Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Muszą się opłacić, by przepłynąć kanał. Ponad 700 tys. dol. za pominięcie kolejki

28
Podziel się:

Ponad 700 tys. dolarów płacą statki na aukcjach, organizowanych przez administrację Kanału Panamskiego (ACP), aby nie czekać w długiej kolejce na tranzyt i uniknąć opóźnień w dostarczeniu towaru.

Muszą się opłacić, by przepłynąć kanał. Ponad 700 tys. dol. za pominięcie kolejki
Olbrzymi kontenerowiec MSC (East News, PRZEMEK SWIDERSKI)

Służby zarządzające Kanałem Panamskim wprowadziły ograniczenia żeglugowe w związku z długotrwałą suszą. Poziom wody w Kanale jest obecnie wyjątkowo niski.

Od lipca ograniczono przepływ z 40 do 32 statków dziennie oraz zmniejszono dozwoloną głębokość zanurzenia jednostek z 15 do 13 m. To oznacza, że statki mogą przewozić mniej towarów, gdyż muszą zmniejszyć swój ciężar.

Te restrykcje zostaną utrzymane przez rok, jeżeli we wrześniu, październiku i listopadzie nie spadną ulewne deszcze w basenie hydrograficznym Kanału - zapowiedział w tym tygodniu zastępca administratora Ilya Esino w wywiadzie dla AFP.

Nawet dwa tygodnie w kolejce

Statki mogą przepływać przez Kanał Panamski mając rezerwację, często uzyskiwaną z rocznym wyprzedzeniem, albo bez rezerwacji. Pierwsze cieszą się priorytetem, ale setki innych, w związku z restrykcjami, muszą oczekiwać w kolejce na przepłynięcie nawet ponad dwa tygodnie - według EFE. Na jednostki bez rezerwacji przypada osiem zezwoleń dziennie.

Sytuacja jest szczególnie trudna dla statków przewożących węgiel i rudy żelaza, a także gazowców, które zwykle nie mają rezerwacji, gdyż przewożą ładunki w krótkim czasie i nie kursują po stałych trasach.

700 tys. dolarów za pominięcie kolejki

Dyrekcja Kanału Panamskiego od wielu lat organizuje aukcje na rezerwacje na szybki tranzyt. Teraz niektóre statki płacą nawet 700 tys. dolarów za pominięcie kolejki - poinformował były administrator Kanału Panamskiego Jorge Quijano.

Do tego dochodzi opłata tranzytowa za przepływ przez Kanał i pozostałe koszty transportu.

Niektóre wielkie statki są zmuszone do rozładowywania setek kontenerów, które są przewożone przez Przesmyk Panamski koleją, a następnie załadowywane z powrotem na statek po drugiej stronie kanału.

Okrężna droga

Inne omijają Kanał Panamski wybierając Kanał Sueski albo trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei.

Głównymi użytkownikami Kanału Panamskiego są Stany Zjednoczone, Chiny i Japonia, ale także Europa, która optymalnie jest w ten sposób połączona z zachodnim wybrzeżem Ameryki Południowej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(28)
WYRÓŻNIONE
Geolog
rok temu
Podobno poziom wód się podnosi. Za chwilę przeczytamy że Ocean Atlantycki wysycha
Wilford Tanen
rok temu
A co tam na przekopie jarosława? Jakiś kajak ostatnio płynął?
Gucio
rok temu
"Inne omijają Kanał Panamski wybierając Kanał Sueski albo trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei." No juz wiekszej bzdury nie widziałem. kto to pisze?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (28)
Byku z Plasti...
rok temu
Czy autor się zastanowił co pisze że statki aby uniknąć przestojów w kanale Panamskim korzystają z kanału Sueskiego???? Kanał Panamski został zbudowany by umożliwić szybka i bezpieczna żeglugę między portami wschodniego i zachodniego wybrzeża USA i Kanady oraz by ułatwić handel wschodniego wybrzeża USA z Azja. To jest jego główne zadanie. I o ile faktycznie trasa przez cieśninę Magellana czyli w około Ameryki południowej jest jakaś alternatywa. To pływanie przez kanał Sueski???? Druga sprawa w przypadku statków przewożących po sto tysięcy ton i więcej towarów zapłacenie 700000 dolarów to kilka dolarów na tone. To nie są duże pieniądze gdy weźmie się pod uwagę że czarter takiego statku to około 100000 dolarów za dzień. Więc jeśli ma się do wyboru 14 dni postoju i stracić 1,4 miliona dolarów albo przejść z marszu za 700000 i do tego mieć możliwość wykonania więcej podróży w zaoszczędzonym czasie a więc przewieźć większą ilość towarów a więc zarobić więcej to nie jest to problem. Poprostu Panam maksymalizuje swoje zyski ..... Dla nich to rzeka dolarow ale przy tej masie towarów te koszty są liczone w centaach na sztukę gdzieś w okolicach góra 5.
Aniołek
rok temu
mogą skorzystać z przekopu na mierzei, sasiny i inne mówiły, że koleji się ustawiają
123qwerty
rok temu
"Inne omijają Kanał Panamski wybierając Kanał Sueski" Yyyyyy?
Mint
rok temu
Bylem widzialem śluze w Miraflores przy Panama City. Kawał roboty tam odwalili , co mozna zobaczyc w muzeum przy śluzie. Jest nawet zrobiony mostek kapitanski i mzna virtualnie plynac kanalem maja przed soba duzy monitor z obrazem kanału. Praktycznie pojechalem Bo chcialem sobie usiaśc przy kanale I puscić Van Halen - Panama ! Co oczywiscie zrobilem!
1970
rok temu
Jak to co się dzieje ,brak towaru na półkach spowoduje zapewne obniżkę cen. No cóż zgoni się na Kaczyńskiego, naród przyzwyczajony przelknie i zapłaci, ucieszony że wkoncu dostał
...
Następna strona