Dzisiaj mało wydajny smartfon z niższej półki dysponuje większą mocą obliczeniową niż komputery statków kosmicznych, w których ludzie podróżowali na Księżyc. Elementy sztucznej inteligencji, algorytmy głębokiego uczenia maszynowego, postępująca automatyzacja to przykłady technologii, które z filmów science fiction sprzed dwóch dekad dziś trafiają pod dachy; z ekstrawaganckich ciekawostek dostępnych jedynie dla wybranych stały się podstawą funkcjonowania ludzi na całym świecie. Jak cyfrowe rozwiązania adaptuje do swoich potrzeb branża nieruchomości?
Sztuczna inteligencja – i technologie towarzyszące
Zastosowań sztucznej inteligencji (czy też całego zestawu technologii, które zbiorczo określamy tym mianem) jest w branży nieruchomości bez liku. Od wsparcia procesów biznesowych po zapewnienie klientom końcowym jak najlepszych doświadczeń użytkownika. Zaawansowana analityka – na przykład dotycząca prawidłowej wyceny nieruchomości, analizy ryzyka czy opłacalności inwestycji – przyczyni się do usprawnienia procesów podejmowania decyzji.
Modele predykcyjne – czyli przewidywania czynione na podstawie analizy danych historycznych – wspomogą dopasowanie ofert do konkretnych użytkowników i procesy segmentowania rynku. Z kolei od strony klienta, automatyzacja oparta o wykorzystanie narzędzi takich jak chatbot usprawni kontakt z pośrednikiem lub deweloperem.
Rzeczywistość wirtualna coraz bardziej realna
Sama technologia VR – Virtual Reality, nie jest zeszłoroczną nowinką, prace nad jej rozwojem trwają już jakiś czas. W ostatnich latach zyskuje mocno na popularności. Zwłaszcza w dobie pandemii koronawirusa i związanych z nią obostrzeń, zainteresowanie VR w branży nieruchomości poszybowało w górę.
Narzędzie to umożliwia wirtualne spacery po interesujących klienta nieruchomościach bez konieczności fizycznej obecności na miejscu – co przekłada się na bezpieczeństwo, ale również zwykłą wygodę, jeśli mówimy o inwestycjach w odległych lokalizacjach, do których podróż byłaby czasochłonna.
Statystyki serwisu Otodom mówią o 30% wzroście zainteresowania ogłoszeniami z „wirtualnym spacerem”, co jest wyraźnym znakiem zainteresowania tym narzędziem i jednocześnie wskazówką dotyczącą kierunku rozwoju.
Inteligentny dom – czyli w zasadzie co?
Mianem inteligentnego domu określane są mieszkania i domy, w których przynajmniej część wyposażenia działa w formacie IoT (ang. Internet of Things) – Internetu Rzeczy. Różnego rodzaju urządzenia podłączone do sieci, kontrolowane są przez użytkownika z poziomu aplikacji mobilnej lub wręcz głosowo.
Mówimy tu zarówno o „stałych” elementach wyposażenia – takich jak oświetlenie, kontrola temperatury czy bezpieczeństwo (zamykanie drzwi, sterowanie roletami), jak i dodatkowych – telewizory, nagłośnienie, sprzęty kuchenne jak piekarnik, lodówka czy ekspres do kawy.
"Z roku na rok w Polsce i na świecie rośnie liczba inwestycji, które wyposażone są w rozwiązania smart home. Jeszcze parę lat temu, kiedy ceny urządzeń inteligentnego domu były wyższe, posiadanie go w pewnym stopniu było utożsamiane z luksusem lub „gadżeciarstwem”. Dziś urządzenia smart stały się popularniejsze" – mówi Krystian Bergmann, Growth Director w Fibaro.
Bez trudu w popularnych marketach budowlanych znajdziemy elementy wyposażenia IoT, a najnowsze nieruchomości rozwiązania tej klasy mają niejako w pakiecie – np. systemy alarmowe, monitoring czy sterowanie kontrolą dostępu.
5G – Deloitte prognozuje wzrosty
Jak zauważa w swoim raporcie globalna firma doradcza Deloitte, wykorzystanie technologii 5G znacząco zwiększa dostępne możliwości – od monitorowania postępów prac na placu budowy po wdrożenia systemów zarządzania gotowymi obiektami (kwestie związane na przykład z bezpieczeństwem czy ogrzewaniem).
Działająca w oparciu o rozwiązania chmurowe technologia BIM (ang. Building Information Modeling – modelowanie informacji o budynku) czy platformy IoT na placach budowy nie byłyby możliwe do wykorzystania bez 5G.
Lighthouse i Otodom
Takie i inne informacje, pogłębione analizy czy przewidywania uznanych ekspertów dotyczące przyszłości branży budowlanej znajdziemy w nowym kwartalniku Lighthouse. Magazyn wydawany jest przez Otodom – najpopularniejszy serwis nieruchomości w Polsce, umożliwiający użytkownikom wyszukanie, przeglądanie i zamieszczanie ogłoszeń sprzedaży i wynajmu nieruchomości: w szczególności mieszkań, domów, inwestycji deweloperskich, biur czy lokali. Pierwszy numer dostępny jest w salonach Empik oraz za darmo w formacie PDF do pobrania ze strony magazynu Lighthouse.
Materiał partnera: Otodom