Przedsiębiorcy przelewają do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zbyt dużo. A to złotówka, a to dziesięć, a to… dodatkowy tysiąc. W ubiegłym roku firmy zasiliły konta ZUS kwotą blisko 2 mld zł ekstra. Taka sytuacja dotknęła ponad miliona przedsiębiorców.
Jak to możliwe? Albo prowadzący działalność co miesiąc płacili za dużo, albo zlecili jeden dodatkowy przelew.
W efekcie na indywidualnym koncie powstała nadwyżka. Można ją bez problemu odzyskać - ZUS zwróci te środki bez zbędnych dyskusji.
Zgodnie z przepisami ewentualna nadpłata najpierw trafia na poczet zaległości z innych miesięcy. Jeżeli zaległości nie ma - przedsiębiorca musi zdecydować, co ze środkami zrobić. Do wyboru są dwie opcje: zwrot nadpłaconych pieniędzy lub zaliczenie ich na poczet przyszłych wpłat. Jeżeli wiesz, że masz nadpłatę, to możesz następnym razem zapłacić po prostu mniej. Wtedy stan środków zrówna się z tym, co powinno tam być.
Sytuacja się komplikuje, gdy firma zakończyła lub zawiesiła działalność. W ZUS "leżą" miliony złotych od przedsiębiorców, którzy działalności już nie prowadzą. W 2019 roku na kontach było ponad 100 mln zł nadpłaconych i niedotykanych pieniędzy od firm, które już dalej nie działają.
Jak sprawdzić stan konta? Trzeba odwiedzić dowolną placówkę ZUS-u lub wejść na swój profil na Platformie Usług Elektronicznych. Tam każdy przedsiębiorca może sprawdzić, czy ma koncie ewentualną nadpłatę lub niedopłatę.
Pięć lat na odzyskanie pieniędzy
Stan wynosi 0 zł? Nie ma zatem problemu. Jest nadpłata? Wystarczy złożyć wniosek, by otrzymać zwrot wszystkich środków. ZUS zwraca pieniądze w ciągu 30 dni od złożenia pisma.
Z wnioskiem nie ma co zwlekać, gdyż po 5 latach (liczonych od dnia wpłaty lub zawiadomienia z ZUS) nadwyżka się przedawnia.
Ten, kto chce odzyskać składki, może składać wniosek o zwrot. W tym celu powinien wybrać formularz RZS-P, cyli "Wniosek płatnika składek o zwrot nienależnie opłaconych składek".
Jak wypełnić wniosek
Wypełnianie należy zacząć od wybrania miejsca złożenia pisma (najlepiej oczywiście wybrać ten ZUS, z którego usług już korzystamy) oraz podać podstawowe dane firmy. To np. NIP, REGON, numer PESEL płatnika, nazwę firmy i rodzaj oraz nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość. W drugiej części formularza istotne są dane kontaktowe: dokładny adres firmy oraz ewentualny namiar telefoniczny.
Niezbędny będzie również powód nadpłaty. W tym wypadku wystarczy jednak krótka informacja na przykład o błędzie rachunkowym, podwójnym przelewie lub innej losowej sytuacji.
Dalej wystarczy tylko zdecydować o sposobie zwrotu środków. Może to być przelew na konto bankowe, konto spółdzielczej kasy oszczędnościowo-rozliczeniowej lub przekaz pieniężny na adres siedziby firmy. W ostatnim etapie formularza należy wskazać adres korespondencyjny firmy. I już. Gotowe.
A jeżeli ZUS się spóźni i zwrot będzie trwał dłużej niż 30 dni? Zapłaci ci dodatkowo odsetki, takie jak od zaległości podatkowych.