Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

Nadchodzą samoloty hipersoniczne. Dzięki nim polecisz w 90 minut z Frankfurtu do Dubaju

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
36
Podziel się:

Europejski startup chce zrewolucjonizować podróżowanie po świecie. Szykuje do tego samolot hipersoniczny napędzany wodorem. Ma on nawet czterokrotnie skrócić czas podróży powietrznej. Próbny lot prototypu ma się odbyć jeszcze w tym roku.

Nadchodzą samoloty hipersoniczne. Dzięki nim polecisz w 90 minut z Frankfurtu do Dubaju
Prototyp samolotu hipersonicznego (YouTube, Destinus)

Po pierwszych obiecujących próbach projekty samolotów hipersonicznych na długie miesiące trafiły na półkę. Ten stan rzeczy chce zmienić startup ze Szwajcarii. Destinus, bo o nim mowa, szykuje nowy prototyp maszyny, która ma skrócić czas lotów nawet czterokrotnie. Dzięki nim z Frankfurtu do Dubaju turyści dostaną się w 90 minut, do Sydney z niemieckiego portu lotniczego – w 4 godziny i 15 minut, a z Memphis do Dubaju – w 3,5 godziny – podaje CNN.

Nadchodzą samoloty hipersoniczne

Samoloty marki Destinus mają być napędzane wodorem. Takie paliwo ma im zapewnić prędkość pięciokrotnie przewyższającą prędkość dźwięku. O szczegółach w CNN opowiedziała Martina Löfqvist, menedżerka ds. rozwoju.

Jak podkreśliła, ich konkurenci mają inne podejście do tematu samolotów hipersonicznych. Wskazała na firmę Boom Supersonic, która zajmuje się rozwojem makiet takich maszyn, aby zrozumieć, jak mogą one działać. Destinus natomiast zaczyna od lotów autonomicznych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowa Škoda Kodiaq PHEV na trasie do Wisły
Skupiamy się na rozwijaniu dronów o mniejszych rozmiarach, zanim przeskalujemy je tak, aby stały się dużymi samolotami sterowanymi przez pilota czy przewożącymi pasażerów – wyjaśniła Martina Löfqvist.

Firma stawia na wodór

Firma wybrała na paliwo wodór ze względu na to, że to "czyste, odnawialne źródło energii" i do tego – jak stwierdziła przedstawicielka Destinusa – jest tańszy w produkcji. CNN jednak zauważył, że lotnictwo wodorowe wciąż jest w powijakach, a silniki na tego typu napęd jeszcze nie weszły do komercyjnego użytku. Airbus np. pracuje nad wodorowym silnikiem odrzutowym, ale testy lotnicze koncern planuje rozpocząć dopiero w 2026 r.

Martina Löfqvist przyznała, że stabilność finansowa firmy jest uzależniona od kaprysów rynku wodoru. Zapewniła jednak, że na razie nie ma powodu do obaw o sytuację. Na dowód wskazała, że w ostatnich tygodniach Destinus przejął holenderską firmę OPRA (obecnie Destinus Energy), która produkuje już turbiny gazowe. To zapewni firmie stałe źródło przychodów.

Oprócz tego przedsiębiorstwo może liczyć też na finansowanie publiczne. W kwietniu rząd hiszpański przyznał Destinusowi dotację w wysokości 26,7 mln euro na rozszerzenie możliwości napędu wodorowego. Sama firma, choć ma siedzibę w Szwajcarii, to działa też w Hiszpanii, FrancjiNiemczech, gdzie zatrudnia ok. 120 osób. 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(36)
WYRÓŻNIONE
HaeM
2 lata temu
WODÓR jest tylko nośnikiem energii i najpierw trzeba go wytworzyć pochłaniając więcej energii niż się z jego spalenia uzyska! To są prawa fizyki i żaden marketingowy beł kot tego nie zmieni!
WANDAL
2 lata temu
Nikt nie poleci, bo go nie będzie stać a jego ślad węglowy uniemożliwi zakup biletu. Dla biednych i normalnych ludzi wystarczą nowoczesne getta zwane miastami 15 minut.
profesor UJ
2 lata temu
nie kupujcie samochodów elektrzycznych . juz po cichu procedowane jest prawo zakazujące parkowania w garażach podziemnych w galeriach handlowych w nowoczesnych blokach z garażem w piwnicy a także zakaz wjazdu na promy. wkrótce więcej ograniczen. wszystko z powodu coraz większej ilości pożarów samochodów elektrycznych wręcz nie możliwych do ugaszenia.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (36)
A nad Radomie...
rok temu
będą przelatywać?
Radom
2 lata temu
dobrym - nigdy dosyć. Tu już wkrótce pierwszy supersonic ,,Łysa Pała" pokaże i udowodni, jak się lata po świecie z Radomia, za publiczne pieniądze do momentu, aż firma zbankrutuje. Trzeba będzie dokładać , dokładać, dokładać wciąż i bez przerwy do tego biznesu, aż to wszystko końcu pierdyknie, bo nie ma innej możliwości. ! Radom tak, ale jako wojskowe lotnisko koło Kielc.
kcd
2 lata temu
Co tak naprawdę może się to uda za 50 lat. Jak już opanujemy problemy z odpowiednio wydajnym silnikiem wodorowym, pozostają problemy z czego ma być zbudowany samolot, jego chłodzeniem w trakcie lotu, sterowaniem, problemów lotu z prędkością ok. 5 Ma. Na razie mamy raczej samolocik, a nie samolot pasażerski.
To rzeczywiśc...
2 lata temu
"kosmiczna" prędkość .
pipek
2 lata temu
Z Radomia bliżej do Dubaju więc będę wyskakiwali na kawę lub do jubilera.
...
Następna strona