Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Największe miasto bez kolei w końcu doczeka się pociągów. Jest przetarg

151
Podziel się:

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała we wtorek, że ogłosiła przetarg na zaprojektowanie linii kolejowej między Jastrzębiem-Zdrojem a Katowicami. W przeszłości do Jastrzębia-Zdroju dojeżdżały pociągi, ale połączenia poupadały i od ponad 20 lat jest to największe w Polsce miasto bez dostępu do kolei. Według planów nowa linia ma być gotowa w 2029 roku.

Największe miasto bez kolei w końcu doczeka się pociągów. Jest przetarg
Jastrzębie-Zdrój doczeka się powrotu pociągów (Adobe Stock, Franciszek)

Jastrzębie-Zdrój ma 88 tys. mieszkańców i od 2001 roku nie dojeżdżają do niego pociągi. To ma się jednak zmienić. Zapowiedziały to w ubiegłym miesiącu PKP PLK, a we wtorek spółka poinformowała o ogłoszeniu przetargu na zaprojektowanie zadania "Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami".

12 par pociągów na dobę

Kolejarze chcą, by inwestycja została zaprojektowana w latach 2023-2025 i zrealizowana w latach 2026-29. W sumie ma to kosztować 475 mln zł netto. Zgodnie z założeniami na trasie Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice ma jeździć 12 par pociągów na dobę, a przejazd z Jastrzębia do Katowic ma zająć 72-74 minut. Prace obejmą ok. 35 km linii kolejowych, przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury, w tym budowę ok. 20,6 km nowych linii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Polska liczy na miliardy z UE. "Nie jestem przesadnym optymistą"

W ramach inwestycji planuje się budowę fragmentu nowej linii i odbudowę części linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju. Zrewitalizowany ma też zostać istniejący fragment pomiędzy Jastrzębiem-Zdrój i Żorami. Odbudowy doczeka się też fragment linii 159 pomiędzy Żorami i Orzeszem. Zakładana jest również budowa 10 nowych punktów obsługi podróżnych (przystanków i stacji).

Inwestycja ma zostać sfinansowana w 85 proc. kosztów kwalifikowanych ze środków PKP PLK w ramach programu Kolej Plus, a w 15 proc. ze środków pochodzących z samorządów - przy czym VAT od wydatków kwalifikowanych podlega rozliczeniu przez PKP PLK. Samorządy mają pokryć, o ile się pojawią, wydatki niekwalifikowane brutto.

Siedem projektów na Śląsku

Odbudowa połączenia do Jastrzębia-Zdroju to jeden z siedmiu projektów z województwa śląskiego, które dostały zapewnienie finansowania w programie Kolej Plus. Z tym przedsięwzięciem wiąże się projekt wnioskowany przez Mikołów (przy wsparciu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii), który zakłada budowę drugiego toru na odcinku Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice na linii wiodącej m.in. z Katowic do Rybnika i Raciborza oraz dobudowę dodatkowych przystanków.

Pięć kolejnych zakwalifikowanych do Kolei Plus projektów dotyczy obszaru Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i wiąże się z projektem Kolei Metropolitalnej, czyli przygotowywanej we współpracy z PKP PLK oferty częstych i szybkich połączeń aglomeracyjnych. W tym wypadku wkład własny do tych sześciu przedsięwzięć, przekraczający 305 mln zł, zapewnia GZM.

Są to: projekt bytomskiego samorządu dotyczący prac na nieczynnych dziś liniach nr 189 i 132 i budowy nowych łącznic w celu stworzenia połączenia Ruda Chebzie – Bytom, wraz z budową nowych przystanków, a także przygotowane w Rudzie Śląskiej alternatywne połączenie Gliwic z Katowicami przez Rudę Kochłowice i towarową południową obwodnicę regionu.

Rząd ogłosił program Kolej Plus w maju 2020 roku. - Kolej Plus to budowa i odbudowa połączeń kolejowych. Przez nieodpowiedzialną politykę transportową po 1989 r. wiele linii kolejowych zostało zlikwidowanych. Nie powstały też nowe tam, gdzie są one potrzebne i oczekiwane przez Polaków. Wychodzimy naprzeciw tym oczekiwaniom - mówił wówczas minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
inwestycje
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(151)
WYRÓŻNIONE
FAX
2 lata temu
"Z uwagi na występujące rozbieżności dotyczące kwestii usytuowania końcowego punktu obsługi pasażerskiej w Jastrzębiu-Zdroju (tj. lokalizacja stacji podziemnej w rejonie Ronda Centralnego, zakładana do realizacji w ramach projektu Kolej+ oraz budowa stacji kolejowej w miejscu nieistniejącego p.o. Jastrzębie Górna zlokalizowanego w pobliżu ulic Północnej i Sybiraków, zakładana do realizacji w ramach STEŚ przygotowywanego przez CPK), przeanalizowane zostały przez wykonawców obu projektów techniczne możliwości wzajemnego połączenia obu rozwiązań. W związku z tym ustalono, że: • W przypadku zakwalifikowania się projektu do dalszych etapów naboru programu Kolej+ i realizacji wariantu 2, na dalszych etapach programu nastąpi rezygnacja z lokalizacji stacji końcowej z rejonu Ronda Centralnego w zamian za wpięcie się do układu torowego stacji kolejowej planowanej do realizacji w ramach CPK. Przyjęcie takiego rozwiązania pozwoli na wyeliminowanie konieczności budowy dwóch obiektów obsługi pasażera w najbliższym sąsiedztwie oraz wzajemne połączenie infrastruktury kolejowej, umożliwiającej także prowadzenie ruchu regionalnego w relacji Żory – Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski bez konieczności zmiany czoła." - to w końcu będzie budowana stacja Jastrzębie-Zdrój Centrum (nawet w innej lokalizacji) czy nie??
Kolejarz
2 lata temu
Czy ktoś potrafi mi wytłumaczyć dlaczego realizacja połączenia które istniało ma zająć SIEDEM lat? Tylko bez sarkazmów
Władek
2 lata temu
To w sumie 20 km nowej linii kolejowej będą budować przez 7 lat? Chyba łopatami i taczkami, bo to niecałe 8 m dziennie. Startuję do przetargu, ze szwagrem damy radę.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (151)
Kilof
2 lata temu
Brawo pani mocna figura ! Planujecie zrobić kolej na najwiekszych szkodach górniczych , gdzie teren od lat najbardziej osiada .
FAX
2 lata temu
"Z uwagi na występujące rozbieżności dotyczące kwestii usytuowania końcowego punktu obsługi pasażerskiej w Jastrzębiu-Zdroju (tj. lokalizacja stacji podziemnej w rejonie Ronda Centralnego, zakładana do realizacji w ramach projektu Kolej+ oraz budowa stacji kolejowej w miejscu nieistniejącego p.o. Jastrzębie Górna zlokalizowanego w pobliżu ulic Północnej i Sybiraków, zakładana do realizacji w ramach STEŚ przygotowywanego przez CPK), przeanalizowane zostały przez wykonawców obu projektów techniczne możliwości wzajemnego połączenia obu rozwiązań. W związku z tym ustalono, że: • W przypadku zakwalifikowania się projektu do dalszych etapów naboru programu Kolej+ i realizacji wariantu 2, na dalszych etapach programu nastąpi rezygnacja z lokalizacji stacji końcowej z rejonu Ronda Centralnego w zamian za wpięcie się do układu torowego stacji kolejowej planowanej do realizacji w ramach CPK. Przyjęcie takiego rozwiązania pozwoli na wyeliminowanie konieczności budowy dwóch obiektów obsługi pasażera w najbliższym sąsiedztwie oraz wzajemne połączenie infrastruktury kolejowej, umożliwiającej także prowadzenie ruchu regionalnego w relacji Żory – Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski bez konieczności zmiany czoła." - to w końcu będzie budowana stacja Jastrzębie-Zdrój Centrum (nawet w innej lokalizacji) czy nie??
Jastrzębie-wi...
2 lata temu
Ale my w Jastrzębiu wsi już nie potrzebujemy pociągów bo po co nam one ? Ta osada i tak się zapada a ludzie wyjeżdżają z tej wsi. Co innego gdy by ta kolej wróciła 10 czy 15 lat temu, ale nie teraz. No i ta podróż do Katowic, po co tam komu jechać pociągiem? Jak już to lepiej by pociągi jeździły np w góry lub nad morze. Taśmy swoje drogą, ta kolej była już tyle razy dofinansowana a pociągiem w ramach testu miały jeździć od chyba 2015 roku i nic nie jeździ.
Oliwier
2 lata temu
Trzeba iść z duchem czasu i nieustannie się rozwijać! Ja też zdecydowałem się na poważny krok i kupiłem mieszkanie. Teraz tylko remont i wykończeniówka, którymi zajmie się firma Nadzory Konieczne. Nie mogę się doczekać efektów!
Qbs
2 lata temu
Redakcjo, a może coś ponad ogólnodostępne informacje? Gdzie mają być dokładnie ulokowane nowe przystanki? Jaki ma być przebieg odtworzonego połączenia? Dlaczego również wprowadzacie w błąd czytających, zwłaszcza młodszego pokolenia i mniej doinformowanych? Połączenia do Jastrzębia-Zdroju nie „podupadały tak se po prostu” - były celowo niszczone przez decydentów z Warszawy (czy gdzie tam byli, no matter) w zaplanowanych na skalę krajową działaniach. Oczywiście, do tego dochodzi niedbałość, wandalizm i złodziejstwo które do społu przyczyniły się „u podstaw” do zniszczenia kolei w Jastrzębiu, między Żorami a Orzeszem i okolicach. I dlaczego tolerujecie na swojej stronie trolling? To źle o Was świadczy.
...
Następna strona