Już nie tylko centra logistyczne będzie mieć w Polsce. Amazon umożliwi polskim firmom sprzedaż za pomocą swojej platformy.
Jedna z największych firm e-commerce na świecie właśnie startuje z kampanią zachęcającą przedsiębiorców z Polski do sprzedaży swoich produktów w innych krajach przez stronę Amazon.com. Na początek ma to być pięć wersji językowych z Europy. To i tak jednak gigantyczny rynek, dzięki któremu w zeszłym roku sprzedano ponad miliard towarów.
- Małe, średnie i duże przedsiębiorstwa uzyskają dostęp zarówno do dziesiątek milionów klientów Amazon w całej Europie, jak i sieci logistycznej firmy. Polscy przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z miesięcznego bezpłatnego dostępu do usługi - poinformowała koncern.
Później Amazon zacznie pobierać opłaty - 25 funtów miesięcznie plus VAT za samą możliwość wystawiania produktów oraz prowizje od każdej sprzedanej rzeczy. Jak dokładnie ma wyglądać usługa? Po sprzedaży danego produktu firma będzie musiała go wysłać do centrum dystrybucyjnego, stamtąd powędruje do kupującego.
- Jeśli korzystają z usługi Fulfillment by Amazon, wystarczy, że prześlą swoje towary do dowolnego centrum logistycznego wybranego spośród 29 takich placówek znajdujących się na terenie Europy. My zajmiemy się resztą – zapewnimy szybką dostawę do klientów z Europy i reszty świata, a także zatroszczymy się o obsługę klienta – tłumaczy Francois Saugier, dyrektor zarządzający Amazon Services w Europie.
Poza kwestiami logistycznymi koncern chce też pomóc sprzedawcom i producentom towarów w tłumaczeniu nazw czy opisów swoich produktów. Przygotowano do tego specjalną aplikację. W pakiecie za 25 funtów plus VAT jest też program służący do zarządzania sprzedawanym towarem.
Co ciekawe start nowej usługi koncernu zauważył nawet rząd. Wiceminister Rozwoju Tadeusz Kościński twierdzi, że może to być znaczne wsparcie dla polskich firm w wejściu na zagraniczne rynki.
- Jednocześnie chcemy kreować warunki zachęcające inwestorów krajowych i zagranicznych do lokowania w naszym kraju przedsięwzięć, które wzmocnią konkurencyjność polskiej gospodarki i sprawią, że będzie ona bardziej innowacyjna - mówi Kościński.
Na początek polskie firmy będą mogły sprzedawać produkty przez platformy Amazon: Amazon.co.uk (Wielka Brytania), Amazon.de (Niemcy), Amazon.fr (Francja), Amazon.it (Włochy) i Amazon.es (Hiszpania). Jak dotąd firma nie poinformowała, kiedy i czy zamierza otworzyć swój polskojęzyczny serwis.
- Już jesteśmy bardzo obecni w Polsce. Poprawiamy doświadczenie klienta poprzez darmową dostawę i skracanie jej czasu dostawy, oferujemy Kindle. Kolejnym dużym krokiem jest oferowanie coraz większej gamy produktów w tym polskich producentów - mówił dyrektor Amazona na Europę Steven Harman.
Koncern w Polsce ma trzy centra logistyczne: dwa pod Wrocławiem oraz jedno pod Poznaniem. Zatrudnia w nich ok. 4,5 tys. stałych pracowników. Drugie tyle pracuje w magazynach okresowo, np. przed Bożym Narodzeniem. W planach jest zatrudnienie jeszcze tysiąca osób w centrum logistycznym pod Wrocławiem, centrum rozwoju technologii w Gdańsku oraz w biurach w Warszawie.