[Aktualizacja 13:10]
Złe informacje dla tych, którzy zostawili składanie wniosków o przedłużenie 500+ na ostatnią chwilę. 30 czerwca to graniczna data na złożenie wniosku, aby pieniądze z programu "Rodzina 500+" płynęły nieprzerwanie do maja przyszłego roku z wyrównaniem.
Jednak ci, którzy będą chcieli to zrobić za pośrednictwem PUE, zderzą się ze ścianą. Zaniepokojeni rodzice podnieśli alarm, przez platformę #dziejesie zaczęli przesyłać nam screeny komunikatów. Okazuje się bowiem, że od 25 czerwca prowadzone są prace serwisowe i składanie wniosków jest czasowo niedostępne.
Czasowo, znaczy do kiedy? Według komunikatu do 30 czerwca do godziny 23:59. Elektroniczne składanie wniosków będzie możliwe dopiero od 1 lipca.
Kłopot w tym, że jeśli ktoś wniosek złoży dopiero w lipcu (lub później), świadczenie wychowawcze będzie przysługiwało od miesiąca złożenia wniosku. Nie będzie wyrównania do czerwca, a więc część pieniędzy z programu po prostu przepadnie.
"Tylko złożenie wniosku do końca czerwca 2021 r. gwarantuje, że świadczenie wychowawcze zostanie wypłacone z wyrównaniem od 1 czerwca" - informował na stronach resort rodziny.
Poprosiliśmy ZUS o komentarz w tej sprawie.
"Co do zasady Zakład Ubezpieczeń społecznych nie zajmuje się obsługą wniosków z programu Rodzina 500 plus. Dlatego ZUS nie przyjmuje i nigdy nie przyjmował papierowych wniosków o świadczenie 500+. ZUS jest jednym z kanałów, dzięki któremu można elektronicznie przesłać wniosek o 500 plus. Można to zrobić także przez bankowość elektroniczną oraz portal Emp@tia i te dwie ostatnie drogi są najczęściej wykorzystywane przez rodziców" - przekazał nam rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
Jak podkreślił, ZUS kilka dni temu informował, że w związku z koniecznością przeprowadzenia prac serwisowych od 25 czerwca 2021 r. 30 czerwca 2021 r. mogą wystąpić czasowe ograniczenia w dostępie do kreatora wniosku z programu "Rodzina 500+" na portalu Platformy Usług Elektronicznych ZUS.
"Informacja ta jest zawarta na naszej stronie internetowej. W ramach prac serwisowych na PUE ZUS z profili usuniemy wnioski 500+, które nie zostały wysłane (wnioski mają status dokumentu roboczego, dokumentu usuniętego lub znajdują się w zakładce [Zlecenia]). Jest to niezbędne w związku z udostępnieniem od 1 lipca nowej wersji wniosku 500+" - wyjaśnia Paweł Żebrowski.