Cyfryzacja jest kluczowa dla naszej gospodarki i wzmocnienia konkurencyjności polskiego biznesu. Eksperci McKinsey w raporcie "Digital Challengers" szacują, że przyspieszona cyfryzacja do 2030 r. może przynieść Polsce dodatkowo ponad 360 mld zł i wzmocnić naszą odporność na kryzysy. To szansa, z której powinniśmy skorzystać.
Cyfryzacja w skali makro i mikro
Przedsiębiorcy są świadomi możliwości związanych z nowymi technologiami. Z badania KPMG "Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu. Edycja 2024" wynika, że 33 proc. z nich deklaruje zamiar zwiększenia wydatków na cele związane z cyfryzacją, a 18 proc. chce zwiększyć liczbę etatów w tym obszarze. Przykładem sukcesu jest sektor bankowy – firma Deloitte w raporcie "Digital Banking Maturity 2024" umieściła cztery polskie banki w gronie 40 cyfrowych liderów (digital champions) wyznaczających kierunki digitalizacji w tej branży.
Na własnej skórze – w skali mikro – doświadczamy rozwoju e-commerce, pracy zdalnej, cyfryzacji w ochronie zdrowia i administracji publicznej. Online możemy dziś złożyć zeznanie podatkowe, założyć firmę czy odebrać receptę. W wielu polskich miastach już wdrażane są rozwiązania z zakresu smart city. Nowe technologie pomagają samorządowcom zarządzać ruchem ulicznym czy zużyciem wody i energii elektrycznej.
Możliwości leżą na stole
Przed nami jednak jeszcze dużo pracy. Digitalizacja biznesu w Polsce wciąż nie osiągnęła poziomu porównywalnego z potencjałem naszej gospodarki. Z raportu Komisji Europejskiej "State of Digital Decade 2024" wynika, że poziom wykorzystania dużych zbiorów danych, sztucznej inteligencji i narzędzi chmurowych przez przedsiębiorstwa w Polsce wynosi 51,8 proc. Do celu wyznaczonego przez Unię Europejską na 2030 r. brakuje nam ponad 23 p.p.
Nie możemy też zapominać o wyzwaniach w zakresie cyberbezpieczeństwa, zarówno w wymiarze ochrony infrastruktury krytycznej, jak i w wymiarze instytucji czy indywidualnych użytkowników. Potrzebujemy do tego współpracy sektorów publicznego i prywatnego.
Na razie nie wykorzystujemy niestety w pełnym zakresie wszystkich dostępnych możliwości. Warto pamiętać, że takie technologie, jak 5G, mogą przyczynić się m.in. do rewolucji w świecie automatyki przemysłowej. Wielkie możliwości stwarza też sztuczna inteligencja. Według raportu firmy analitycznej Gartner, do 2025 r. 75 proc. interakcji z klientami będzie wspieranych przez AI. Z drugiej strony KPMG wskazuje, że spośród firm, które wdrożyły już sztuczną inteligencję, tylko połowa wykorzystuje ją do wspomagania działań marketingowych.
Inwestycje w infrastrukturę krytyczną
Kluczową rolę w całym procesie cyfryzacji odgrywa jednak branża telekomunikacyjna. To od dostępu do światłowodów i sieci mobilnej – "układu krwionośnego" cyfrowego świata zależy rozwój nowoczesnego biznesu. Zaawansowana infrastruktura telekomunikacyjna pozwala m.in. na wykorzystanie chmury obliczeniowej i wdrażanie rozwiązań opartych o Big Data czy IoT. Rozwój sieci łączności powinien więc być traktowany jako jeden z istotnych celów strategicznych Polski.
Budowa infrastruktury telekomunikacyjnej wymaga stabilnego i przewidywalnego otoczenia prawno-regulacyjnego oraz potężnych i wieloletnich inwestycji. Tylko jeden z operatorów telekomunikacyjnych – Orange Polska zainwestował w 2023 r. 2,3 mld zł, z czego 1,8 mld w rozwój sieci i systemów IT. Kolejne 900 mln zł przeznaczyła na inwestycje spółka Światłowód Inwestycje, której Orange jest udziałowcem. W ciągu ostatnich 10 lat Orange Polska zainwestował łącznie 20 mld zł. Według raportu "Zagraniczne inwestycje bezpośrednie w Polsce" przygotowanego przez naukowców ze Szkoły Głównej Handlowej, firma jest największym prywatnym inwestorem zagranicznym w naszym kraju.
Tematy były poruszane podczas Europejskiego Forum Nowych Idei, które w dniach 16-18 października odbyło się w Sopocie. Materiał powstał we współpracy z Orange.
Materiał sponsorowany przez Konfederację Lewiatan