Droga ekspresowa S19, na której trasie wydrążony zostanie tunel, to część szlaku Via Carpatia. Do budowy podziemnej nitki wykorzystana zostanie maszyna TBM - nie jest to niczym niezwykłym. Tego typu urządzenia były i są stosowane np. w powstającym pod Łodzią kolejowym tunelu średnicowym czy w warszawskim metrze.
Wrażenie niezmiennie robi sama akcja logistyczna. Tego typu maszyny są montowane na miejscu, w komorze startowej, z której zaczynają drążenie. Wcześniej jednak trzeba części gigakreta, które ważą po kilkaset ton, przetransportować.
We wtorek (29 listopada) m.in. tarcza maszyny dla S19 trafiła do Babicy na Podkarpaciu, gdzie pracę ma zacząć wiosną 2023 r. Oddanie całego odcinka Rzeszów Południe - Babica ma nastąpić w czerwcu 2026 r. Zakontraktowana wartość inwestycji, którą zrealizuje konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construccion to 2,2 mld zł.
Wielki mechaniczny kret na budowie trasy Via Carpatia (S19)
Tunel drogowy na trasie S19 Rzeszów - Babica będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m i masie 4000 ton, z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Maszyna będzie wiercić dziennie ok. 10 m tunelu.
W nocy z piątku na sobotę z Opola wyruszy drugi konwój, który będzie przewoził kolejne elementy maszyny TBM, która wydrąży tunel na podkarpackim odcinku drogi Via Carpatia. Największy element tego transportu, napęd główny maszyny, będzie ważył około 240 ton.
Pierwszy konwój jechał na plac budowy 18 dni. Kolejny transport zapewne zajmie tyle samo czasu. Trasa jest identyczna: A4, A1, S8, S2, S17, S12, S19 i DK19. Przejazd spowoduje utrudnienia. GDDKiA z wyprzedzeniem informuj o nich na swojej stronie.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.