Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał sponsorowany przez e-point.pl

Miliony Polaków bez dostępu do stron internetowych. Unijna dyrektywa może to zmienić

Podziel się:

Na świecie to około miliarda osób, a w samej Polsce od 5 do 7,5 miliona. To niepełnosprawni, którzy mają dostęp do Internetu, ale korzystanie z sieci jest dla nich mocno utrudnione. Zmienić to ma dyrektywa o dostępności cyfrowej, której wdrożenie dotyczy także Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych (TFI).

Miliony Polaków bez dostępu do stron internetowych. Unijna dyrektywa może to zmienić
WCAG czyli Web Content Accessibility Guidelines określa jak powinna wyglądać i zachowywać się strona internetowa, aby była dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. (Adobe Stock)

Dyrektywa European Accessibility Act, która zobowiązuje producentów i usługodawców do wdrożenia zmian w obszarze cyfrowej dostępności, w pełni wejdzie w życie już w czerwcu 2025 roku.

Zapisane w niej wytyczne WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) określają, jak powinna wyglądać i zachowywać się strona internetowa, aby była dostępna dla osób z niepełnosprawnościami.

Czym jest dostępna strona internetowa?

O tym, jak trudno niepełnosprawnym poruszać się po Internecie, sprawdzić może każdy z nas. Wystarczy w smartfonie włączyć w ustawieniach opcję "ułatwienia dostępu", działającą zarówno na Androidzie, jak i w systemie iOS.

Głosowy czytnik ekranu w teorii umożliwia swobodne nawigowanie po aplikacjach mobilnych i w witrynach internetowych, odczytując elementy, które użytkownik zaznaczył, klikając palcem na ekranie.

Kłopot w tym, że smartfon poradzi sobie z tym połowicznie (albo wcale) jeśli strona lub aplikacja nie będą zgodne ze wspomnianymi wytycznymi WCAG. To zaś oznacza, że wiele firm – w tym także Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych (TFI) – już na starcie wyklucza miliony potencjalnych klientów.

Oczywiście z Internetu można korzystać przez przeglądarkę internetową w komputerze. Niestety i tu pojawiają się problemy – choćby brak możliwości przejścia przez stronę bez myszki – tylko z wykorzystaniem klawiatury.

Na czym polega standard WCAG?

Wytyczne WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) określają, jak powinna wyglądać i zachowywać się strona internetowa, aby była dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. W skrócie zmiany powinny dotyczyć 4 obszarów: 

●      Postrzegalność; 

●      Funkcjonalność;

●      Zrozumiałość,

●      Solidność. 

W tych obszarach znajdują się kryteria, które są podzielone na trzy poziomy: A, AA oraz AAA. Wdrożenie wszystkich wymagań z poziomów A oraz AA pozwala spełnić obowiązki nakładane przez Europejski Akt o Dostępności Cyfrowej, chociaż oczywiście warto dążyć do spełnienia również kryteriów z poziomu AAA.

Czy WCAG dotyczy także TFI?

Na ten moment nie jest jasne, czy dyrektywa o dostępności cyfrowej nakłada obowiązki także na Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych (TFI). Ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności dość lakonicznie określa objęte wymogami sektory, mówiąc o usługach "bankowości elektronicznej" i "handlu elektronicznego". Oznacza to, że pomimo iż dyrektywa i ustawa nie wymieniają konkretnych branż, to mogą obejmować pewne aspekty ich działalności. W kontekście TFI dotyczyłoby to zwłaszcza handlu online. Nie warto więc czekać na wejście ustawy w życie, pozwy i wykształcenie się linii orzecznictwa. 

Dostępność cyfrowa i dostosowanie strony do standardu WCAG to jednak nie tylko prawny obowiązek nakładany na większość firm i instytucji działających online. To także – już teraz – kluczowy element dostosowania strony do oczekiwań i wymagań klientów, nie tylko osób z niepełnosprawnościami. 

Wytyczne WCAG stanowią doskonały przewodnik do optymalizacji strony internetowej, poprawiając jednocześnie jej strukturę i lepiej odpowiadając na potrzeby użytkowników.

Sprawdź, czy strona internetowa spełnia standardy WCAG

Zadbanie o dostępność cyfrową usług online jest kluczowym aspektem odpowiedzialnego prowadzenia działalności. Zapewnienie, że Twoje zasoby cyfrowe są dostępne dla wszystkich użytkowników, pozwoli przyciągnąć nowych klientów i zdobyć przewagę nad konkurencją. 

Pobierz checklistę stworzoną przez e-point i sprawdź, jak poprawić dostępność strony internetowej, zapewniając wszystkim użytkownikom wygodę korzystania, a osobom z niepełnosprawnościami – możliwość dostępu do Twoich usług.

Co zrobić, gdy strona internetowa nie spełnia standardu WCAG?

W e-point, wspólnie z naszymi partnerami, prowadzimy klientów przez cały proces implementacji standardów WCAG i zapewnienia zgodności z Europejskim Aktem o Dostępności Cyfrowej. Jak to robimy? 

  1. Współpracujemy z akredytowanymi fundacjami zajmującymi się dostępnością cyfrową, które – bezpośrednio z klientem lub za pośrednictwem e-point – przeprowadzają audyt i prezentują rekomendacje.
  2. Na podstawie przekazanych rekomendacji, wspólnie z klientem analizujemy ich zakres, wyznaczamy priorytety i decydujemy, w jakim zakresie jego systemy obsługi klienta online będą spełniać kryteria WCAG.
  3. Wdrażamy wybrane przez klienta rekomendacje na witrynach i w aplikacjach mobilnych.

Wdrożenie WCAG w branży TFI

Osoby z niepełnosprawnościami to liczna grupa, lecz nadal zdarza się, że ich potrzeby są pomijane podczas tworzenia stron internetowych czy aplikacji mobilnych.

Nawet jeśli prawo nie nakłada jednoznacznie obowiązku ich wypełnienia, standardy WCAG mogą być dla Towarzystw Funduszy Inwestycyjnych wartościową podstawą przy przeprowadzeniu transformacji cyfrowej instytucji. Wykorzystanie wytycznych dotyczących dostępności przy projektowaniu witryn i systemów zapewni im właściwą strukturę i najwyższej jakości UX. 

Budując portale i platformy internetowe zgodne z kryteriami WCAG, zyskuje się dostęp do bardzo szerokiego grona potencjalnych nowych klientów.

Trzeba jednocześnie pamiętać, że dostosowanie portalu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami jest procesem ciągłym, który nie ma pojedynczego rozwiązania czy zdefiniowanego końca. Potrzeby i wymagania osób z niepełnosprawnościami oraz dostępne na rynku narzędzia ułatwiające dostęp do treści cyfrowych cały czas się zmieniają. Dbałość o dostępność warto więc wprowadzić na każdym etapie tworzenia i udostępniania treści – od designu po pracę edytorów na gotowym systemie. 

Sebastian Korzeniewski, Chief Sales Officer, e-point.pl

Materiał sponsorowany przez e-point.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl