Jednym z inżynieryjnych wyzwań przy budowie ekspresówki jest długi na ponad 2 km tunel. Chodzi o odcinek Bolków - Kamienna Góra Północ, który tworzą tunele TS-26 (ok. 2300 m) i TS-32 (o długości ok. 320 m). Jak się jednak okazuje, wykonawca uporał się już z połową prac przy ich budowie.
Czytaj także: Na Śląsku przybywa bogaczy. Milionerów są już tysiące
Postęp odwiertu na nitce wschodniej wynosi bowiem 52,7 proc., a na nitce zachodniej - 50,09 proc.
Wykonawca przystąpił jednocześnie do realizacji dwóch z ośmiu przejść poprzecznych, łączących obie nawy tunelu. W 100 proc. zakończono przejście poprzeczne nr 7, a na ukończeniu jest kolejne przejście poprzeczne (nr 8).
Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, termin przebicia tunelu przypadnie w pierwszej połowie 2022 r. Obecnie na obiekcie TS-26 pracuje dziennie średnio ok. 81 maszyn i ok. 90 pracowników.
Tunel drogowy TS-32 realizowany jest metodą górniczą w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. TS-26 jest z kolei drążony przy pomocy metody NATM, która dopasowywana jest do budowy geologicznej górotworu.
Najważniejszymi czynnościami przy tej metodzie drążenia tunelu jest prawidłowe wykonanie wyłomu, wykorzystanie naturalnego rozkładu naprężeń oraz bezzwłoczne wykonanie obudowy wstępnej.
Czytaj także: Wakacje w Polsce. Śląsk kusi darmowymi atrakcjami