Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRWL
|
aktualizacja

Na Śląsku ma wrócić 100 km torów. Powrót alternatywnego połączenia

20
Podziel się:

PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzi w ramach programu Kolej Plus przetarg na opracowanie dokumentacji odtworzenia alternatywnego kolejowego połączenia pasażerskiego Katowic z Tychami – poinformowała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM).

Na Śląsku ma wrócić 100 km torów. Powrót alternatywnego połączenia
Na Śląsku wróci ok 100 km torów (Getty Images, Jakub Porzycki)

GZM zgłosiła do programu Kolej Plus m.in. sześć przyjętych do realizacji inwestycji, dzięki którym ma zostać odbudowanych, rozbudowanych lub przywróconych ruchowi pasażerskiemu ok. 100 km torów, a także powstać 14 przystanków osobowych. Inwestycje te wpisują się w projekt Kolei Metropolitalnej — oparcia głównych kierunków transportu publicznego w GZM na połączeniach kolejowych. Umowy ws. ich realizacji PKP PLK i zainteresowane samorządy GZM zawarły na początku grudnia 2022 r.

Alternatywne połączenie Tychy-Katowice

Pierwsze ogłoszone przez PLK postępowanie Kolei Plus w obszarze Metropolii dotyczy opracowania dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla projektu "przygotowania alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Różnice w zarobkach. "Wiele firm broni się przed audytem płac"

"Bardzo się cieszymy, że pierwszy z przetargów dotyczący zgłoszonych przez nas projektów zostaje ogłoszony już niecały miesiąc po podpisaniu umów" - mówi cytowany w komunikacie GZM pełnomocnik zarządu Metropolii ds. transportu szynowego Wojciech Dinges.

"Opracowanie dokumentacji projektowej dla Katowic, czyli dla linii kolejowej 142, będzie bardzo ważne dla planowanego w przyszłości uruchomienia tam regularnego ruchu kolejowego w ramach Kolei Metropolitalnej" – dodał Dinges.

Południowe dzielnice Katowic na tym zyskają

Projekt dotyczący przebudowanej w poprzednich latach jednotorowej linii kolejowej nr 142 Katowice Ligota – Tychy zakłada dokończenie jej rewitalizacji i zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowo-drogowego poprzez budowę trzech skrzyżowań dwupoziomowych zamiast przejazdów kolejowo-drogowych. Powstać ma też mijanka w Katowicach Murckach.

Dzięki przywróceniu ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą a Tychami lepszy dostęp do pociągów mają zyskać mieszkańcy południowych dzielnic Katowic: Ochojca, Murcek, Kostuchny i Podlesia. Szacowany czas przejazdu Tychy – Katowice tym połączeniem ma wynieść 29 min.

Zakres obecnego przetargu PLK dot. linii 142 obejmuje m.in. przygotowanie koncepcji programowo przestrzennej, przygotowanie szczegółowej dokumentacji projektowej oraz projektu budowlanego, a także wykonanie raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Oferty w przetargu można składać do 10 lutego. Czas przewidziany na opracowanie kompletnej dokumentacji to 32 miesiące od podpisania umowy. Wartość planowanego przedsięwzięcia dot. linii nr 142 jest wyceniana na ok. 143 mln zł netto.

Równolegle z pracami nad zamawianą dokumentacją projektową na linii 142 mają powstać zakontraktowane już przez PLK cztery przystanki pasażerskie: Katowice Kostuchna, Katowice Ochojec, Katowice Murcki, Katowice Podlesie Saska. Są one ważne m.in. wobec perspektywy pełnienia przez tę linię funkcji objazdowej podczas planowanej modernizacji głównej linii nr 137 z Katowic Ligoty do Tychów (gdzie planowana jest m.in. dobudowa drugiej pary torów dla ruchu aglomeracyjnego).

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(20)
WYRÓŻNIONE
gość 2
2 lata temu
Stare tory i sieć po 2000 roku rozebrali, sprzedali a szmal do kieszeni.
Alicja
2 lata temu
Jeszcze w PRL, po maturze pracowałam w centrostalu w Ligocie i dojeżdżałam do Tych pociągiem, także z centrum Katowic było świetne połączenie, a w Tychach kilka przystanków PKP, wysiadałam na zachodnim.
jba
2 lata temu
Po co nam kolej skoro jest już w Niemczech?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (20)
Rico
2 lata temu
Kiedy połączenie Tychy-Oświęcim -Kraków
nnn
2 lata temu
A kiedy odtworzą połączenie Katowice Ligota do Gliwic?
TINKE...RS
2 lata temu
Chciałem jeszcze dodać że te tory istnieją i są po całkowitej modernizacji więc skąd nowy projekt chyba ktoś chce zajumać kasę.
TINKE...RS
2 lata temu
Jak w Ochojcu zamkną szlabany to korek będzie aż do centrum.
TINKE...RS
2 lata temu
Jak w Ochojcu zamkną szlabany to korek będzie aż do centrum.