Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Paweł Orlikowski
|
aktualizacja

Napęd wodorowy dla kolei. Pierwsze testy już w 2021

29
Podziel się:

Nad Wisłę nadciąga bezemisyjny transport. W 2021 r. odbędą się pierwsze próby eksploatacyjne pojazdów kolejowych z napędem wodorowym - zapowiedział wiceprezes Pesy. Nowe technologie docelowo mają napędzać pociągi pasażerskie. Szczegółowy plan mamy poznać w przyszłym roku.

Wiceprezes Pesy: w 2021 r. pierwsze próby napędu wodorowego.
Wiceprezes Pesy: w 2021 r. pierwsze próby napędu wodorowego. (East News)

Pesa do połowy 2020 r. chce przygotować etapy rozwoju technologii napędu wodorowego w pojazdach kolejowych. Rok później powinny ruszyć realizowane razem z PKN Orlen pierwsze próby eksploatacyjne pojazdów z napędem wodorowym, docelowo ten napęd byłby też wykorzystany w pociągach pasażerskich - poinformował PAP wiceprezes Pesy Krzysztof Zdziarski.

- Myślę, że w ciągu kilku miesięcy, do połowy przyszłego roku, zbudujemy plan, który będzie pokazywał etapy dojścia Pesy do stworzenia pojazdu wykorzystującego technologię wodorową w napędzie, a następnie pasażerskiego pociągu z napędem wodorowym - dodał Zdziarski.

Ocenił, że jest duża szansa na polski pociąg napędzany wodorem. - Dlatego też podpisaliśmy list intencyjny z PKN Orlen w sprawie współpracy przy opracowaniu technologii wykorzystującej ogniwa wodorowe w transporcie kolejowym. Chcemy zacząć od zastosowania napędu wodorowego w pojazdach wykorzystywanych w ruchu wewnętrznym, na etapie testów prototypu bezcenne będzie doświadczenie Orlenu w wykorzystaniu wodoru - powiedział PAP wiceszef Pesy.

Zobacz także: Obejrzyj: Wodorowy autobus. Sam podjeżdża na przystanek

Postęp w budowie pociągów na wodór w dużej mierze będzie zależał od tego, jak szybko będzie się rozpowszechniała technologia związana z obsługą tego paliwa. - Zobaczymy, jak będzie z upowszechnianiem tego paliwa, czy to będzie trend taki jak w autach hybrydowych czy elektrycznych, które - gdy wchodziły na rynek - były swego rodzaju "rodzynkami" i musieliśmy się z nimi oswoić, a teraz jest ich coraz więcej - powiedział Zdziarski.

Jego zdaniem przy rozwoju technologii wodorowej w kolejnictwie ważne będzie wypracowanie formuły infrastruktury niezbędnej do tankowania wodoru. Nie widzi również przeciwwskazań do wykorzystania w przyszłości technologii napędu wodorowego w tramwajach, które mogłyby kursować tam, gdzie nie ma trakcji elektrycznej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(29)
WYRÓŻNIONE
Pytanie
5 lata temu
A czy wodór wytwarzany jest bezemisyjnie?
PJN
5 lata temu
Ilość błędów wynikających z edycji przez program niby je poprawiający utwierdza mnie w przekonaniu, że nigdy w moim życiu nie zaufam żadnym "inteligentnym" systemom, nad którymi nie ma "głupiego" ludzkiego nadzoru.
Najbardziej p...
5 lata temu
na STATKACH. To statki i samoloty trują najbardziej.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (29)
Bnb
5 lata temu
Kolej to przyszłość transportu nie żadne samoloty
wtf
5 lata temu
Te pociągi co najwyżej będą przewozić wodór
Matrusz
5 lata temu
Znam rzeczywistość technologiczną Pesy i Newagu. Jeśli Pesa zabiera się za prekursorstwo a ma duże kłopoty z bezawaryjnością podstawowych pojazdów to można się spodziewać czegoś na wzór katastrofy Zeppelina. Tylko ludzi szkoda.
Fifi
5 lata temu
Wodór sam się nie wyprodukuje. Ludzie to jednak są nie normalni. Powinno się czerpać energię z piorunów, wody, słońca, wiatru. Gdyby Tesli nie zabili mielibyśmy darmowa czystą energię i pewnie już byśmy zwiedzali inne układy słoneczne. Niestety komuś przeszkadzał jego wynalazek. Pewnie żydom z wall street.
Drab
5 lata temu
Brawo! Kopidoły będą szczęśliwe! Nareszcie będzie pretekst do kopania większej ilości brudnego węgla, żeby produkować prąd a potem wodór. Pewnie to pomysł krzywoustego. Milion lokomotyw wodorowych za trzy lata!
...
Następna strona