Mózgi "seryjnych przedsiębiorców" (ang. serial entrepreneur), jak mówi się w Stanach Zjednoczonych o osobach, które w swoim biznesowym CV mają wiele firm, działają inaczej, niż mózgi innych osób. Udowodnił to zespół badawczy kierowany przez HEC – School of Management na Uniwersytecie w Liège i Szpital Uniwersytecki w Liège (CHU Liège), który zbadał grupę 40 osób z wieloletnim doświadczeniem w biznesie.
Wieloletni przedsiębiorcy mają większe zdolności poznawcze
Multidyscyplinarne badanie, które opisuje serwis sciencedaily.com, wykazało, że przedsiębiorcy z wieloletnim doświadczeniem mają zwiększoną łączność neuronalną w swoich mózgach. Może się to przyczyniać do odrębnych cech poznawczych u takich osób.
Naukowcy wykorzystali rezonans magnetyczny i przebadali ich mózgi w stanie spoczynku. To zmiana podejścia, gdyż dotychczas analizie poddawano osoby, przed którymi stawiano określone badanie do wykonania. Teraz jednak badacze chcieli się dowiedzieć, jak działa umysł "seryjnych przedsiębiorców" w momencie, gdy nie ma przed nim postawionych żadnych zadań poznawczych i nie są poddani działaniu żadnych bodźców.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Badanie belgijskich specjalistów wykazało, że w przypadku doświadczonych przedsiębiorców prawa wyspa mózgu (związana z elastycznością poznawczą) ma wyższą łączność z przednią korą przedczołową (kluczowym elementem dla regionów eksploracyjnych) niż w przypadku przedsiębiorców na starcie swojej zawodowej kariery.
To sugeruje, że wieloletni przedsiębiorcy posiadają większą elastyczność poznawczą, umożliwiającą im skuteczne przełączanie się między eksploracją a eksploatacją. Zdaniem naukowców to właśnie ma kluczowe znaczenie dla ich sukcesu.
Naukowcy nie kryją zachwytu
Badanie rozpoczęło się od pracy doktorskiej Frédérica Oomsa, badacza i adiunkta w dziedzinie zarządzania i przedsiębiorczości w HEC. To on chciał sprawdzić, jak działają umysły wieloletnich przedsiębiorców.
Badanie to stanowi ważny postęp w naszym rozumieniu przedsiębiorczego umysłu. (...) Podkreślając różnicę w elastyczności poznawczej, oferuje również nową perspektywę, która może pomóc w projektowaniu szkoleń lub programów rozwoju zawodowego, mających na celu poprawę elastyczności poznawczej i ducha przedsiębiorczości osób w różnych organizacjach – wyjaśnia Frédéric Ooms, cytowany przez sciencedaily.com.
– W świecie szybkich i nieprzewidywalnych zmian organizacje muszą kultywować przedsiębiorcze nastawienie i wspierać elastyczność poznawczą w swoich zespołach, cechy uznane przez OECD za wyzwanie XXI w. – dodaje profesor Bernard Surlemont, profesor przedsiębiorczości w HEC.