O tym, że mieszkania z rządowego programu będą budowane na gruntach należących do spółek skarbu państwa mówi się właściwie od początku. Od początku wskazywano też na „gruntowych potentatów” wśród kontrolowanych przez państwo spółek: na PKP i Pocztę Polską.
Prezes Krzysztof Mamiński przyznaje w rozmowie z money.pl, że PKP aktywnie uczestniczą w programie Mieszkanie+ od momentu jego określenia.
12 miast i 18 lokalizacji
- W latach 2017-2018 wyspecyfikowaliśmy 481 nieruchomości kolejowych, które w naszej ocenie mogłyby służyć do realizacji tego programu – przypomina. Z tych prawie pięciuset lokalizacji na razie wybrano kilkanaście. – To 18 lokalizacji w 12 miastach, w siedmiu województwach, które pozwolą na wybudowanie co najmniej kilkunastu tysięcy mieszkań. Są to m.in. w Warszawie Odolany, w Poznaniu Wolne Tory, a także Gdańsk, Łomża, Milanówek i Sochaczew – wskazuje prezes PKP SA. - Ich wartość rynkowa to 720 mln zł – dodaje.
PKP, które są mają około stu tysięcy hektarów gruntów, należą to największych „obszarników” w kraju. Warto jednak pamiętać, że nawet 80 proc. tych terenów jest nie do ruszenia, ponieważ albo leżą pod liniami kolejowymi, albo są niezbędne do prowadzenia ruchu kolejowego. Są więc to tereny pod zapleczami taborowymi czy dworcami. Jedynie około 10-20 tysięcy hektarów nadaje się do komercyjnego wykorzystania.
867 zbudowanych mieszkań. Plan to 50 tysięcy rocznie
- Mówi się, że terenów kolejowych jest wiele, ale nie wszystkie nadają się pod budownictwo mieszkaniowe – przyznaje Krzysztof Mamiński.
- Przy Wolnych Torach postanowiliśmy sfinansować konkurs architektoniczno – urbanistyczny w porozumieniu z miastem, żeby opracować plan, co tam można zbudować. Tereny kolejowe rzadko kiedy były objęte programami, które miały uwzględniać na nich budownictwo mieszkaniowe, więc tę pracę trzeba dopiero wykonać. Te tereny trzeba uzbroić. I tu uczestniczymy w formie finansowania bądź współfinansowania tych projektów – mówi prezes.
Mamiński nie ukrywa, że to nie koniec, bo PKP chce wnieść do programu jeszcze więcej gruntów. - Kolejne lokalizacje są w analizie – zapowiada.
Na razie stan realizacji programu Mieszkanie+ nie zachwyca, o czym wielokrotnie pisaliśmy w money.pl.
Od października 2016 r., kiedy ruszyła rynkowa część programu, spółka PFR Nieruchomości wybudowała 867 mieszkań w Białej Podlaskiej, Jarocinie, Kępnie, Gdyni i Wałbrzychu.
W budowie jest 1907 kolejnych. Czyli daleko do 100 tys. mieszkań, które były zapowiadane. Odpowiedzialna w nowym rządzie za program minister rozwoju Jadwiga Emilewicz wskazuje go jako swój priorytet. W tym roku mają zacząć się budowy w 20 lokalizacjach.
Plan zakłada budowanie 50 tys. mieszkań rocznie.
Materiał powstał we współpracy z PKP S.A.