Za budowę mostu Pelješac odpowiedzialne było chińskie przedsiębiorstwo CRBC. Inwestycja warta 526 mln euro otrzymała dofinansowanie Unii Europejskiej w wysokości 357 mln euro. Chorwacka telewizja publiczna HRT uznała dzień otwarcia mostu za "historyczny" i taki, na który "czekały pokolenia".
To wielki dzień dla Chorwacji. (...) Świętujmy go dzisiaj! - powiedział premier Chorwacji Andrej Plenković.
Jugosławia nie miała granic wewnętrznych pomiędzy swoimi sześcioma republikami, w tym między Chorwacją a Bośnią. Po rozpadzie Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii w latach 90. dwie części chorwackiego wybrzeża zostały rozdzielone przez wąski pas bośniackiego terytorium. Zarówno mieszkańcy, jak i turyści, musieli dotychczas poddawać się kontrolom granicznym, co spowalniało ruch drogowy.
Most Pelješac. Spór o budowę
Budowa mostu Pelješac była przedmiotem sporu między Chorwacją a Bośnią i Hercegowiną, który sięgał 2007 r., gdy ogłoszono rozpoczęcie inwestycji. Sarajewo sprzeciwiało się wzniesieniu mostu, argumentując, że przez zamknięcie części zatoki utrudni on dostęp do jedynego morskiego portu BiH w mieście Neum, położonego na kilkunastokilometrowym odcinku wybrzeża dalmatyńskiego, które rozdziela chorwackie terytorium. Mimo obiekcji Sarajewa, Chorwaci rozpoczęli budowę.
Chorwacja jest ważnym kierunkiem turystycznym, przyciągającym każdego lata miliony osób z Europy i całego świata. Turystyka ma również kluczowe znaczenie dla chorwackiej gospodarki, która pozostaje jednak jedną z najsłabszych w UE.