Największy wpływ na wzrost bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej miała poprawa ocen dotyczących możliwości dokonywania ważnych zakupów, która wzrosła o 3,4 punktu procentowego. Ten odczyt pozwala pytać, czy wśród konsumentów rodzi się nowy, bardziej optymistyczny trend. Tym bardziej, że konsumenci lepiej ocenili również przyszłą sytuację finansową gospodarstw domowych, notując wzrost o 0,7 punktu procentowego.
Pozostałe składowe wskaźnika odnotowały spadki. Gospodarka kraju w ujęciu bieżącym została oceniona gorzej o 0,2 punktu procentowego, a jej przyszła sytuacja o 1,4 punktu procentowego. Obecna sytuacja finansowa gospodarstw domowych pogorszyła się o 0,8 punktu procentowego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Perspektywy na najbliższe miesiące
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej pokazuje pogorszenie nastrojów w zakresie przyszłego bezrobocia. Oceny w tym obszarze spadły o 3,4 punktu procentowego. Również przyszła sytuacja ekonomiczna kraju została oceniona gorzej, ze spadkiem o 1,4 punktu procentowego.
Pozytywne zmiany odnotowano w ocenach przyszłej sytuacji finansowej gospodarstw domowych (wzrost o 0,7 punktu procentowego) oraz możliwości oszczędzania pieniędzy (wzrost o 0,3 punktu procentowego). W porównaniu do lutego 2024 roku, obecny wskaźnik wyprzedzający jest niższy o 5,5 punktu procentowego.
W kontekście sytuacji na Ukrainie, 8,5 proc. respondentów uznaje ją za duże zagrożenie dla swojej sytuacji finansowej, co stanowi wzrost o 1,5 punktu procentowego w porównaniu do stycznia. Wśród ankietowanych 41,7 proc. deklaruje umiarkowany wpływ konfliktu na swoje odpowiedzi, 13,4 proc. określa go jako znaczny, a 44,9 proc. nie dostrzega żadnego wpływu - wylicza GUS.