Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Największe miasto bez kolei odzyska połączenie. PKP podpisało umowy

69
Podziel się:

W czwartek spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisała dwie umowy z wykonawcami prac projektowych w ramach przywrócenia połączenia kolejowego z Jastrzębia-Zdroju do Katowic. Jastrzębie-Zdrój to największe polskie miasto, do którego nie dojeżdżają pociągi.

Największe miasto bez kolei odzyska połączenie. PKP podpisało umowy
Jastrzębie-Zdrój odzyska połączenie kolejowe z Katowicami (Adobe Stock, Franciszek)

Dzięki podpisanym w czwartek umowom lepszy dostęp do kolei będą mieć również mieszkańcy południowych dzielnic Katowic. Jak podaje spółka PKP PLK, umowy dotyczą opracowania dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla projektów: "Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami" o wartości 10,7 mln zł oraz "Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy-Katowice Murcki-Katowice Ligota linią kolejową nr 142" o wartości 6,8 mln zł.

Inwestycje realizowane są w ramach programu Kolej Plus. W sumie w ramach tego programu w województwie śląskim ma zostać zrealizowanych osiem projektów o szacowanej wartości ponad 2 mld zł.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowy konkurs dla startupów na Game Industry Conference

Największe miasto bez kolei odzyska połączenie

Dzięki odbudowie linii kolejowej mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju zyskają szybkie i wygodne połączenie z Katowicami - zapowiadają kolejarze. Szacowany czas podróży między tymi miastami wyniesie około 72 min. Liczące ok. 80 tys. mieszkańców Jastrzębie-Zdrój od 2001 roku jest największym miastem w Polsce pozbawionym dostępu do kolei.

W ramach projektu odbudowane zostaną dwa odcinki jednotorowe linii kolejowej (nr 159) o łącznej długości ok. 20 km: Jastrzębie-Zdrój Centrum – Pawłowice Śląskie oraz Żory – Orzesze. Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać ciche, ekologiczne pojazdy. Pociągi będą kursowały z prędkością do 120 km/h.

Mieszkańcy południowo-zachodniej części woj. śląskiego zyskają lepszy dostęp do kolei dzięki budowie przystanków: Jastrzębie-Zdrój Szkolna, Jastrzębie Bzie, Żory Baranowice, Żory Aleja Zjednoczonej Europy, Palowice Kolonia, Orzesze Zawada oraz modernizacji stacji w Pawłowicach Śląskich. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się. Prace projektowe planowane są w latach 2023–2026, a roboty budowlane w latach 2026–2029. Szacowana wartość całego zadania to 475 mln zł - podaje firma.

Mieszkańcy Katowic też mają zyskać

Z kolei dzięki przywróceniu ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą a Tychami (linia 142) mieszkańcy południowych dzielnic Katowic: Ochojca, Murcek, Kostuchny i Podlesia zyskają lepszy dostęp do kolei. Szacowany czas przejazdu nową trasą Tychy – Katowice to 29 min. Mijanka, którą przewidziano w Murckach, usprawni przewozy pasażerskie i towarowe.

Zwiększy się także bezpieczeństwo dzięki budowie trzech bezkolizyjnych skrzyżowań torów z drogami – 2 wiaduktów kolejowych oraz 1 wiaduktu drogowego. Linia Katowice Ligota – Tychy (nr 142) stanowi istotny element kolejowej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i obecnie wykorzystywana jest tylko w ruchu towarowym. Prace projektowe zaplanowano latach 2023–2025, a w latach 2026–2029 budowę. Szacowana wartość całego zadania to ponad 142 mln zł - wylicza PKP PLK.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(69)
WYRÓŻNIONE
Hanys
rok temu
"Budują" linie kolejowe które istniały wcześniej,a zostały rozkradzione po 1989 r. taka prawda
Kalinka
rok temu
Przecież za tak nielubianej Komuny kolej funkcjonowała wszędzie a teraz chełpimy się odbudowywaniem , ale niestety tego co zniszczyliśmy,,
Bielawianin
rok temu
W Bielawie na Dolnym Śląsku też, śmiali się z ,reanimowano koleji i mówili, to tym będzie jeździł ? A jednak ,wbrew tym sceptykom szynobusy smigaja i ludzie jeżdżą ! Mimo że Bielawa, nieporównywalnie mniejsza, niż Jastrzębie I tak samo, będzie u was ! Dał, są kopalnie i szkody górnicze Ale jednak kolej potrzebna i stanowi alternatywę, dla zakorkowanych miast ! Zobaczcie na Dolny Śląsk i ile lini już przywrócono ...
NAJNOWSZE KOMENTARZE (69)
mruwka
rok temu
To jeszcze poproszę kolej do i z Bełchatowa, kiedyś dawno temu było połączenie kolejowe z Piotrkowem Tryb. tory są, jeździ z raz dziennie towarowy do elektrowni/kopalni
ToJa
rok temu
Już widzę te wagony wiozące powietrze i sznury samochodów stojących w korku przed przejazdami. Czy ktoś ma trochę wyobraźni?
Jaro z upadaj...
rok temu
A kolej z Nowego do Twardej Góry.
Bielawianin
rok temu
W Bielawie na Dolnym Śląsku też, śmiali się z ,reanimowano koleji i mówili, to tym będzie jeździł ? A jednak ,wbrew tym sceptykom szynobusy smigaja i ludzie jeżdżą ! Mimo że Bielawa, nieporównywalnie mniejsza, niż Jastrzębie I tak samo, będzie u was ! Dał, są kopalnie i szkody górnicze Ale jednak kolej potrzebna i stanowi alternatywę, dla zakorkowanych miast ! Zobaczcie na Dolny Śląsk i ile lini już przywrócono ...
Aha
rok temu
A co z torami z Konina do Turku?
...
Następna strona