Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Krzysztof Mirończuk
|

Moda nie mija, SUV-y rosną w siłę

38
Podziel się:

Duże auta coraz bardziej rozpychają się na polskim rynku. Klienci kupują ich coraz więcej, również dlatego, że ich cena po wyjeździe z salonu spada stosunkowo powoli. To też jest przyczyną rosnącej popularności wynajmowania tych samochodów w formie abonamentu – koszty codziennego jeżdżenia wynajętym SUV-em są niższe niż w przypadku samochodu kompaktowego.

Jeden z najpopularniejszych SUV-ów -  Dacia Duster
Jeden z najpopularniejszych SUV-ów - Dacia Duster (materiały partnera)

Czy próbowałeś kiedyś podjechać pod krawężnik na skraju parkingu, bo to było ostatnie miejsce w szeregu, a kierowca obok – delikatnie mówiąc – nie był mistrzem parkowania w ramach dostępnej dla siebie szerokości?

Albo – czy zdarzyło ci się kupić pralkę, większy telewizor albo… największego misia w sklepie (bo córka lub wnuczka tak pięknie prosiła) – i chciałeś odebrać zakupy od razu, bez konieczności zamawiania transportu?

A może mieszkasz w miejscu, gdzie płynąca od wielu lat fala budowy nowych dróg jakoś jeszcze nie dotarła? Lub dotarła, ale zapał drogowców przełożył się na ułożone co 10 metrów progi zwalniające o wysokości chyba ze 30 cm?

Jeśli znalazłeś się w jednej z wymienionych sytuacji – lub innych podobnych – nie zdziwisz się tym, że w 2019 roku co trzeci sprzedany samochód należał do segmentu SUV-ów. Innymi słowy – sprzedano w Polsce 145 tysięcy takich właśnie samochodów. To o 13 procent więcej niż w 2018 roku.

Lista liderów

Najpopularniejsze SUV-y na polskim rynku to – według firmy badawczej Samar – Dacia Duster, Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai, Hyunday Tucson i Toyota C-HR. Według innych danych – tym razem serwisu zajmującego się abonamentowym wynajmem samochodów Carsmile – w zestawieniu 20 najchętniej wybieranych aut w abonamencie SUV-y stanowią aż połowę, a pierwsze trzy miejsca należą do crossovera i dwóch SUV-ów.

Jaka jest różnica między tymi dwoma rodzajami samochodów? W skrócie można powiedzieć – SUV-y są z reguły większe i bardziej terenowe. Crossovery kojarzą się raczej z jazdą po nierównych, ale jednak miejskich drogach – ich podniesione zawieszenie daje większe możliwości podjechania na krawężnik czy lepsze wybieranie wspomnianych nierówności nawierzchni. SUV-y są większe i bardziej masywne. Z reguły zapewniają większą przestronność w środku, a także znacznie większą przestrzeń bagażową. W SUV-ach częściej spotkać można bardziej terenowe zawieszenie z napędem na cztery koła.

Wartość po latach, czyli duży może więcej

Zestawienie TOP3, czyli lista medalistów najpopularniejszych samochodów wśród użytkowników Carsmile w 2019 roku wygląda następująco:

Pierwsze miejsce zajął crossover – Nissan Qashqai, a drugie i trzecie SUV-y – Hyundai Tucson i Volvo XC60. Dlaczego użytkownicy Carsmile wybierają właśnie tak?

– Platforma online umożliwia porównanie miesięcznych kosztów, dzięki czemu widać, że crossovery są po prostu dużo tańsze w użytkowaniu niż na przykład samochody kompaktowe o zbliżonej cenie katalogowej – wyjaśnia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Przykład?

Zwycięzca rankingu, Nissan Qashqai, ma cenę katalogową wynosząca ok. 100 tys. zł brutto. Miesięczny abonament na 3 lata dla osoby fizycznej wersji Acenta to koszt 1417 zł brutto z ubezpieczeniem i assistance (umowa na 3 lata, wkład własny 10 tys. zł). Skoda Octavia Sedan w wersji Ambition, mająca zbliżoną cenę katalogową, kosztuje w wynajmie już 1893 zł miesięcznie dla tych samych warunków umowy wynajmu. Crossver jest więc o prawie 480 zł tańszy od kompaktu.

Taka różnica w cenie abonamentu wynika przede wszystkim z faktu, że crossovery znacznie wolniej tracą na wartości, m.in. dlatego że ich podaż na rynku jest wciąż relatywnie niska. Są uważane za trwałe i wytrzymałe, stąd są poszukiwanymi autami używanymi. A to z kolei sprawia, że firmy zajmujące się wynajmem nie mają problemu z odsprzedaniem np. 3 letnich samochodów tego segmentu za dobrą cenę. Nie muszą więc przerzucać kosztów na najemców.

W pierwszej dziesiątce zestawienia Carsmile są – poza Qashqaiem, Tucsonem i XC60 – jeszcze trzy inne podwyższane auta: Toyota CH-R (4 pozycja), Dacia Duster (7 pozycja) i Ford Kuga(pozycja 9). W nieco większym zestawieniu, tj. TOP20, znalazło się: siedem SUV-ów, siedem samochodów kompaktowych, a także trzy crossovery oraz pojedyncze modele z segmentu A, B i D.

Dla rodziny i do pracy

To, za co cenimy SUV-y to przede wszystkim wygoda i wszechstronność. Samochody te zajadą dalej w trudnym terenie, mimo że nie są przecież czystymi terenówkami, nawet w wersjach z napędem 4x4. Można w nie spakować na wakacje całą rodzinę z bagażami i nie trzeba przy tym trzymać mniejszych toreb pod nogami pasażerów ze względu na rozmiar bagażnika.

SUV-y to także bezpieczeństwo. Nie trzeba tu wspominać o zaawansowanych systemach montowanych w samochodach tej klasy nawet w wersjach podstawowych. Droższe modele mają bardzo zaawansowane systemy pomagania kierowcy, nawet takie, które przejmują kontrolę w przypadku bezpośredniego zagrożenia. Większe bezpieczeństwo wynika też z samej konstrukcji tych samochodów. W SUV-ach kierowca znacznie lepiej widzi drogę, bo patrzy bardziej z góry niż jego sąsiad w kompakcie. Poza tym – wysokie zawieszenie daje więcej możliwości uniknięcia zderzenia (choćby przez zjechanie na pobocze bez szkody dla samochodu). Konstrukcja daje też więcej szans osobom w środku w przypadku zderzenia.

Te duże samochody są chętnie wybierane ze względu na to, że nadają się zarówno do dowożenia dzieci do szkoły, jak i na weekendowy wypad za miasto. A w razie potrzeby – także na rodzinne wakacje za granicą.

Samochody przyszłości (niedalekiej)

Było o zaletach, teraz czas na to, co w tych samochodach jest problemem – duże auto oznacza duże spalanie. Na to trzeba być gotowym, ale jest wyjście. W ofercie producentów pojawia się coraz więcej aut hybrydowych (także hybrydy z popularnym w tym segmencie dieslem). To znacznie obniża koszty nie tylko klientów salonów (mniejsze wydatki na paliwo), ale też samych producentów (mniejsze dopłaty do nadmiernej emisji dwutlenku węgla). Są też już SUV-y w całości elektryczne – i prawdopodobnie to jest kolejny etap rozwoju tego segmentu.

Jedno jest pewne – SUV-y będą brylować na rynku jeszcze przez długie lata. W dalszym zwiększaniu ich popularności na pewno pomogą też nowe, coraz bardziej elastyczne formy finansowania (w abonamencie i leasingu). Klienci dostaną więc jeszcze bardziej nowoczesne samochody za bardzo przyzwoite pieniądze.

Materiał powstał przy współpracy z Carsmile

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(38)
WYRÓŻNIONE
Kris
5 lata temu
Kupiłem SUVa ze względów zdrowotnych, mam uszkodzony kręgosłup, wsiadanie i wysiadanie z takiej fury odbywa się bez komplikacji i bólu.
alf
5 lata temu
a ja kupiłem tuskona i się ciesze bo to tanie i wygląda
Lol
5 lata temu
Wynajem wpłacam 10 tys zł przez trzy lata bule ok 1500 zł miesięcznie przez 3 lata po 3 latach zostawiam ok 64 tys zł za wynajem i po tym okresie nie mam nic ani auta ani kasy.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (38)
Redd
5 lata temu
Odrazu widać kto ma geny traktorzysty z PGRu.
Jarek
5 lata temu
Sprzedaj tego suva za 4-5 lat, smak dziwne wrażenie że moda.na suva przemianie tak samo jak na vany
ehh
5 lata temu
Po tych naszych drogach to tylko czymś z wyższym zawieszeniem :D
Jednak zaskoc...
5 lata temu
Po 5,5 roku moja Dacia kombi (MCV) zrobiła 166 tys. km. Zawsze serwisowana w Renault. W Siedlcach. NIGDY nic nie nie zepsuło. Na trasie za głośna. Na 100 km przeciętnie 6,6-7,0 l. W mieście prawie idealna.
kolos
5 lata temu
suvami jezdza cebulaki
...
Następna strona