyjne i zrównoważone. To właśnie konsumenci zawsze stanowią serce naszej działalności – komentuje Pablo Ciano, CEO DHL e-Commerce.
Obiekt wraz z terenami przyległymi zajmuje 170 000 tys. m2. Taką powierzchnię ma nieco ponad 24 boiska piłkarskie lub 253 korty tenisowe! Budynki magazynowe mają 32 000 m2. Parking przy Międzynarodowym Centrum Logistycznym pomieści 230 samochodów osobowych, a na terenie jednostki zmieści się 600 sztuk nadwozi wymiennych.
Międzynarodowa obsługa szczytu paczkowego
W zbliżający się szczyt paczkowy DHL Parcel wejdzie z nową inwestycją. Trzypoziomowy sorter typu cross-belt w maksymalnej wydajności operacyjnej jest w stanie zeskanować między 800 tys. a nawet 1 milion przesyłek jednego dnia! To niezwykle ważne, ponieważ przedświąteczny szczyt zakupowy dla firm logistycznych oznacza nawet dwa razy większy ruch niż w pozostałych okresach roku. W całym IV kwartale wolumen paczek rośnie nawet o 40–60 proc. Międzynarodowe Centrum Logistyczne pozwoli na sprawne i profesjonalne obsłużenie przesyłek krajowych i międzynarodowych w tym gorącym czasie.
Idea powstania obiektu od początku wspierała strategię ekspansji DHL Parcel na rynku usług transgranicznych. Obecnie firma realizuje dostawy do 27 krajów na terenie Unii Europejskiej oraz do Wielkiej Brytanii. Realizacja tej inwestycji pozwoli podnieść wydajność operacyjną, konkurencyjność i zwiększyła przepustowość sieci DHL Parcel w zachodniej Polsce, co z perspektywy bliskości rynku niemieckiego jest szczególnie istotne. Dlatego na początku Międzynarodowe Centrum Logistyczne będzie obsługiwało przesyłki krajowe oraz te kierowane na rynek niemiecki. To kluczowa destynacja, ponieważ właśnie Niemcy są niekwestionowanym liderem przesyłek nadawanych z Polski. Przewiduje się, że dalszy wzrost handlu międzynarodowego e-commerce będzie coraz większy, a sprzedaż na tym rynku w 2030 roku osiągnie nawet 1 bln USD. Z perspektywy polskich podmiotów rynek niemiecki jest wolumenowo na pierwszym miejscu, podczas gdy Polska jest czwartym największym eksporterem do Niemiec.
- Międzynarodowe Centrum Logistyczne to najbardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne i ekologiczne. Nasza inwestycja będzie pomostem pomiędzy biznesem w Polsce i na rynkach zagranicznych. Crossborder jest jednym z najszybciej rozwijających się segmentów handlu, a my konsekwentnie wzmacniamy swoją pozycję w tym obszarze logistyki. W kolejnym etapie planujemy uruchomienie połączeń do krajów Beneluksu, Iberii oraz Skandynawii. Przygotowujemy również rozwiązania dla kierunków południowej Europy. Niezwykle perspektywiczne są także rynki czeski i słowacki. Według raportu "The DHL Online Shopper Report 2022" ponad połowa ankietowanych kupujących za granicą, dokonuje co najmniej jednej transakcji międzynarodowej w miesiącu, a 20% uważa, że w następnym roku będzie kupować w ten sposób więcej – komentuje Agnieszka Świerszcz – CEO DHL Parcel Polska.
Zielone innowacje
Międzynarodowe Centrum Logistyczne poza niespotykaną skalą innowacyjnych rozwiązań dla polskiego i międzynarodowego rynku przesyłek, jest jednocześnie jednostką, w której zastosowano holistyczne podejście do optymalizacji procesów, wpływających na środowisko naturalne. Inwestycja zrealizowana została zgodnie z globalna strategią GoGreen. Jednym z jej najważniejszych wyzwań jest dążenie do zerowej emisji CO2. Dlatego firma stale inwestuje w odnawialne źródła energii. Przy Międzynarodowym Centrum Logistycznym powstała farma fotowoltaiczna. Panele solarne zaspokoją 1/3 energetycznych potrzeb obiektu. Pozostałą część jednostka będzie czerpała z zakupionej zielonej energii, czyli takiej, do produkcji, której nie zużywano paliw kopalnych lub ich udział był minimalny.
W Międzynarodowym Centrum Logistycznym wiele jest również przyjaznych środowisku rozwiązań transportowych. Obiekt wyposażony został w elektryczne ciągniki terminalowe, które nie powodują emisji spalin i hałasu wynikającego z pracy silników i służą do transportu przyczep i kontenerów. W MCL jest również ok. 40 punktów ładowania dla samochodów osobowych, VAN i ciężarowych, oraz po 4 linie wjazdu i wyjazdu z automatyką zarządzania transportem, skracającą czas oczekiwania pojazdu na bramkach, co także wpłynie na zmniejszenie ilości hałasu i spalin.
Na terenie jednostki będą wykorzystywane także zeroemisyjne ciągniki, czyli pojazdy terminalowe służące do podstawiania naczep. Ich celem będzie obsługa lokalnego transportu. Dzięki zastosowaniu elektrycznych pojazdów ciężkich DHL jest coraz bliżej realizacji celu, którym jest zerowa emisja podczas wykonywania operacji logistycznych. Wykorzystując takie rozwiązania firma zmniejsza również oddziaływanie na środowisko i otoczenie poprzez brak hałasu – elektryczne ciągniki są niezwykle ciche.
Międzynarodowe Centrum Logistyczne zostało uhonorowane już pierwszą nagrodą – Złotą Innowacją, jako inwestycja o kluczowym znaczeniu dla branży logistycznej.
Materiał sponsorowany przez DHL Parcel Polska