GZM zgłosiła do programu Kolej Plus m.in. sześć przyjętych do realizacji inwestycji, dzięki którym ma zostać odbudowanych, rozbudowanych lub przywróconych ruchowi pasażerskiemu ok. 100 km torów, a także powstać 14 przystanków osobowych. Inwestycje te wpisują się w projekt Kolei Metropolitalnej — oparcia głównych kierunków transportu publicznego w GZM na połączeniach kolejowych. Umowy ws. ich realizacji PKP PLK i zainteresowane samorządy GZM zawarły na początku grudnia 2022 r.
Alternatywne połączenie Tychy-Katowice
Pierwsze ogłoszone przez PLK postępowanie Kolei Plus w obszarze Metropolii dotyczy opracowania dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla projektu "przygotowania alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Bardzo się cieszymy, że pierwszy z przetargów dotyczący zgłoszonych przez nas projektów zostaje ogłoszony już niecały miesiąc po podpisaniu umów" - mówi cytowany w komunikacie GZM pełnomocnik zarządu Metropolii ds. transportu szynowego Wojciech Dinges.
"Opracowanie dokumentacji projektowej dla Katowic, czyli dla linii kolejowej 142, będzie bardzo ważne dla planowanego w przyszłości uruchomienia tam regularnego ruchu kolejowego w ramach Kolei Metropolitalnej" – dodał Dinges.
Południowe dzielnice Katowic na tym zyskają
Projekt dotyczący przebudowanej w poprzednich latach jednotorowej linii kolejowej nr 142 Katowice Ligota – Tychy zakłada dokończenie jej rewitalizacji i zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowo-drogowego poprzez budowę trzech skrzyżowań dwupoziomowych zamiast przejazdów kolejowo-drogowych. Powstać ma też mijanka w Katowicach Murckach.
Dzięki przywróceniu ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą a Tychami lepszy dostęp do pociągów mają zyskać mieszkańcy południowych dzielnic Katowic: Ochojca, Murcek, Kostuchny i Podlesia. Szacowany czas przejazdu Tychy – Katowice tym połączeniem ma wynieść 29 min.
Zakres obecnego przetargu PLK dot. linii 142 obejmuje m.in. przygotowanie koncepcji programowo przestrzennej, przygotowanie szczegółowej dokumentacji projektowej oraz projektu budowlanego, a także wykonanie raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Oferty w przetargu można składać do 10 lutego. Czas przewidziany na opracowanie kompletnej dokumentacji to 32 miesiące od podpisania umowy. Wartość planowanego przedsięwzięcia dot. linii nr 142 jest wyceniana na ok. 143 mln zł netto.
Równolegle z pracami nad zamawianą dokumentacją projektową na linii 142 mają powstać zakontraktowane już przez PLK cztery przystanki pasażerskie: Katowice Kostuchna, Katowice Ochojec, Katowice Murcki, Katowice Podlesie Saska. Są one ważne m.in. wobec perspektywy pełnienia przez tę linię funkcji objazdowej podczas planowanej modernizacji głównej linii nr 137 z Katowic Ligoty do Tychów (gdzie planowana jest m.in. dobudowa drugiej pary torów dla ruchu aglomeracyjnego).