Warszawa, podobnie jak inne duże miasta w Polsce, boryka się z problemem braku motorniczych. Tramwaje Warszawskie oferują konkurencyjne wynagrodzenia, które w trzecim kwartale 2024 r. wynosiły 9692,56 zł brutto, co przekładało się na 7398,90 zł netto. Mimo to, chętnych do pracy wciąż brakuje.
Oprócz podstawowego wynagrodzenia motorniczy mogą liczyć na liczne dodatki, takie jak dofinansowanie urlopu, prywatna opieka zdrowotna oraz premie za pracę w nocy, święta i nadgodziny. Tramwaje Warszawskie organizują specjalne spotkania rekrutacyjne, podczas których kandydaci mogą poznać specyfikę pracy oraz uzyskać wsparcie w procesie aplikacyjnym.
Aby zostać przyjętym, nie są wymagane wcześniejsze uprawnienia do prowadzenia tramwaju. Spółka oferuje bowiem kursy, które pozwalają zdobyć niezbędne kwalifikacje. Obecnie zbierane są zapisy na szkolenie organizowane w czerwcu 2025 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wymagania to:
- ukończony 21. rok życia.
- prawo jazdy (kategorii innej niż AM i T),
- stałe zamieszkanie w Warszawie lub w miejscowości, z której możliwy jest dogodny dojazd do Warszawy komunikacją publiczną w godzinach nocnych,
- z uwagi na uwarunkowania techniczne stanowiska pracy motorniczego (kabiny) spółka preferuje kandydatów o wzroście w przedziale ok. 160-190 cm oraz wadze do ok. 130 kg.
Pensja minimalna w Unii Europejskiej. Są nowe dane
Problemy w innych miastach
Nie tylko Warszawa zmaga się z niedoborem pracowników w komunikacji miejskiej. W Gdyni we wrześniu nie wyjechało 34 z 294 zaplanowanych autobusów i trolejbusów, a dwa dni później liczba ta wzrosła do 50. Podobne problemy zgłaszają MPK Łódź i MPK Kraków, które również prowadzą ciągłą rekrutację.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w lipcu 2024 r. mediana wynagrodzeń miesięcznych brutto w gospodarce narodowej wyniosła 6641 zł, co po odliczeniu składek i podatku PIT daje kwotę 4858,78 zł netto.