Wywodzący się z 22-tys. miasteczka w środkowej Polsce, z Wielunia, Wielton jest dziś nie tylko znaczącym w Europie producentem naczep i przyczep samochodowych, ale i jedną z dziesięciu największych firm w branży na świecie.
Wielton znajduje się w europejskim TOP3 i światowym TOP10 wśród producentów naczep, przyczep i zabudów samochodowych. Spółka powstała w 1996 r., a nieprzerwanie od 2007 r. jest notowana na GPW.
Należąca do Grupy Wielton spółka Lawrence David wyprodukuje dla Amazona 40 pojazdów testowych. Są to naczepy z osiami dzielonymi, co pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Będą służyły do transportu między dużymi magazynami przeładunkowymi (tzw. hubami) amerykańskiego giganta sprzedaży internetowej.
Nie jest to jedyne innowacyjne przedsięwzięcie, w jakie zaangażował się Wielton. Kolejne polega na stworzeniu zestawu (ciągnika z naczepą) zużywającego o 13 proc. mniej paliwa. Z tego 6 proc. oszczędności ma wygenerować naczepa o zmiennym kształcie, zależnie od wysokości ładunku. Projekt o nazwie Falcon realizuje francuska spółka zależna Wieltonu Fruehauf wspólnie z Renaultem i Volvo.
Od 2015 r. Wielton regularnie i bez kompleksów przejmuje konkurentów z zachodniej Europy – to francuski Fruehauf, włoski Viberti Rimorchi, brytyjski Lawrence David oraz niemiecki Langendorf. W efekcie polska spółka nie martwi się o rozwój czy utrzymanie na rynku, ale o to w jaki sposób nadążyć za popytem rynku i potrzebami klientów.
Błyskawiczna ekspansja zagraniczna polskiej firmy to przede wszystkim czasy prezesury Mariusza Golca. Z wykształcenia inżynier i menedżer związany ze spółką Wielton niemal od początku jej istnienia. Przez 15 lat zajmował w niej stanowisko wiceprezesa, a od 2015 r. zasiada w fotelu jej prezesa.
Produkty wychodzące z Wieltona można konfigurować na 800 sposobów. Spółka w całej grupie zatrudnia 3200 osób, w tym 300 inżynierów. Spółka wyceniana jest obecnie na ponad 717 mln zł.