W ramach inwestycji, oprócz budowy nowej linii kolejowej, PLK ma zmodernizować istniejącą linię 104, na trasie Chabówka - Nowy Sącz.
Jak informują przedstawiciele PLK, wydana prawomocna decyzja środowiskowa to pierwsza decyzja administracyjna dla inwestycji, która ma w założeniu zapewnić lepszą komunikację w Małopolsce, z północy na południe Polski i Europy na osi Bałtyk - Bałkany - Morze Czarne.
W ramach inwestycji PLK ma wybudować 58 km nowych torów. Linia będzie poprowadzona od miejscowości Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje się na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia się rozgałęzi i będzie biec na wschód do Tymbarku na zachód do miejscowości Mszany Dolnej.
Tam linia połączy się z istniejącą trasą Chabówka - Nowy Sącz, która ma zostać zmodernizowana.
Łączna wartość inwestycji to 7 mld złotych. Etap przygotowawczy, w tym prace projektowe, ma się zakończyć do 2021 roku. Budowa nowej linii jest zaplanowana na lata 2020-24 a modernizacja 75 km trasy Chabówka - Nowy Sącz na 2020-27.
Jak wynika z analiz prezentowanych przez PLK, budowa nowej trasy umożliwi podróżowanie na trasie Kraków - Zakopane w czasie krótszym niż dwie godziny, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej jednej godziny.
Jak zapewniają władze PLK, nowa inwestycja wpłynie także na transport towarów. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk - Bałkany - Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska.