Polacy wymyślili magnetyczną kolej, ale pierwsi przetestują ją Włosi. Spółka Nevomo nawiązała współpracę ze spółką Rete Ferroviaria Italiana (RFI), należącą do grupy Ferrovie dello Stato Italiane, jednego z największych graczy na rynku kolejowym UE. Rezultatem umowy ma być powstanie we Włoszech pierwszej superszybkiej trasy kolei magnetycznej - ustalił money.pl.
W ramach kontraktu obie firmy będą ubiegały się także o dofinansowanie UE. W grę wchodzi budżet rzędu kilkudziesięciu milionów euro. Współpraca z włoskim RFI ma być także pierwszym krokiem w kierunku ekspansji technologii na europejski rynek. Kontrakt podpisany z RFI umożliwi Nevomo dopracowanie finalnej wersji technologii magrail, którą stworzyła polska spółka.
Umowa może całkowicie zmienić kolejowy obraz Europy. Dzięki technologii magrail podróż jest możliwa z prędkością do nawet 550 km/h, czyli ponad dwa razy szybciej niż Pendolino na polskich torach. Jej dodatkowym atutem jest fakt, że może poruszać się po istniejącej infrastrukturze.
- Prowadziliśmy wiele rozmów równocześnie, ale Włosi zgłosili się jako pierwsi z możliwością przeprowadzenia pilotażowego wdrożenia i to z nimi negocjacje przebiegły najszybciej. Udało nam się wypracować warunki współpracy, które dla obu stron są korzystne. To kamień milowy dla naszego projektu i możliwości jego wdrożenia - komentuje dla money.pl Przemek Pączek, prezes Nevomo.
Współpraca z RFI potrwa rok z możliwością jej przedłużenia. W praktyce składać się będzie z trzech obszarów: pierwszy to analiza sieci kolejowej we Włoszech. Wytypowane zostaną m.in. odcinki, na których będzie można wdrażać technologię w pierwszej kolejności.
- Wspólnie będziemy zastanawiać się nad tym, które elementy naszej technologii będzie można ulepszyć, aby otrzymać optymalną wersję finalną. Trzeci etap obejmuje przygotowanie projektu pilotażowego, co zajmie rok. Wspólnie zajmiemy się również pozyskaniem środków unijnych do projektu - dodaje Przemek Pączek.
Pełnowymiarowy pilotaż technologii odbędzie się na torze testowym RFI w Bolonii San Donato.
- Współpraca na obecnym etapie nie zakłada kwestii rozliczeń finansowych pomiędzy stronami, ale ma na celu doprowadzenie do komercyjnego wdrożenia technologii magrail. Jedna i druga strona wnosi swój czas i zasoby - wyjaśnia CEO Nevomo.
Niższe zużycie energii i taboru
Zdaniem Przemka Pączka kluczowym atutem technologii magrail jest fakt, że na istniejącej infrastrukturze kolejowej można zaadaptować dwa z trzech elementów technologii hyperloop, czyli napędu specjalnie skonstruowanym silnikiem elektrycznym (tzw. silnikiem liniowym) i lewitacji magnetycznej, czyli unoszenia się nad powierzchnią.
- W Nevomo chcemy zmienić sposób, w jaki są napędzane pojazdy na istniejących liniach kolejowych. Obecna analogowa technologia ma już ponad 190 lat i ma swoje minusy, które szczególnie widoczne są przy dużych prędkościach - mówi.
Magrail to jednak nie tylko nowy sposób napędu, ale także właśnie unoszenie sie nad powierzchnią torów, czyli lewitacja, która eliminuje tarcie.
- Przekłada się to na zwiększenie prędkości oraz przepustowości linii i obniżenie kosztów operacyjnych, w tym zużycia energii i taboru - dodaje Przemek Pączek.
Pilotażowe wdrożenie polskiego systemu we Włoszech otwiera zarazem drogę do jego certyfikacji. Formuła umowy jest taka, że nie zamyka jednocześnie Nevomo możliwości prowadzenia rozmów z innymi podmiotami.
- Od kilku miesięcy przyciągamy uwagę większych inwestorów. Pod koniec ubiegłego roku dofinansował nas m.in. fundusz Hütter Private Equity, którego założycielem jest Piotr Hütter, twórca Aptek Gemini. Ostatnio otrzymaliśmy także środki od funduszu Value Tech Seed, a wcześniej także granty z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W tej chwili prowadzimy kilka kolejnych rozmów z inwestorami - dodaje Przemek Pączek.
Polska spółka przeprowadziła dotąd także dwie rundy finansowania za pośrednictwem brytyjskiej platformy inwestycyjnej Seedrs. Teraz jest na etapie trzeciej kampanii. Finansowanie equity crowdfundingowe, czyli społecznościowe finansowanie udziałowe łączy ze wsparciem tzw. aniołów biznesu, czyli bogatych inwestorów z dużym doświadczeniem oraz grantami.
W czerwcu tego roku firma Nevomo zawarła także partnerstwo z Ciechem, który udostępnia spółce teren pod budowę pełnoskalowego toru testowego. Niedawno podpisała również partnerstwo z firmą Plastwil De Bonte, dużym polsko-belgijskim producentem podkładów kolejowych.
Hiszpanie wybudują nam szybką kolej
Przypomnijmy, że spółka Nevomo rozwija swój pomysł od kilku lat. Zaczynała jeszcze jako startup Hyper Poland. Technologia spółki inspirowana jest technologią hyperloop, zainicjowaną przez Elona Muska. Kilka lat temu miliarder ogłosił konkurs na projekt nowego środka kolejowego transportu.
Wyzwanie podjęli naukowcy i inżynierowie z różnych stron świata, w tym z Polski, konkretnie z Politechniki Warszawskiej. W efekcie zrodził się pomysł wdrożenia pomysłu i tak powstał Hyper Poland, który następnie zmienił nazwę na Nevomo.