Budimex rozpoczął prace pod koniec 2016 r. Przez ten czas realizował zadania na głównych arteriach oraz przy przebudowie infrastruktury technicznej. W sumie Budimex wybudował przy tej inwestycji 7,3 km trasy głównej. Firma działała także na drogach krzyżujących się z oboma alejami. W sumie było ich aż 8 – informuje serwis WNP.
Kierowcy mogą już jechać przez przebudowane aleje Niepodległości i Paderewskiego, które są teraz dwujezdniowymi ulicami przebiegającymi w wykopie, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, dwupasmowymi ścieżkami rowerowymi i nowymi chodnikami.
Radości z powodu ukończenia trasy nie kryje prezydent Tadeusz Truskolaski.
– Otwarcie trasy Niepodległości przypada w stulecie odzyskania niepodległości. Ktoś mógłby powiedzieć: No jak to? Przecież to było 11 listopada 1918 roku? Ale Białystok odzyskał niepodległość w 1919 roku. Jest to więc trasa Niepodległości na stulecie odzyskania niepodległości – powiedział.
Dodał, że trasa jest niezwykle ważna. Kończy, wieńczy pierścień obwodnic miejskich, takich wewnętrznych, ale przebiegających blisko granic Białegostoku.
- O skali inwestycji, jaką wykonał Budimex SA dla Białegostoku mówią liczby dotyczące ilościowego zakresu prac. W obu etapach budowy Trasy Niepodległości wykonawca wykopał 975 tys. m3 ziemi oraz zużył 197 tys. m3 gruntu do stworzenia niezbędnych nasypów. Przy robotach, do samej podbudowy użyto 285 tys. m2 kruszywa łamanego i 193 tys. m2 betonu asfaltowego - powiedział Artur Popko, Dyrektor Budownictwa i Wiceprezes Budimex S.A.
Do zbrojeń wykorzystano 5 mln 202 tys. kg materiału.
– Roboty branżowe z kolei przedstawiają się w kilometrach. Przy Trasie Niepodległości stworzyliśmy lub przebudowaliśmy 11,2 km sieci wodociągowej, ponad 36 km kanalizacji deszczowej, prawie 44 km sieci kablowej oświetlenia oraz 19,1 km sieci energetycznej – dodał Popko.
Trasa Niepodległości zapewnia szybki objazd Białegostoku od zachodniej strony, łączy południową część miasta i obszaru funkcjonalnego z siecią dróg krajowych. Wraz ze zrealizowaną wcześniej Trasą Generalską i ul. K. Ciołkowskiego tworzy 28 km dróg, które umożliwią sprawne poruszanie się bez konieczności wjeżdżania do centrum.
To ostatni element zarówno obwodnicy śródmiejskiej okalającej centrum, jak i dróg wyprowadzających ruch drogowy w kierunku Warszawy, Lublina i Bobrownik.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl