Dawno minęły czasy, w których największe firmy kojarzone były z ogromnymi fabrykami. W tej chwili najbardziej wartościowe i często najbardziej dochodowe są firmy internetowe i technologiczne. W piątce spółek o największej kapitalizacji na giełdzie w USA są: Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet (właściciel Google)
i Facebook. Sam Apple jest wart więcej niż wszystkie 461 spółek warszawskiej giełdy razem wzięte.
Na prawie 950 mld dolarów wyceniany jest biznes Apple. Powyżej 900 mld dolarów warte są jeszcze Microsoft i Amazon. Goni je Alphabet z kapitalizacją na poziomie 850 mld dolarów, dystansując Facebooka, którego wartość inwestorzy oceniają na nieco ponad 500 mld dolarów.
Cała piątka opublikowała już raporty finansowe za 2018 rok. W nich potwierdziły, że nie bez powodu inwestorzy z całego świata stawiają na nie ogromne pieniądze. W sumie ze sprzedaży produktów i usług zainkasowały w ubiegłym roku 802 mld dolarów. Jak wylicza serwis Visualcapitalist, to kwota odpowiadająca rocznemu PKB największych krajów. Niewiele lepsze statystyki ma osiemnasta w rankingu Holandia. Poniżej 700 mld dolarów PKB miała kolejna Arabia Saudyjska, a więc jeden z naftowych gigantów. Polskie PKB to 525 mld dolarów.
Na czym zarabiają najwięksi?
Znakiem czasu jest, że najbardziej wartościowa i zyskowna spółka zarabia na sprzedaży telefonów komórkowych. Apple w 2018 roku zainkasował prawie 167 mld dolarów na iPhone-ach. Na nich firma zbudowała swoją potęgę, choć oczywiście nie tylko im zawdzięcza dziesiątki miliardów przychodów.
Co dziesiąty dolar ze sprzedaży przypadał na komputery. Na Mac-ach Apple zgarnął w ubiegłym roku 25,5 mld dolarów. Kolejne niecałe 19 mld dolarów przypadło na iPad-y.
Czytaj więcej: Apple pierwszą w historii Wall Street spółką o takiej wartości. Przebiła bilion dolarów
Co ciekawe, więcej pieniędzy płynie do kasy Apple z usług niż ze sprzedaży iPad-ów i Mac-ów z osobna. Przez Apple Pay, Apple Music i Apple TV firma spieniężyła ponad 37 mld dolarów. Ostatnie zapowiedzi władz firmy wskazują, że chcą agresywniej wejść na rynek usług finansowych poprzez Apple Card.
Amazon nie tylko w sieci
Pod względem sprzedaży firmie Apple ustępuje tylko Amazon, ale już pod względem zysku wypada gorzej niż rywale. Największy na świecie sklep internetowy zarobił na czysto 10 mld dolarów. Co ciekawe, bezpośrednio przez amazon.com sprzedaż stanowi niewiele ponad 50 proc. całości przychodów. Na resztę składają się m.in. usługi takie jak Amazon Prime czy AWS.
Czytaj więcej: Wielka inwestycja Amazona w Polsce. Da tysiąc miejsc pracy
Prawie 7,5 proc. firma inkasuje ze sprzedaży w sklepach stacjonarnych. Mowa o ponad 17 mld dolarów. Jest to nawet najszybciej rozwijający się segment biznesu Amazona. W 2018 roku sprzedaż zwiększyła się o prawie 200 proc. Powierzchnia sklepów z logotypem firmy tylko w USA liczy sobie już ponad 19 mln metrów kwadratowych.
Google i Youtube
Mniejszą sprzedaż, ale 3-krotnie większe zyski od Amazonu wypracował w 2018 roku Alphabet. Dla wielu osób nazwa ta może brzmieć obco, ale stoi za nią właściciel Google i Youtube. Te dwa serwisy w rok dzięki reklamom zapewniły firmie 96,3 mld dolarów. Stanowiło to 70 proc. wszystkich wpływów. Reszta to reklamy w ramach Google Ads i dochody m.in. z Google Play.
Choć Google i Youtube są dostępne na całym świecie, największe pieniądze generują w Stanach Zjednoczonych - około 46 proc. wszystkich przychodów. Na Europę z Afryką przypada udział około 33 proc.
Okno na świat
Różnorodne produkty i usługi ma Microsoft. Firma znana głównie z systemu operacyjnego Windows z jego sprzedaży rocznie inkasuje blisko 20 mld dolarów, ale stanowi to niecałe 18 proc. przychodów. Większy udział (26 proc.) ma pakiet aplikacji biurowych Office - ponad 28 mld dolarów.
W obu przypadkach mowa zarówno o samych produktach, jak i związanych z nimi usługach w chmurze. Konkretnie temu dedykowana jest platforma Azure, która do puli dorzuciła w ubiegłym roku 26,1 mld dolarów (23,7 proc.). Microsoft zarabia też duże pieniądze na grach. Do firmy należy konkurent Google, a więc przeglądarka Bing, a także portal Linkedin.
Po prostu Facebook
Zdecydowanie mniejszym biznesem jest Facebook. W ubiegłym roku zainkasował prawie 56 mld dolarów, co jest marnym wynikiem na tle konkurentów. Nie ma jednak sobie równych pod względem przełożenia przychodów na zyski. Te wyniosły bowiem aż 22,1 mld dolarów, czyli blisko 40 proc. sprzedaży.
W przeciwieństwie do innych firm Facebook skupia się na prowadzeniu portalu i zarabianiu pieniędzy z reklam na nim wyświetlanych. Zaledwie 1,5 proc. sprzedaży to różnego rodzaju prowizje i opłaty.
Z ostatniego raportu Facebooka wynika, że na pojedynczym użytkowniku portalu zarabia około 35 dolarów rocznie. Dla porównania w przypadku Netflixa jest to około 30 dolarów. Najwięcej zarabia w USA (43 proc. przychodów). Dalej jest Europa (24 proc.) i Azja (21 proc.).
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl