Ursynowski tunel liczy 2335 metrów i jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Od 22 grudnia 2020 r. kierowcy mają do dyspozycji ponad 15-kilometrowy odcinek tej trasy między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska wraz z mostem na Wiśle.
O decyzji wojewody Konstantego Radziwiłła w sprawie zgody na otwarcie ursynowskiego odcinka POW, którego częścią jest ponaddwukilometrowy tunel, poinformowano w poniedziałek rano. Decyzja ta była ostatnim etapem przed otwarciem nowej trasy po tym, jak pozwolenie na użytkowanie odcinka wydał Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Połącznie dwóch autostrad
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł. Dofinansowanie zapewniła Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.
Premier Mateusz Morawiecki powiedział podczas otwarcia, że to "pewnego rodzaju symbol połączenia Polski Wschodniej i Polski Zachodniej.
- Połączenia ze sobą dwóch systemów dróg ekspresowych, dwóch autostrad. To bardzo ważne, ponieważ do tej pory Polska w dużym stopniu była pocięta, poszatkowana taką siatką dróg ekspresowych - bardzo potrzebną - ale nie połączonych ze sobą w bardzo wielu miejscach - powiedział.
Morawiecki zapewnił, że rząd pracuje nad logicznym spięcie dróg, by zapewnić odpowiednią architekturą komunikacyjną całej Polsce.
- Jestem przekonany, że tunel pod Ursynowem nie tylko przyczyni się do zwiększenia komfortu życia mieszkańców Warszawy i całej Polski, ale także do zwiększenia ich bezpieczeństwa - mówił premier Mateusz Morawiecki, otwierając ursynowski odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy.
Podczas uroczystego otwarcia nowej trasy Morawiecki wskazał, że na polskich drogach wciąż ginie zbyt dużo osób, stąd m.in. zmiany w przepisach oraz nowa infrastruktura drogowa.
Opóźnienia i nieprawidłowści
Inwestycja jednak szła jak po grudzie. Ot, choćby we wrześniu. Warto przypomnieć o problemach przy powstawaniu Południowej Obwodnicy Warszawy. GDDKiA stwierdziła nieprawidłowości w nawierzchni betonowej ułożonej poza tunelem - poinformowała rzeczniczka warszawskiego oddziału Małgorzata Tarnowska.
- W trakcie odbiorów wykryliśmy nieprawidłowości w nawierzchni betonowej ułożonej poza tunelem. To 400-metrowy odcinek lewego i środkowego pasa ruchu jednej jezdni trasy głównej po wschodniej stronie węzła Ursynów - wyjaśniła rzeczniczka Małgorzata Tarnowska pod koniec paździenika.
Przedstawicielka GDDKiA zaznaczyła, że nieprawidłowości wykryto w trakcie badań kontrolnych, które są prowadzone "na każdym etapie robót, jak i w całym okresie gwarancyjnym oraz późniejszego użytkowania". Jedno z nich wykazało problemy z ułożoną nawierzchnią betonową.