Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRWL
|
aktualizacja

Najtańsze loty krajowe w 2023 r. W dwie strony kosztują tyle, co pociąg

3
Podziel się:

W mijającym roku 3,2 mln osób skorzystało z krajowych połączeń lotniczych. To 8 proc. wszystkich pasażerów latających z polskich lotnisk. Oto gdzie lataliśmy najczęściej i ile średnio płaciliśmy za krajowe bilety lotnicze.

Najtańsze loty krajowe w 2023 r. W dwie strony kosztują tyle, co pociąg
Oto jak lataliśmy po Polsce w w 2023 r. (Materiały prasowe)

Dotychczas w 2023 r. Polacy najczęściej podróżowali samolotami pomiędzy czterema głównymi miastami: Krakowem, Gdańskiem, Szczecinem i Warszawą. Dane pochodzą z raportu eSky.pl.

To właśnie te miasta były najpopularniejszymi kierunkami lotów krajowych. Na pierwszych pięciu trasach w zestawieniu tegorocznych lotów krajowych, linie lotnicze przewiozły ponad 60 proc. wszystkich pasażerów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

Najtaniej lataliśmy z Olsztyna

Co ciekawe, najtańsze bilety lotnicze można było kupić na trasie Wrocław-Olsztyn, gdzie koszt biletu w obie strony wynosił jedynie 126 zł.

Z drugiej strony, najdroższe bilety były na trasie Wrocław-Rzeszów (z przesiadką w Warszawie), gdzie cena biletu w jedną stronę wynosiła aż 705 zł.

W podsumowaniu przewozów pasażerskich lotniczych za rok 2022 Urząd Lotnictwa Cywilnego podał, że w ruchu krajowym obsłużono wówczas 3,2 miliona pasażerów. Co stanowiło 8 proc. wszystkich operacji wykonanych na polskich lotniskach.

Z północy na południe

Najczęściej wybieranymi lotami dotychczas w 2023 r. były te łączące Gdańsk i Kraków. Z tych połączeń skorzystała niemal jedna piąta (19 proc.) osób podróżujących na trasach znajdujących się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych połączeń. Średnia cena biletu lotniczego między stolicami Pomorza i Małopolski wyniosła 192 zł dla podróży w jedną stronę i 305 zł dla lotów w obie strony.

Drugie i trzecie miejsce w rankingu najpopularniejszych tras zajmuje Szczecin z lotami do Warszawy i Krakowa. Na tych trasach obsłużono kolejno 13 proc. i 12 proc. wszystkich krajowych pasażerów w 2023 roku.

Średnie ceny krajowych połączeń lotniczych

Za podróż między Warszawą a Szczecinem w jedną stronę trzeba było zapłacić średnio 361 zł, a w dwie strony – 647 zł. Natomiast na trasie Kraków-Szczecin, bilety były tańsze nawet o kilkaset złotych. Bilet w jedną stronę kosztował tam 175 zł, a w obie strony – 275 zł.

Pierwszą połowę zestawienia zamykają połączenia z Wrocławia i Lublina do Gdańska. Na trasie Gdańsk-Wrocław, która zajęła czwarte miejsce w rankingu, podróżowało 11 proc. pasażerów. Podobnie było na trasie Lublin-Gdańsk, która zajęła piąte miejsce — tam podróżowało 10 proc. pasażerów.

Aby dostać się z Pomorza do najludniejszego miasta na Dolnym Śląsku i z powrotem, Polacy płacili średnio 138 zł w jedną stronę i 209 zł za lot w obie strony. Na trasie Lublin-Gdańsk ceny były nieco niższe - 119 zł i 204 zł odpowiednio. Szczecin-Warszawa Modlin to trasa, która zajęła szóstą pozycję wśród najchętniej wybieranych przez Polaków połączeń lotniczych w 2023 roku. Ta trasa była jednocześnie najtańszą ze wszystkich przedstawionych w rankingu TOP 10.

Podróżujący w jedną stronę wydawali na lot około 89 zł, a przy powrocie tą samą drogą – jedynie 163 zł. Loty krajowe na liniach Kraków-Poznań i Kraków-Olsztyn cieszyły się identycznym zainteresowaniem. Na obu tych trasach podróżowało po 8 proc. Polaków. Średnia cena biletu między Krakowem a Poznaniem wyniosła 121 zł w jedną stronę i 159 zł za lot tam i z powrotem. Z kolei podróż samolotem ze stolicy Warmińsko-Mazurskiego do największego miasta w Małopolsce w jedną stronę kosztowała 109 zł, a w dwie strony – 157 zł. Lista 10 najpopularniejszych krajowych tras w 2023 roku obejmuje również loty łączące Warszawę z Wrocławiem i Gdańskiem. Te trasy zajęły odpowiednio dziewiąte i dziesiąte miejsce.

Dla połączenia Warszawa-Wrocław, koszt podróży w jedną stronę wynosił średnio 290 zł, a w obie strony – 556 zł. Natomiast za loty między polską stolicą a Gdańskiem Polacy płacili odpowiednio 269 zł i 451 zł.

Analitycy z eSky.pl sprawdzili również, na jakich krajowych trasach podróżowanie samolotem było najbardziej i najmniej korzystne finansowo.

Okazało się, że najwięcej mogli zaoszczędzić ci, którzy zdecydowali się na pokonanie samolotem około 500 km między Wrocławiem a Olsztynem. Za lot w jedną stronę płacili tam średnio 69 zł, a za lot tam i z powrotem – 126 zł.

Na przeciwnym końcu skali znalazły się połączenia na trasie Wrocław-Rzeszów, gdzie lot w obie strony kosztował aż 705 zł. Jednak gdy wybieraliśmy połączenia tylko w jedną stronę, to najdroższe były połączenia w przypadku Katowic i Gdańska z lub do Poznania, gdzie cena biletu wynosiła około 530 zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
WP Finanse
KOMENTARZE
(3)
WYRÓŻNIONE
erazm
12 miesięcy temu
W Polsce powinny istnieć tylko długie połączenia, tj.: Szczecin-Krakow, Szczecin-Rzeszow, Krakow-Gdansk, Wroclaw-Gdansk, - wszystkie z międzylądowaniem w Warszawie. Śmiesznie krótkie loty, jak np. z Krakowa do Warszawy sa utrzymywane chyba tylko dla posłów, którzy nie maja odwagi jechać pociągiem (trzeba przejść AZ przez dwa dworce, spotkać wyborowi itd.) oraz dla jakichś bogaczy, ktorzy nie chca sie mieszać ze zwykłymi ludźmi. Czasowo na krótkich trasach samolot pozera wiecej czasu od pociągów.
Prezydent2025
12 miesięcy temu
Tylko z Szyman pod Szczytnem do Olsztyna jeszcze kawał drogi.
Krywlany
12 miesięcy temu
Lotnisko Białystok wybudować w 2024 roku.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (3)
erazm
12 miesięcy temu
W Polsce powinny istnieć tylko długie połączenia, tj.: Szczecin-Krakow, Szczecin-Rzeszow, Krakow-Gdansk, Wroclaw-Gdansk, - wszystkie z międzylądowaniem w Warszawie. Śmiesznie krótkie loty, jak np. z Krakowa do Warszawy sa utrzymywane chyba tylko dla posłów, którzy nie maja odwagi jechać pociągiem (trzeba przejść AZ przez dwa dworce, spotkać wyborowi itd.) oraz dla jakichś bogaczy, ktorzy nie chca sie mieszać ze zwykłymi ludźmi. Czasowo na krótkich trasach samolot pozera wiecej czasu od pociągów.
Krywlany
12 miesięcy temu
Lotnisko Białystok wybudować w 2024 roku.
Prezydent2025
12 miesięcy temu
Tylko z Szyman pod Szczytnem do Olsztyna jeszcze kawał drogi.