Jastrzębie-Zdrój ma 88 tys. mieszkańców i od 2001 roku nie dojeżdżają do niego pociągi. To ma się jednak zmienić. Zapowiedziały to w ubiegłym miesiącu PKP PLK, a we wtorek spółka poinformowała o ogłoszeniu przetargu na zaprojektowanie zadania "Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami".
12 par pociągów na dobę
Kolejarze chcą, by inwestycja została zaprojektowana w latach 2023-2025 i zrealizowana w latach 2026-29. W sumie ma to kosztować 475 mln zł netto. Zgodnie z założeniami na trasie Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice ma jeździć 12 par pociągów na dobę, a przejazd z Jastrzębia do Katowic ma zająć 72-74 minut. Prace obejmą ok. 35 km linii kolejowych, przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury, w tym budowę ok. 20,6 km nowych linii.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W ramach inwestycji planuje się budowę fragmentu nowej linii i odbudowę części linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju. Zrewitalizowany ma też zostać istniejący fragment pomiędzy Jastrzębiem-Zdrój i Żorami. Odbudowy doczeka się też fragment linii 159 pomiędzy Żorami i Orzeszem. Zakładana jest również budowa 10 nowych punktów obsługi podróżnych (przystanków i stacji).
Inwestycja ma zostać sfinansowana w 85 proc. kosztów kwalifikowanych ze środków PKP PLK w ramach programu Kolej Plus, a w 15 proc. ze środków pochodzących z samorządów - przy czym VAT od wydatków kwalifikowanych podlega rozliczeniu przez PKP PLK. Samorządy mają pokryć, o ile się pojawią, wydatki niekwalifikowane brutto.
Siedem projektów na Śląsku
Odbudowa połączenia do Jastrzębia-Zdroju to jeden z siedmiu projektów z województwa śląskiego, które dostały zapewnienie finansowania w programie Kolej Plus. Z tym przedsięwzięciem wiąże się projekt wnioskowany przez Mikołów (przy wsparciu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii), który zakłada budowę drugiego toru na odcinku Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice na linii wiodącej m.in. z Katowic do Rybnika i Raciborza oraz dobudowę dodatkowych przystanków.
Pięć kolejnych zakwalifikowanych do Kolei Plus projektów dotyczy obszaru Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i wiąże się z projektem Kolei Metropolitalnej, czyli przygotowywanej we współpracy z PKP PLK oferty częstych i szybkich połączeń aglomeracyjnych. W tym wypadku wkład własny do tych sześciu przedsięwzięć, przekraczający 305 mln zł, zapewnia GZM.
Są to: projekt bytomskiego samorządu dotyczący prac na nieczynnych dziś liniach nr 189 i 132 i budowy nowych łącznic w celu stworzenia połączenia Ruda Chebzie – Bytom, wraz z budową nowych przystanków, a także przygotowane w Rudzie Śląskiej alternatywne połączenie Gliwic z Katowicami przez Rudę Kochłowice i towarową południową obwodnicę regionu.
Rząd ogłosił program Kolej Plus w maju 2020 roku. - Kolej Plus to budowa i odbudowa połączeń kolejowych. Przez nieodpowiedzialną politykę transportową po 1989 r. wiele linii kolejowych zostało zlikwidowanych. Nie powstały też nowe tam, gdzie są one potrzebne i oczekiwane przez Polaków. Wychodzimy naprzeciw tym oczekiwaniom - mówił wówczas minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj