Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Niemcy mogą przejąć polski port. Te tranzakcje grożą polityczną burzą

12
Podziel się:

W polskich portach może wkrótce dojść do spektakularnych roszad na poziomie właścicielskim. Grupa Rhenus jest bliska przejęcia kontroli nad spółką Bulk Cargo. Oferta konsorcjum Viterry i CM została natomiast uznana za najlepszą przez port w Gdyni. Obie transakcje mogą wywołać polityczną burzę

Niemcy mogą przejąć polski port. Te tranzakcje grożą polityczną burzą
Gdynia Port Bałtycki Terminal Zbożowy (East News, Wojciech Strozyk/REPORTER)

Lokowaniem biznesu w bałtyckich terminalach interesują się międzynarodowe korporacje, takie jak niemiecka grupa Rhenus czy międzynarodowa Viterra z Copenhagen Merchants (CM) - wskazuje w środowym wydaniu "Puls Biznesu"..

Pierwszy z inwestorów dąży do przejęcia kontroli nad spółką Bulk Cargo – Port Szczecin, zarządzającą terminalem przeładowującym węgiel, koks, rudę żelaza i inne towary masowe oraz drobnicę - poinformował "PB".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Ile zarabia hotel w małym mieście? Filip Prokop w Biznes Klasie

Wraca temat terminala zbożowego w Gdyni

Z kolei - jak podała gazeta - oferta konsorcjum firm związanych z Viterrą i CM, dotycząca dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni, drugi raz z rzędu została uznana przez zarząd tamtejszego portu za najkorzystniejszą.

Poprzednio na transakcję nie zgodził się resort infrastruktury, informując, że decyzja odmowna została podjęta ze względu na bezpieczeństwo państwa.

"PB" przypomniał, że dotychczas wejście zagranicznych firm do polskich terminali próbowali blokować politycy. Na początku 2023 r. została nawet uchwalona ustawa dotycząca prawa pierwokupu akcji i udziałów operatorów hubów portowych przez podmioty skarbu państwa.

Decyzji do wyborów nie będzie

"Obecnie nasi rozmówcy prognozują, że rządowa decyzja w sprawie terminala nie zapadnie przed wyborami prezydenckimi, żeby nie wzburzać elektoratu na wsi. Niektórzy mają nadzieję, że polski rząd w decyzji wyręczy Komisja Europejska, bo jej zgoda jest także niezbędna do dzierżawy gdyńskiego terminala przez międzynarodowych gigantów. Warto przypomnieć, że niedawno Bruksela zgodziła się na fuzję Viterry z grupą Bugne, każąc jednak sprzedać tej pierwszej część biznesu olejarskiego, zlokalizowanego m.in. w Polsce" - czytamy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(12)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Patriota
3 tyg. temu
To było do przewidzenia, ale wybraliście, zdecydowaliście, Polak to niewolnik, niestety. To zwijanie Polski. Nie wiedzieliście? To dopiero początek końca.
Dariusz D.
2 tyg. temu
Jak można pozwolić żeby sprzedać porty czy komuś już odwaliło calkowicie to jest nasze bezpieczeństwo zaopatrzenie w razie wojny . Oddać Niemcom to po co była 2 wojna światowa bronili Gdańska zawzięcie a teraz co sprzedać kto na świecie sprzedaje porty swojego kraju to jest coś niewyobrażalnego niech ten rząd sam się rozwiąże i niech już nie ośmiesza nas Polaków.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
STOP WYPRZEDA...
4 tyg. temu
Nie powinno się wpuszczać kapitału zagranicznego do portów i terminali ponieważ podniesie to ceny, nie ma się wpływu na logistykę i POLITYKĘ, TO SEKTOR STRATEGICZNY, a co najważniejsze będą stopowali rozwój, bo będzie to konkurencja dla tzw "swoich" portów. Nie robić przetargów i nie wpuszczać obcych. Polacy też potrafią zarządzać. Ktoś kto ma kasę nie może być "Panem i Władcą" bo globaliści nie mają żadnego interesu polskiego tylko swoje własne - WYWIEŹĆ KASĘ.
Elvis
4 tyg. temu
No i zaczyna się kupił koncern Niemiecki a później chłopaki z palnikami zrobio swoje Cały Tusk a już nie długo padnie Orlen i Lot o PZU nie wspomnę
Frank
3 tyg. temu
Ja wam premiera nie wybierałem... Ludzie was ostrzegali...
NAJNOWSZE KOMENTARZE (12)
Arthur
1 tyg. temu
To państwo polskie z dykty pełne zdrajców chce wszystko wyprzedać innym krajom a potem ci oszuści nam wmawiają że niby jesteśmy suwerennym niepodległym krajem a niestety prawda jest taka że nie jesteśmy suwerennym niepodległym krajem bo normalny kraj bez zdrajców typu PO Tusk który czuję się suwerenny strategicznych firm ważnych dla państwa nie pozwoliliby sprzedać Niemcy USA nie pozwoliby sprzedać swoich portów jaka kolwiek próba przejęcia ważnych dla państwa polskiego musi być traktowana jako przestępstwo i zdrada Polski i trybunał stanu i odebranie firmy w ręce Polskie
Mercosur
2 tyg. temu
A terminal kontenerowy w Świnoujściu wstrzymany...
Dariusz D.
2 tyg. temu
Jak można pozwolić żeby sprzedać porty czy komuś już odwaliło calkowicie to jest nasze bezpieczeństwo zaopatrzenie w razie wojny . Oddać Niemcom to po co była 2 wojna światowa bronili Gdańska zawzięcie a teraz co sprzedać kto na świecie sprzedaje porty swojego kraju to jest coś niewyobrażalnego niech ten rząd sam się rozwiąże i niech już nie ośmiesza nas Polaków.
Patriota
3 tyg. temu
To było do przewidzenia, ale wybraliście, zdecydowaliście, Polak to niewolnik, niestety. To zwijanie Polski. Nie wiedzieliście? To dopiero początek końca.
VivaPolonia
3 tyg. temu
sprzedaz polskich firm strategicznych w obce pazury jest niedopuszczalna, to pelzajaca okupacja kraju przez zaborcow